• 1
  • 2
2010-08-19, 14:41
Medlem
forungs avatar
Mina föräldrar skiljde sig när jag var liten, ena föräldern avled när jag var 12, sedan dess har jag fått barnpension (3500~) samt barnbidrag/(studiebidrag lr vad det nu heter, kommer inte på det), varje månad.

I alla fall, när jag fyllde 18 för ett par år sedan så hade jag 0kr på samtliga konton. Enligt mina beräkningar så har jag MAX, MAX, MAX använt 100k av dessa 300k (har inte räknat med studiebidraget), jag finner det helt jävla osannolikt att jag använt dessa 300k.

Så det jag inte riktigt kan förstå är, är det ens möjligt att jag använt alla dessa pengar? har VERKLIGEN inte levt något jävla lyxliv, det pengarna har gått till är typ snus och några hundralappar i månaden till nöjen.

Är det möjligt att min förälder har "stulit" dessa pengar av mig, och får min förälder göra det?

Direkt efter jag fyllde 18 så har jag betalat för mig själv här hemma.

Jag har aldrig haft tjaffsat med min förälder om det här då jag inte vill framstå som någon jävla slyna, men det ligger ändå i bakhuvudet och jag vill få svar.
Citera
2010-08-19, 14:45
Medlem
Sessilays avatar
Antar att pengarna legat på ett bankkonto av något slag... Begär kontoutdrag... Man kan få för ganska många år bakåt i tiden men det kostar några kronor... Kanske det kan vara värt?
Citera
2010-08-19, 14:46
Medlem
Denoms avatar
Gå till banken och be om ett fullständigt kontoutdrag för att se vem som har rört dina pengar.
Citera
2010-08-19, 14:49
Medlem
forungs avatar
Jag har kollat det på internetbanken, men där såg man inte vart pengarna har gått, bara att dom hade tagits ut, men det går alltså att se om jag går till banken personligen?

Pengarna har legat i någon slags fond.
Citera
2010-08-19, 14:53
Medlem
Denoms avatar
Japp, gå till bankkontoret så får du det.
Citera
2010-08-19, 14:57
Medlem
forungs avatar
sweet, så om min förälder har varit riktigt jävla idiotisk och tagit ut en större summa pengar i närheten av då jag precis skulle fylla 18, då behöver jag väl inte ens nämna vilka slutsatser jag kan dra av det?

Inte för att jag skulle kunna tänka mig att anmäla, men rent praktiskt så är det väl knappast lagligt att handskas med mina barnpensionspengar så? då jag fattat det som att barnpensionspengar ska gå till barnen men tas om hand om av föräldern.
Citera
2010-08-19, 14:59
Medlem
Snäll mamma/pappa....
Citera
2010-08-19, 15:00
Medlem
BorisBlanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forung
Pengarna har legat i någon slags fond.
En fond kan förlora i värde. Det borde banken kunna ge dig uppgifter om
Citera
2010-08-19, 15:08
Medlem
forungs avatar
Får ta o kolla upp det där med banken, tack
Citera
2010-08-19, 15:09
Medlem
Pecannots avatar
Har du kollat med din förmyndare? Då du var 12 när ena föräldern dog, så har kommunen ordnat en förmyndare åt dig, för att sånt här inte skall inträffa.
Har din förälder tagit ut pengar från ditt/dina konton krävs i de flesta fall tillstånd av förmyndaren, samt att kvitton visas vart pengarna gått.
För en tid sedan var det mycket skriverier om myglande förmyndare/överförmyndare, hoppas du inte råkat ut för en sådan

Kontakta överförmyndaren i din kommun för att reda ut detta, och Lycka Till!!!
Citera
2010-08-19, 15:16
Medlem
forungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannot
Har du kollat med din förmyndare? Då du var 12 när ena föräldern dog, så har kommunen ordnat en förmyndare åt dig, för att sånt här inte skall inträffa.
Har din förälder tagit ut pengar från ditt/dina konton krävs i de flesta fall tillstånd av förmyndaren, samt att kvitton visas vart pengarna gått.
För en tid sedan var det mycket skriverier om myglande förmyndare/överförmyndare, hoppas du inte råkat ut för en sådan

Kontakta överförmyndaren i din kommun för att reda ut detta, och Lycka Till!!!

Det där är helt nytt för mig, aldrig hört något om det :O

Får söka lite efter det där på kommunens hemsida.
Citera
2010-08-19, 15:30
Medlem
Pecannots avatar
StartsidaTuristKontaktPressSök

Sök uppsala.seSök person Utbildning & barnomsorgOmsorg & stödKultur & fritidBoende, miljö & trafikFöretag & arbeteKommun & politikHär är du: Startsida > Kommun & politik > Kommunens organisation > Nämnder > Överförmyndarnämnden Överförmyndarnämnden
Protokoll

Sammanträdestider

Överförmyndarnämnden
Hos landets samtliga kommuner ska det finnas en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd. Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn och kontroll över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap. Syftet med tillsynen är att förhindra att omyndiga barn, eller myndiga personer som inte själva kan ta tillvara sin rätt, missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Andra uppgifter för nämnden är att ge tillstånd till olika rättshandlingar och att hos tingsrätten ansöka om godmanskap eller förvaltarskap för en person.

Överförmyndarnämndens uppdrag är reglerat i Föräldrabalkens bestämmelser.
Läs mer om Föräldrabalken

Ovantående är ett utdrag från Uppsala kommuns hemsida, det skall alltså finnas en i din kommun oxå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in