• 1
  • 2
2010-08-18, 19:23
Medlem
ellivos avatar
Tjena!

Jag är 19 år och fick för ca. 1 år sen mitt första stabila jobb på en Ica-butik. Jag har mestadels jobbat deltid och är sedan 6 månader tillbaka tillsvidareanställd. I sommras hade jag 3 veckor semester i juli, och fick för några dagar sedan reda på att mina föräldrar vill bjuda mig till Indien i oktober i 2 veckor.

Problemet är att jag inte vet om jag har rätt till att resa bort bara sådär i 2 veckor. Jag är antagligen också påväg att bli heltidsanställd snarast, och det känns risigt att komma och fråga chefen hur jag ska göra om jag vill vara borta 2 veckor i oktober direkt efter min "befodran".

Finns det några generella regler kring sånt här? Resan till Indien skulle gynna mig och min fotografering, samtidigt har jag verkligen ingen lust att förlora mitt jobb.
Citera
2010-08-18, 19:27
Medlem
rixard86s avatar
man brukar väl ha rätt till 5 veckor om året. Om du ber chefen om 2 veckor så tror jag inte att det är en så big deal eftersom du bara har varit borta i 3 denna sommaren. Eftersom det är ända borta i Oktober så borde det vara jättelugnt att få ledigt om du frågar redan nu.
Citera
2010-08-18, 19:33
Moderator
Tystnads avatar
Då du varit tillsvidare anställd i 6 månader har du väl tjänat ihop till 12 semesterdagar (2 per månad) och dessa har väl gått åt redan nu i sommar.

Du har med andra ord ingen sparad semester alls att plocka ut och då måste du ju begära tjänstledigt.

Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer om du får vara ledig.
Semesterlagen säger att huvudsemestern skall läggas ut under minst 4 sammanhängade veckor under Juni-Juli-Augusti ,under dessa månader skall du ha semester det kan arbetsgivaren aldrig neka dig så länge du har semesterdagar att plocka ut ,däremot kan han styra under vilka veckor du skall ha semester.
Övrig tid är det helt och hållet arbetsgivaren som bestämmer om du får vara ledig eller inte.

Om jag hade varit du och precis fått heltidstjänst hade jag inte begärt ledigt precis efter "befodran" ,nä det ser inte bra ut.

Dessutom har du ju inga fler semesterdagar du kan kräva ,i alla fall inte 10 dagar.
Citera
2010-08-18, 19:35
Medlem
burfogels avatar
Du har ju dina semesterdagar, men jag hade nog frågat chefen så fort som möjligt. Kommer du med det bara några veckor före kanske han snear ut på dig och det kanske är svårt att hitta en ersättare med så kort varsel. Speciellt om det gäller två hela veckor. Fast å andra sidan kanske du inte befordras om du säger att du vill vara ledig, så det är knepigt.

Dessutom ska du nog inte säga att resan även är en fördel för ditt fotograferande, tror inte din chef blir glad av att höra att du satsar på fotografering, då kanske han tror att du kommer söka dig vidare om du får något jobb med foto.
Citera
2010-08-18, 19:51
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Semesterlagen säger att huvudsemestern skall läggas ut under minst 4 sammanhängade veckor under Juni-Juli-Augusti ,under dessa månader skall du ha semester det kan arbetsgivaren aldrig neka dig så länge du har semesterdagar att plocka ut ,däremot kan han styra under vilka veckor du skall ha semester.

Nja, har man inte alltid rätt till fyra veckors semester på sommaren även om man inte har jobbat in dem? Det vill säga, har du jobbat in två veckor men vill ha fyra, måste du ta två veckors obetald semester. Eller är jag fel ute?
Citera
2010-08-18, 20:06
Medlem
ellivos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Då du varit tillsvidare anställd i 6 månader har du väl tjänat ihop till 12 semesterdagar (2 per månad) och dessa har väl gått åt redan nu i sommar.

Du har med andra ord ingen sparad semester alls att plocka ut och då måste du ju begära tjänstledigt.

Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer om du får vara ledig.
Övrig tid är det helt och hållet arbetsgivaren som bestämmer om du får vara ledig eller inte.

Om jag hade varit du och precis fått heltidstjänst hade jag inte begärt ledigt precis efter "befodran" ,nä det ser inte bra ut.

Dessutom har du ju inga fler semesterdagar du kan kräva ,i alla fall inte 10 dagar.

Så hur brukar chefer reagera på tjänsteledighet för resor? Är det tabulagt inom arbetslivet eller liknande? Somsagt, jag är ganska ny i den här världen.
Citera
2010-08-18, 20:17
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellivo
Så hur brukar chefer reagera på tjänsteledighet för resor? Är det tabulagt inom arbetslivet eller liknande? Somsagt, jag är ganska ny i den här världen.

Tabubelagt är det väl inte, men tänk på att du är nyanställd = borde vara mer intresserade av att göra et gott intryck och visa chefen hur duktig du är på att jobba, inte att be om ledighet det första du gör.

Fast sen är alla chefer olika.
Citera
2010-08-18, 20:28
Medlem
ellivos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Tabubelagt är det väl inte, men tänk på att du är nyanställd = borde vara mer intresserade av att göra et gott intryck och visa chefen hur duktig du är på att jobba, inte att be om ledighet det första du gör.

Fast sen är alla chefer olika.

Nja, inte nyanställd. Jobbat där 1 år. Men jag förstår din poäng. Fan vilket dilemma!
Citera
2010-08-18, 20:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellivo

Det beror ju på hur mycket det är att göra på din arbetsplats ,då du jobbar inom detaljhandeln kan jag tänka mig att December (jul-nyår) borde vara årets mest arbetsamma månad . Oktober är nog bättre i det avseendet ,men har som sagt ingen insyn i din branch.
Burfogel sammanfattar rätt bra på varför du inte bör be om ledighet så där direkt.
Var rädd om din anställning.
Citera
2010-08-18, 20:44
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Nja, har man inte alltid rätt till fyra veckors semester på sommaren även om man inte har jobbat in dem? Det vill säga, har du jobbat in två veckor men vill ha fyra, måste du ta två veckors obetald semester. Eller är jag fel ute?

Du har helt rätt!
Mitt fel ,jag letade fram skriften nyss.
Man har rätt till 5 veckors semesterledighet (25 arbetsdagar) och dessa kan vara både betalda och obetalda ,skillnaden är att man inte får spara obetalda semesterdagar.Det står också att obetalda semesterdagar "skall läggas ut enligt samma regler som den betalda semestern"
Detta tolkar jag som att man syftar på tidsperioden juni-juli-augusti .Kan dock ha fel här.
Citera
2010-08-18, 21:21
Medlem
ellivos avatar
Så med andra ord bör jag ha kvar 2 veckors rätt till semester det här året?
Citera
2010-08-18, 22:27
Medlem
Men frågan är ju fri! Såvida din chef inte är en allmänt folkilsken typ så är det väl bara att presentera det hela på ett tämligen ursäktande vis där du förklarar att dina föräldrar gärna vill ut och resa med dig en sista gång innan du blir vuxen. Dravel dravel osv. Förklara gärna med att du inser att detta dock hamnar väldigt olämpligt med tanke på din befordran och du har full förståelse om det inte är genomförbart sett till chefens planering och schemaläggande, och går det inte så går det inte, no hard feelings osv. Och betald semester kan du ju inte räkna med tror jag.

Kort sagt - fråga gärna, men var väldigt tillmötesgående/ursäktande.

EDIT: Din avatar har ju svaret på din egen fråga om man ska vara riktigt petig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in