2010-08-19, 18:37
Bannlyst
Hej.

En bekant fick påhälsning av vaktbolaget förra helgen när dom hade efterfest. Lägenhetsinnehavaren hade slocknat medan "gästerna" spelade hög musik fram till morgonen.

Det var andra gången. Förra gången var visst i samband med spikning eller nåt.
Vet ej känsligheten på grannen som ringer.

Hur ligger det till, rent juridiskt? Har hört något om vräkning efter tre gånger, är det något individuellt bland bolagen eller finns det lagar kring detta?

Kan ju bero mycket på grannar också tänker jag.
Jag har för ett par år sedan haft flera efterfester med sjukt hög musik, men inte ett knyst från grannen, förutom en gång då dom i glad anda tyckte jag spelade bra musik.
Alltså, vad som är störning är ju subjektivt.
Citera
2010-08-19, 23:04
Medlem
Jimpan81s avatar
Att det efter tre störningar automatiskt skulle leda till vräkning är att ta i.
Det beror helt på vad för typ störningar som hyresgästen har gjort sig skyldig till som du TS skriver
så tror jag det är väldigt lugnt.
Skulle det vara så att hyresvärden ledsbat totalt så kan man alltid bestrida vräkningen och då kommer det i sin tur leda till en förhandling i hyresnämnden och där kan man alltid försöka lipa sig ur situationen.

Däremot om det skulle röra sig om allvarligare störningar såsom hota grannar, hyresvärd mm så ses detta mycket mer allvarligt.

Men att ligga lågt ett tag skulle nog jag göra ifall jag låg risigt till. När dem tidigare störningarna blir alltför gamla så kommer man inte kunna använda dem som "bevis", ialla fall inte i samma utsräckning som man kunnat ifall man haft flera fall på kortare tid.

Vad rör det för bolag? Är det ett kommunalt?
Citera
2010-08-19, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpan81
Att det efter tre störningar automatiskt skulle leda till vräkning är att ta i.
Det beror helt på vad för typ störningar som hyresgästen har gjort sig skyldig till som du TS skriver
så tror jag det är väldigt lugnt.
Skulle det vara så att hyresvärden ledsbat totalt så kan man alltid bestrida vräkningen och då kommer det i sin tur leda till en förhandling i hyresnämnden och där kan man alltid försöka lipa sig ur situationen.

Däremot om det skulle röra sig om allvarligare störningar såsom hota grannar, hyresvärd mm så ses detta mycket mer allvarligt.

Men att ligga lågt ett tag skulle nog jag göra ifall jag låg risigt till. När dem tidigare störningarna blir alltför gamla så kommer man inte kunna använda dem som "bevis", ialla fall inte i samma utsräckning som man kunnat ifall man haft flera fall på kortare tid.

Vad rör det för bolag? Är det ett kommunalt?

Aha. Jag det låter rimligt.
Ja det är ett kommunalt bolag.
Man tycker ju att dom borde varna hyresgästen innan åtgärd i form av vräkning sker.
Citera
2010-08-20, 01:22
Medlem
Jimpan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Aha. Jag det låter rimligt.
Ja det är ett kommunalt bolag.
Man tycker ju att dom borde varna hyresgästen innan åtgärd i form av vräkning sker.

Självklart måste dem skicka en rättelse/varningsbrev till hyresgästen innan dem ens funderar på att vräka någon annars har dem inte en chans i hyresnämnden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in