2010-08-18, 19:33
Medlem
KeanoManus avatar
Hej!
Jag har ett oerhört irriterande problem med min dator och det är att för varje gång som jag stänger av datorn så kommer den sedan att hänga upp sig ungefär 1-4 timmar efter att jag satt på den nästa gång. Efter att den hängt sig så finns det inget annat alternativ än att starta om datorn genom att trycka på "starta-om-knappen" på chassit och hoppas inget blir korrupt. Efter att den har startat upp igen så fungerar den problemfritt hur länge som helst (d.v.s tills nästa gång datorn har varit avstängd).

Nu undrar jag.. Vad kan orsaka detta problem? Varför hänger den sig bara efter en normal uppstart men fungerar sen fint efter en felaktig uppstart? Låter det som ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem? Kan en ominstallation utav Windows möjligtvis lösa problemet? Det är Windows XP SP3 det handlar om.

Kan det vara skadligt för datorn? T.ex om jag laddar ner något när den hänger sig, kan man förstöra hela skiten? Jag antar att man kan få lite problem med korrupta filer men är det sånt som löser sig själv (räcker att ta bort filen i fråga) eller kan man bli tvungen att installera om hela Windows? Eller ännu värre, kan man förstöra hårddisken/annan hårdvara?

Nu senast så ville den inte riktigt starta ordentligt efter att jag hade startat om med knappen utan den var extremt seg genom hela uppstarten och precis innan "Välkommen till Windows"-skylten skulle dyka upp så blev det bara svart och sen hände inget mer. Då startade jag om igen och allt fungerade fint. Utöver den gången så har det alltid fungerar finfint att starta upp datorn varje gång. Vid den senaste gången så hade datorn hängt sig under natten så den hade stått i "hängt läge" cirka 9 timmar ifall det spelar någon roll.

Det är ganska irriterande då man gärna stänger av datorn när man ska jobba långa arbetspass nu under sommaren (åsksäsongen). Frågan är vad som utgör den största faran för datorn: Ett åsknedslag eller att Windows blir korrupt av en felaktig omstart.
Citera
2010-08-18, 19:45
Medlem
HeidiBDMs avatar
Jag tror inte du har något hårdvarufel. Däremot så kan du prova att avinstallera alla program som du själv lagt till och se om det blir något skillnad. Du kan även köra någon registry cleaner om du vill. Alternativt så formaterar du och ominstallerar Windows.

Att du hård-resetar mer eller mindre varje dag kommer att sabba ditt Windows i längden. Den klarar inte det hur länge som helst. Inte i min erfarenhet iaf. Till slut blir det bara ... mja, litet som du har det.

Re-install your Windows, please.
Citera
2010-08-18, 19:53
Medlem
Kiwiahoos avatar
Något som jag alltid brukar börja med är att kontrollera program som startar tillsammans med datorn.
Enkla steg som är ofarliga att utföra.

1. Klicka på Start-knappen
2. Klicka på Kör (om XP)
3. Skriv: "msconfig " och klicka på Ok
4. Gå till fliken Autostart
5. Bocka i "Avmarkera alla" (ingen fara, ingenting försvinner)
6. Klicka sedan på fliken Tjänster
7. Bocka i "Dölj alla Microsoft tjänster"
8. Bocka i Avmarkera alla.
9. Klicka OK
10. Starta om datorn.

Om nu datorn startar normalt så är det dags för felsökning.
Upprepa steg 1 till 4
Bocka i 3-5 stycken av de första rutorna/raderna.
Starta om.
Startar datorn utan större problem, upprepa steg 1-4
Bocka i 3 till 5 rutor till.
Starta om.
Fungerar det fortfarande bra, upprepa steg 1-4...osv. Det gäller att isolera problemet.
Grejen är att när felet uppstår igen så vet du att det är de 3-5 sista du bockade i som orsakade problemet. Då kan du börja felsöka de sista ibockade, ev en i taget eller flera. (beror på hur ofta du orkar starta om datorn)

Gör på samma sätt under fliken Tjänster om det behövs!

Lycka Till!

/Ann
Citera
2010-08-18, 20:28
Medlem
KeanoManus avatar
Ifall det är ett program som spökar så bör det väl inte vara så att den fungerar felfritt efter en felaktig omstart? Programmet i fråga bör ju startas ändå och hänga upp sig?

Ska fundera över en ominstallation utav Windows, tycker bara det är så jobbigt att man måste installera allt igen och fixa med inställningar. Men förr eller senare så måste man väl. Kom på nu att den gjorde samma sak redan första veckan jag hade datorn, att den hängde sig och sen fungerade efter omstart. Efter det så kan jag inte påminna mig om att jag överhuvudtaget stängde av datorn på nästan ett år fram tills Juni/Juli i år och då har den gjort såhär varenda gång.
Citera
2011-07-21, 13:31
Medlem
KeanoManus avatar
Bumpar den här tråden. Problemet kvarstår men har för en tid sedan upptäckt att det enbart händer när sladden har varit urdragen från datorn, det vill säga att den har varit strömlös. Om jag stänger av datorn och men låter sladdarna sitta kvar så kommer den inte att hänga sig senare. Det tog ett tag att upptäcka det då jag egentligen aldrig stänger av datorn om det inte är för åska eller semester vilket båda betyder att sladden åker ur väggen.

Går det att ställa någon säkrare diagnos med tanke på den nya informationen i kombination med den äldre?
Citera
2011-07-21, 15:40
Medlem
TorrentLovers avatar
Hmmm... Har du kollat in taskmgr.exe? Något konstigt där? Kolla även temperaturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in