• 2
  • 3
2004-05-24, 22:29
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Den godaste mat jag ätit var malaysisk. Även thailändskt är ju übergott. Italienskt är överskattat.
Och ja, engelsk mat är verkligen sämst. Var där nyss.
Citera
2004-05-24, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du kan gärna förklara rätternas innehåll, åtminstone memma, sima, pescha rätterna.
Tycker att det var ett rätt desperat grepp att använda finska pinnar som maträtt.
Det tyder på en viss maträttsbrist.
Memma = sånt där brunsvart kladd som de äter vid påsk. Har bara smakat en gång, vet inte vad det innehåller. Malt är det i alla fall i, och någon slags mjöl.

Sima = en slags "lemonad" gjord på vatten, citron, socker, farinsocker och russin (har jag för mig). Dricks även den vid påsk om jag inte minns fel.

Pascha = kesella + socker, mandel och russin som man blandar ihop och låter rinna av i en silduk i ett par dagar. Man drar åt duken hårdare för varje dag. Sen serverar man den med frukt.
Citera
2004-05-24, 23:05
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Memma = sånt där brunsvart kladd som de äter vid påsk. Har bara smakat en gång, vet inte vad det innehåller. Malt är det i alla fall i, och någon slags mjöl.

Sima = en slags "lemonad" gjord på vatten, citron, socker, farinsocker och russin (har jag för mig). Dricks även den vid påsk om jag inte minns fel.

Pascha = kesella + socker, mandel och russin som man blandar ihop och låter rinna av i en silduk i ett par dagar. Man drar åt duken hårdare för varje dag. Sen serverar man den med frukt.

Det är alltså inga maträtter de heller.
Bara karelska piroger är godkänt som maträtt.
Då gäller fortfarande kosken , bastu och nu då pirogerna.
Citera
2004-05-25, 16:35
Medlem
Rumpelstilskins avatar
Thailändsk mat kommer nog på första plats. Min svägerska som är därifrån gör ruggigt god mat. Har även ätit det på plats i Thailand och det var precis lika gott där. Annars ligger de indiska och mexikanska köken bra till. Likaså det nordafrikanska. Kort sagt, mat som domineras av chili ,kokosmjölk, kanel, spiskummin, vitlök, koriander och curry går hem hos mig. Det persiska köket är helt ok, men det jag smakat har varit lite för tamt kryddat för att hamna på favvislistan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in