2010-08-18, 18:55
Medlem
[Historien]

Jag stänger aldrig av min dator, jag startar aldrig om min dator och min dator startar aldrig om sig av sig själv. Hittils hade jag haft en uptime på runt 720 dagar tills jag kom hem från jobbet häromdagen. Jag kör en random piratkopia av XP SP2 som jag gillar och funkar perfekt. Jag kör Avast! AV och Outpost Firewall Pro som enda säkerhet. Som jag har en piratkopia och har ett stort hat mot Windows Update så installerade jag datorn utan nätverkssladden i, stängde av allt vad automatiska uppdateringar etc etc heter, och pluggade först efter det i nätverket. Allt väl och har fungerat bra i många år, även på tidigare versioner av XP.

[Problemet]

Tills jag kom hem från jobbet igår. Välkomnades av Windows login-skärmen och så fort jag loggade in så brakade allt lös totalt. Jag överöstes med meddelanden om att uppdateringar har installerats, att nya uppdateringar är redo att installeras, att nya uppdateringar finns och en stor ruta om Windows Genuine Advantage eller vad det heter. Allt i security center var aktiverat, Windows update var inställt på att automatiskt ladda ner och installera uppdateringar varje dag klockan 13:00. Windows brandvägg var aktiverad. IE var default browser(Jag kör FireFox).

Även nu efter att jag avinstallerat alla uppdateringar, kanske 13-15st som installerats helt magiskt, återställt automatic update till aldrig, så får jag fortfarande upp en stor ruta om att installera Windows Genuine Advantage eller vad det heter till som tätt. Jag har även fått ett otrevligt lagg som är helt oförklarligt. Ungefär var 3:e-5:e sekund så fryser allt under en bråkdel av en sekund, filmer, musik, även muspekaren fryser kanske en halv sekund. Och detta händer alltså i princip hela tiden.

Hur blir jag av med detta Windows Genuine Advantage som tydligen laddats ner och vill installeras? Och vad i helaste helvetet var det som flög i datorn medans jag var på jobbet?? Det enda jag kunde se genom loggarna var att datorn startades om klockan 11:49. Och vad kan lagget bero på? Jag har scannat med allt jag kan komma på, såklart Avast!, men även en onlinescan från f-secure, Superantispyware och ad-aware. Inget hittas.

Blev längre än jag trodde, men ni får skumma igenom eller läsa hela. Hellre övertydlig än otydlig. Alla svar och tips uppskattas stort innan jag får ett sammanbrott. Postade under Windows då jag misstänker att detta är ett Windows som spökat ur totalt helt utan anledning.

(Edit: Systemåterställning är inaktiverat. Så det är inte en sån.)
Senast redigerad av Ethrax 2010-08-18 kl. 19:00.
Citera
2010-08-18, 19:51
Medlem
revodnebs avatar
Du kör en piratkopia och vill ha support

Gå och köp originalet så slipper du sådana problem.
Citera
2010-08-18, 19:56
Medlem
Fan är det för svar? Jobbar du på Microsoft eller? Enda skillnaden är att jag kör med en illegal nyckel, vad har det med mina problem att göra? Tror du problemet beror på att jag kör med en piratnyckel??
Senast redigerad av Ethrax 2010-08-18 kl. 20:02.
Citera
2010-08-18, 20:48
Medlem
revodnebs avatar
Windows Genuine Advantage kontrollerar om din kopia är laglig. Frågan är vad Microsoft ställer till med om man inte installerar den? Sök på Google så hittar du säkert massor av svar på hur man får bort den.

Om du inte installerar uppdateringarna så kan din dator vara vidöppen för angrepp utifrån och det är ett under att du inte råkat ut för nåt skit innan.

Angående omstart så har jag en server som automatiskt startar om när strömmen går, kanske din dator har en sån inställning i bios?

Nej, jag jobbar inte på Microsoft.
Citera
2010-08-18, 20:56
Medlem
-ELF-s avatar
Det borde räcka med att cracka det igen. Alltså köra Activatorn som borde ha följt med, om den inte är för gammal.

Annars tror jag att det är något servicepack som har återaktiverat en massa. Åkte också ut för det när jag hade XP.
Citera
2010-08-18, 20:59
Medlem
balys avatar
Du kanske har Windows CP? Lösning finns på utube: http://www.youtube.com/watch?v=aacTBX9oqAE
Citera
2010-08-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Windows Genuine Advantage kontrollerar om din kopia är laglig. Frågan är vad Microsoft ställer till med om man inte installerar den? Sök på Google så hittar du säkert massor av svar på hur man får bort den.

Om du inte installerar uppdateringarna så kan din dator vara vidöppen för angrepp utifrån och det är ett under att du inte råkat ut för nåt skit innan.

Angående omstart så har jag en server som automatiskt startar om när strömmen går, kanske din dator har en sån inställning i bios?

Nej, jag jobbar inte på Microsoft.

Jag har en bra brandvägg för att datorn inte ska vara öppen för angrepp utifrån. Jag har inte råkat för ut för något allvarligare skit på över 7 år. Jag hade Windows 2000 lagligt tills XP kom, och jag har haft väl fungerande olagliga XP-versioner sedan dess. Enligt grannar och bekanta hade strömmen inte gått. Detta är ett totalt psykbryt som skett och jag fattar inte varför. Och säg inte "piratkopia höhöhö skaffa lagligt"... Även om jag hade ett lagligt XP skulle jag ha uppdateringar och liknande skit avstängt konstant.
Citera
2010-08-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Det borde räcka med att cracka det igen. Alltså köra Activatorn som borde ha följt med, om den inte är för gammal.

Den är för gammal. Det är SP2, och innan Windows Genuine Advantage ens var påtänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Annars tror jag att det är något servicepack som har återaktiverat en massa. Åkte också ut för det när jag hade XP.

Det finns bara 3 servicepack. Det var servicepack 2. Och det har varit Servicepack 2 sedan jag installerade det för över 3 år sedan. Om det var nåt liknande som dök upp och sabbade hela min dator så vill jag veta hur man undviker det och vem man måste döda för att det inte ska hända igen. Innan detta hände så var min dator möjligen en bästa datorn på jordens yta. Jag hade inte sett en Bluescreen på över 7 år, inte ett lagg, inte ett problem, inte ett virus, inte ett spyware. Ingenting. Nada. Nothing.

[/quote]

Och nu... Knappt nånting funkar. Kan inte se en film, kan inte lyssna på en mp3, kan inte spela ett spel. Tack vare denna lagg som dyker upp 6-10ggr per minut, och helt utan anledning!
Senast redigerad av Ethrax 2010-08-18 kl. 21:52.
Citera
2010-08-19, 04:42
Medlem
hasenfrasens avatar
Vad säger Antimalware i felsäkert läge med nätverk om din dator?

Gör om, gör rätt. Gör din XP permanent validerad.
https://www.flashback.org/sp24912751
https://www.flashback.org/sp24936058
Citera
2010-08-19, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vad säger Antimalware i felsäkert läge med nätverk om din dator?

Gör om, gör rätt. Gör din XP permanent validerad.
https://www.flashback.org/sp24912751
https://www.flashback.org/sp24936058

Vad måste man göra om man har en fabriksdator då? Hittade inte det i länken.
Citera
2010-08-19, 06:49
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Vad måste man göra om man har en fabriksdator då? Hittade inte det i länken.

http://forums.mydigitallife.info/thr...EMBIOS-changer

Du installerar programmet "VLK and OEMBIOS changer" och default läggs det i "C:\OEMBIOS changer" där du kör programmet "OEM.exe"

Välj alternativ "1" för att visa din dators SLP dvs giltiga SLP-tabeller i din dators DMI-area). Notera CRC-värdena.

Välj alternativ "2" och ladda hem motsvarande OEM BIOS filer - som du väljer mha checksumman/CRC.

Välj alternativ "3" som är dokumentet som beskriver hur du fortsätter.

Kortfattat: När du fått hem rätt OEMBIOS-arkiv packar du upp filerna i respektive katalog. I katalogen "Compressed Oembios Folder" lägger du filer som slutar med ett understreck "_" t.ex. OEMBIOS.BI_
I katalogen "Uncompressed Oembios Folder" lägger du filer som inte har ett "_" i sig t.ex. OEMBIOS.BIN

Välj alternativ "5" och underalternativ 2 eller 3 beroende på om du har filer med eller utan "_" och avslutar med att ange korrekt version av det operativ du kör, dvs 1 för PRO, 2 för MEDIA och 3 för HOME. Svara "Y" när du blir ombedd att starta om datorn.

Nu har du återställt licensen i din Windows XP dator till vad den var när den levererades från fabrik och den är nu permanent aktiverad och giltig enligt Microsoft WGA/WAT.

Nu när din dator är 100% äkta igen så kör du Windows Update manuellt via Internet Explorer och väljer anpassad installation så att du även får med Valfria Uppdateringar.

Det låter kanske lite krångligt men gör du det i steg för steg går det hur fint som helst. När du gjort det några gånger tar det inte mer än två minuter. Det finns OEMBIOS-samlingar där ALLA datorer finns listade i ett enda stort arkiv. Mer info @ MyDigitalLife.
Senast redigerad av hasenfrasen 2010-08-19 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in