2026-07-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
bra tanke, att helgum kan vara landets mest genomsökta område.
Och det är korrekt att den uppgiften pekar mera på att hon lämnade helgum än att hon blev kvar.

Man ska inte heller glömma att landsvägen låg bara några meter från deras hus.
Om viola fick skjuts var det lätt som en plätt att komma bort från helgum, till långsele, sollefteå osv.

(ang. dom senaste galna inläggen från trådsnillena, är så tokiga att dom inte är värda bemötas, platsar på närmsta stormavdelning)

Ja om Viola gick ut på den mörka landsvägen och någon förbipasserande erbjöd henne åka med, så var hon ute ur Helgum fortare än ett "trådsnille" hinner stava till "dödförklaring".

På tal om dödförklaringen av Viola som några trådsnillen ifrågasätter och vill "överklaga" (jisses så korkat),
i Sveriges Dödbok under Viola anges att "Dödskommun" är Helgum.
Kan vara förvirrande för trådsnillena om de inbillar sej att dödskommun betyder att Viola dog i Helgum.

Det finns exempel från tidigare i tråden där någon annan oinsatt trodde att "dödskommun" avser kommunen där personen dog.

Till halmgubbebrottarna Mexen, Tegeltak och Crime-boy2
mitt inlägg som ni citerar har inget att göra med erat svammel om dödförklaringen av Viola och "anmälan" om "falsk dödförklaring".
Mitt inlägg som citerades:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum (1948-12-05)
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Med andra ord: Helgum kan vara Sveriges mest genomsökta område vid sökning av en försvunnen person.

- Det gjordes omfattande sökinsatser i Helgum organiserade av polisen (där polis, sökhundar, militär och frivilliga deltog).

- Och: folk sökte på egen hand i "stora områden" i Helgum,
drivna av den utlovade pengabelöningen. (Eventuellt även andra drivkrafter).

Och det tyder mer på att Viola försvann från Helgum, än att hon blev kvar.
Inget hittades i alla dessa sökinsatser som visar att Viola fanns kvar i Helgum.
Hon kan fått skjuts till Sollefteå eller annanstans, och senare råkat ut för brott eller olycka eller levt vidare.
Citera
2026-07-02, 05:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ja om Viola gick ut på den mörka landsvägen och någon förbipasserande erbjöd henne åka med, så var hon ute ur Helgum fortare än ett "trådsnille" hinner stava till "dödförklaring".

På tal om dödförklaringen av Viola som några trådsnillen ifrågasätter och vill "överklaga" (jisses så korkat),
Kan vara förvirrande för trådsnillena om de inbillar sej att dödskommun betyder att Viola dog i Helgum.

Det finns exempel från tidigare i tråden där någon annan oinsatt trodde att "dödskommun" avser kommunen där personen dog.

mitt inlägg som ni citerar har inget att göra med erat svammel om dödförklaringen av Viola och "anmälan" om "falsk dödförklaring".

Dödskommun? Hon var skriven i Helgums församling i Helgums kommun och vad det har för betydelse för kommunen och försvinnandet och dödförklaringen kan man ju undra? Eller inte förresten.. Hon lämnade aldrig Helgum. Det är jag och många andra helt säkra på. Vad du tror och fantiserar om är ganska oviktigt. Men eftersom du anser att "dödskommunen" inte var Helgum så kan du väl ge några andra tips? Det märks i tråden att psyket har sommarstängt.

19310502-780

Widegren, Ingrid Viola

Å Församlingen Skriven

Död 1958-12-31.

Kyrkobokförd i Helgum, Helgums kn (Västernorrlands län, Ångermanland).

Född 1931-05-02 i Sollefteå (Västernorrlands län, Ångermanland).

Ogift kvinna.

Anm:
Försvann i dec 1948
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2025:
Helgum, Sollefteå kn (Västernorrlands län, Ångermanland)

Källor:
DB, PA

Post-ID:
SDB7_04940316
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-07-02 kl. 06:28.
Citera
2026-07-02, 08:05
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:

Det där är ett logiskt felslut. Att ett område har genomsökts mycket innebär inte att man kan dra slutsatsen att personen lämnade området. Ett negativt sökresultat är inte bevis för att någon aldrig funnits där – det visar bara att man inte hittades TROTS sökinsatserna.

Det finns dessutom otaliga fall där kvarlevor eller avgörande fynd har påträffats många år senare i områden som redan sökts flera gånger. Att spekulera i skjuts till Sollefteå, brott, olycka eller ett nytt liv är just spekulationer, inte slutsatser som stöds av bevis. Frånvaro av fynd är inte detsamma som bevis för frånvaro. Idiot-djävul.
Citera
2026-07-02, 08:12
Medlem
Mexens avatar
Citat:

Eftersom Viola var skriven i Helgums kommun vid dödförklaringen så VAR Helgum dödskommunen. Oavsett din psykos.
Citera
2026-07-02, 14:59
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Dödskommun? ......... Hon lämnade aldrig Helgum. Det är jag och många andra helt säkra på. ....... Det märks i tråden att psyket har sommarstängt.
du förstår uppenbarligen inte det du svarar på, i inlägget du citerar förklaras varför dödskommun nämns.
Och begreppet "dödskommun" förklarades av sandra för ett tag sedan.

Vad gäller din infantila säkerhet att viola blev kvar i helgum: det är inbillning hos dej, det finns inga belägg för vart hon tog vägen.
Endast dårar är säkra på det osäkra.
Detsamma gäller de andra virrpannorna, men det får sandra själv bemöta om hon anser det vara värt
(Du skrev att "psyket" har "sommarstängt", fascinerande att du känner till deras öppettider men det är väl jobbigt för dej att vara utestängd hela sommaren)

Så här skrev sandra tidigare om dödskommun, som svar till en annan skribent:
Citat:
Du feltolkar Dödboken, det som kallas "dödskommun" osv avser inte platsen där personen dog (även om det ofta sammanfaller), utan på platsen där personen var skriven vid dödstillfället.
"... församling och kommun där den avlidna var folkbokförd vid dödsfallet.
... Uppgifterna är frysta för respektive person vid dödsfallet, vilket innebär att de då gällande folkbokföringsuppgifterna är de som ingår i registret."
https://wiki.rotter.se/index.php/Sveriges_d%c3%b6dbok
Exempel: en person är skriven i Malmö kommun och dör 150 mil därifrån på semester i Kiruna i en olycka. I dödboken kommer sedan stå "dödskommun" Malmö.
(det gällde en annan person, ett dödsfall. För viola och andra försvinnanden hade formuleringen kunnat vara typ "där hen var skriven vid det dödsdatum som fastställdes vid dödförklaringen", eller möjligen datum för försvinnandet)
Citera
2026-07-02, 15:13
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
du förstår uppenbarligen inte det du svarar på, i inlägget du citerar förklaras varför dödskommun nämns.
Och begreppet "dödskommun" förklarades av sandra för ett tag sedan.

Vad gäller din infantila säkerhet att viola blev kvar i helgum: det är inbillning hos dej, det finns inga belägg för vart hon tog vägen.
Detsamma gäller de andra virrpannorna, men det får sandra själv bemöta om hon anser det vara värt
(Du skrev att "psyket" har "sommarstängt", fascinerande att du känner till deras öppettider men det är väl jobbigt för dej att vara utestängd hela sommaren)

Så här skrev sandra tidigare om dödskommun, som svar till en annan skribent:

(det gällde en annan person, ett dödsfall. För viola och andra försvinnanden hade formuleringen kunnat vara typ "där hen var skriven vid det dödsdatum som fastställdes vid dödförklaringen", eller möjligen datum för försvinnandet)

Ja om man drar slutsatsen att Viola lämnat Helgum eftersom hon aldrig hittades vid sökningarna så är man nog i behov av psykiatrisk vård? Eller pantad? Eller påverkad? Stryk det som inte passar!
Citera
2026-07-02, 15:39
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja om man drar slutsatsen att Viola lämnat Helgum eftersom hon aldrig hittades vid sökningarna så är man nog i behov av psykiatrisk vård? Eller pantad? Eller påverkad? Stryk det som inte passar!
ingen har dragit den slutsatsen utom du själv i dina halmgubbar (så det är alltså du själv som är "i behov av vård" osv som du skrev och det behövs knappast "strykas" nåt i ditt fall)

Det som sagts är att uteblivna fynd mera tyder på att hon försvann än att hon blev kvar. Det betyder inte att några slutsatser kan dras vart hon tog vägen, endast att uteblivna fynd mera pekar åt ena än andra hållet.

Vad gäller din och andras infantila säkerhet att viola blev kvar i helgum: det är inbillning, det finns inga belägg, det är högst osäkert vart hon tog vägen.

Som sagt, problemet är att du inte förstår vad som skrivs och att du fyller ut det du inte begriper med egna halmgubbar
Citera
2026-07-02, 16:17
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Om jag ingår bland de dårar du nämner, så har jag aldrig sagt mig vara SÄKER på någonring...
Jag har sagt vad jag känner, och 'ser..'

Som sagt, det där angående att papoa Carl kastar en träsko efter en flyende Viola, hade jag aldrig ens hört/läst var en teori bland folk i Helgum, ändå fick jag det till mig...
Citera
2026-07-02, 16:31
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
ingen har dragit den slutsatsen utom du själv i dina halmgubbar (så det är alltså du själv som är "i behov av vård" osv som du skrev och det behövs knappast "strykas" nåt i ditt fall)

Det som sagts är att uteblivna fynd mera tyder på att hon försvann än att hon blev kvar. Det betyder inte att några slutsatser kan dras vart hon tog vägen, endast att uteblivna fynd mera pekar åt ena än andra hållet.

Vad gäller din och andras infantila säkerhet att viola blev kvar i helgum: det är inbillning, det finns inga belägg, det är högst osäkert vart hon tog vägen.

Som sagt, problemet är att du inte förstår vad som skrivs och att du fyller ut det du inte begriper med egna halmgubbar

Johan Asplund eftersöktes mycket noga utan att man hittade ett enda spår. Betyder det att han lämnade Sundsvall?
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-07-02 kl. 16:41.
Citera
2026-07-02, 21:39
Medlem
Snabbkommentar till halmgubbemakarna Tegeltak, Crime-boy2 och Mexen:

Crime-boy2:
"dödskommun" (eller "dödsort" osv) är begrepp som används i Dödboken, men som missupfattas av vissa skribenter. Jag förklarade utförligt för ett tag sedan vad dödskommun betyder (och som i Violas fall är Helgum). Du förstod tydligen inte heller mitt inlägg som du svarade på.

Varför undrar du om "Går det att överklaga en dödförklaring så lång tid efteråt?" Märklig fråga.

Din fråga till Elgsadel om Johanfallet är oerhört märklig efter den dialog ni hade förut, det är som att du inte fattar något alls.
Ju mer omfattande sökningar som gjorts i ett område utan resultat, desto mer lutar det åt att det sökta har försvunnit från området (än att det lutar åt att det finns kvar).
Det är en princip som tillämpas av normala människor i verkliga livet. Men det betyder inte att det kan uteslutas att det sökta finns kvar, inte heller att slutsatsen blir att det sökta inte finns kvar.
Tegeltak:
du undrade: "Varför har ingen gjort en anmälan om falsk dödförklaring?" (men inlägget du citerade handlade om annat).
Märklig fråga, varför tror du att Violas dödförklaring är "falsk"?

Ditt nästa inlägg är också en halmgubbe, varken jag och nog ingen annan heller har dragit de slutsatser din halmgubbe ger sken av.
Jag har skrivit att avsaknaden av fynd efter massiva sökinsatser tyder mer på att Viola lämnade Helgum än att hon var kvar. Några nyckelord är "mer" och "än". Och det utesluter inte att hon blev kvar, vilket jag också skrivit i klartext, jag vet mycket väl att skallgångar osv kan missa fynd.
Du avslutar med "Idiot-djävul" som är en kärnfull beskrivning dej själv.
Mexen:
du undrade "Varför blev hon dödförklarad?" (men inlägget du citerade handlar om annat). Att försvunna personer så småningom blir dödförklarade förstår alla normalbegåvade med normal empatisk förmåga: man vill försöka få ett avslut.

Du skrev vad dödskommun är, och avslutade med "Oavsett din psykos."
Men det finns inget motsatsförhållande till vad jag skrev om dödskommun, så den "psykos" du nämner måste vara din egen.
Senast redigerad av SandraHson 2026-07-02 kl. 21:47.
Citera
2026-07-03, 05:58
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Snabbkommentar till halmgubbemakarna Tegeltak, Crime-boy2 och Mexen:

Crime-boy2:
"dödskommun" (eller "dödsort" osv) är begrepp som används i Dödboken, men som missupfattas av vissa skribenter. Jag förklarade utförligt för ett tag sedan vad dödskommun betyder (och som i Violas fall är Helgum). Du förstod tydligen inte heller mitt inlägg som du svarade på.

Varför undrar du om "Går det att överklaga en dödförklaring så lång tid efteråt?" Märklig fråga.

Din fråga till Elgsadel om Johanfallet är oerhört märklig efter den dialog ni hade förut, det är som att du inte fattar något alls.
Ju mer omfattande sökningar som gjorts i ett område utan resultat, desto mer lutar det åt att det sökta har försvunnit från området (än att det lutar åt att det finns kvar).
Det är en princip som tillämpas av normala människor i verkliga livet. Men det betyder inte att det kan uteslutas att det sökta finns kvar, inte heller att slutsatsen blir att det sökta inte finns kvar.
Tegeltak:
du undrade: "Varför har ingen gjort en anmälan om falsk dödförklaring?" (men inlägget du citerade handlade om annat).
Märklig fråga, varför tror du att Violas dödförklaring är "falsk"?

Ditt nästa inlägg är också en halmgubbe, varken jag och nog ingen annan heller har dragit de slutsatser din halmgubbe ger sken av.
Jag har skrivit att avsaknaden av fynd efter massiva sökinsatser tyder mer på att Viola lämnade Helgum än att hon var kvar. Några nyckelord är "mer" och "än". Och det utesluter inte att hon blev kvar, vilket jag också skrivit i klartext, jag vet mycket väl att skallgångar osv kan missa fynd.
Du avslutar med "Idiot-djävul" som är en kärnfull beskrivning dej själv.
Mexen:
du undrade "Varför blev hon dödförklarad?" (men inlägget du citerade handlar om annat). Att försvunna personer så småningom blir dödförklarade förstår alla normalbegåvade med normal empatisk förmåga: man vill försöka få ett avslut.

Du skrev vad dödskommun är, och avslutade med "Oavsett din psykos."
Men det finns inget motsatsförhållande till vad jag skrev om dödskommun, så den "psykos" du nämner måste vara din egen.

Citat: Din fråga till Elgsadel om Johanfallet är oerhört märklig efter den dialog ni hade förut, det är som att du inte fattar något alls.
Det är en princip som tillämpas av normala människor i verkliga livet. Men det betyder inte att det kan uteslutas att det sökta finns kvar, inte heller att slutsatsen blir att det sökta inte finns kvar. slut citat

Johan Asplund eftersöktes mycket noga utan att man hittade ett enda spår. Betyder det att han lämnade Sundsvall av samma tillämpade princip som du sätter på Viola?

Du kanske bör ta injektionen innan du svarar för allas skull här?
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-07-03 kl. 06:05.
Citera
2026-07-03, 06:19
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Johan Asplund eftersöktes mycket noga utan att man hittade ett enda spår. Betyder det att han lämnade Sundsvall av samma tillämpade princip som du sätter på Viola?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in