Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2004-05-20, 20:22
Medlem
Pastor Sulas avatar
Sedan får man väl nöjt konstatera att inte bara Knutbyfallet utan även vår modesta tråd är så intressant och omtalad här på FB att diskussioner om den förekommer i snart sagt varje annan tråd.

Är ni blyga? Kom in och delta! Nu åter till världens bästa tråd efter ett nedslag i thompas subkultur. Great to see how the other half lives!
2004-05-20, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vger

KNUTBY:
1) Lagom svårt kriminalfall. Svårare än en amerikansk TV-deckare men lättare än en italiensk. Vem har gjort vad? Hur mycket kan vi gräva fram på nätet och genom resonemang?

Här är ju huvudfrågan: Varför är det intressant att "gräva fram" saker i detta fall till skillnad från andra fall?

Citat:
2) Vi kommer att få en genomlysning via rättegångarna. Facit kommer. Eller något vi kan ta i sönder...

Ni har snackat i Knutbytråden sen mordet skedde. Tvivlar dock inte på att ni kommer att "ta i sönder" domslutet, vilket det än blir.

Citat:

3) Moralfrågor. Knutbyförsamlingen bygger på principer som jag inte gillar: Kollektivism och förnuftsförakt. Jag ser dessa också i andra rörelser i Sverige, men inte lika jädra naket glasklart och med så uppenbara konsekvenser.
Din nästa, och kollektivet anses viktigare än vad du är. Man idealiserar självuppoffring och annat oknytt. Man refererar till att gud har sagt något, fullkomligt otestbart. Det är som Big Brother med kamerorna avstängda. Knutby är i vissa avseenden en metafor för hur man ser på saker i samhället idag i stort (men inte alltid). Jag gillar inte organiserad religion, Knutby visar på ruttna lager i vår mentala infrastruktur.

Vår mentala infrastruktur? I helvete heller. Den manipulation och det människoförakt som demonstrerats av pastorer och annat fanskap i Knutby kan du inte tillskriva resten av svenska folket. Det är att förenkla lite väl häftigt. Det finns lättmanipulerade människor som till sin karaktär är sökande, jagsvaga och mer eller mindre redo att låta sig manipuleras av andra.

Citat:

4) Dynamik mellan personlighetstyper. Det är uppenbart att de i Knutby förutom att vara allmänt konstiga uppvisar specifika personlighetstyper och -störningar. Se mitt inlägg:

http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?p=871034#post871034

Psykopater är intressanta eftersom de ställer till det så: Som förtryckande och misshandlande makar, som kriminella och som chefer som kör slut på sina anställda. Hur ofta får man läsa djupintervjuer (dvs förhör) med människor vars handlingar man nu känner till? Hur tänker folk som i grupp låter Knutby hända? Genom förhören får vi reda på det. Vilka likheter kan jag se med människor jag möter och grupper jag är del av? Det är så mycket icke-tänkande och korkat tänkande i Knutby. Nån måste räta ut det. Vi gör det.

Du talar hela tiden om "genom förhören" osv. Rättegången började i Måndags (?). Ni har postat sen morden skedde i februari(?). Spekulationer och skvaller har var varit legio i tråden i månader. Kom inte och påstå nåt annat. Det är ju det här jag undrar över...Att frekvensen i antalet poster ökat nu när rättegången börjat tvivlar jag inte på men Knutbyiterna har ju postat som attan sedan dag 1 i princip?

Citat:

Och sedan över till Knutbytråden.

KNUTBYTRÅDEN
Åsikter om själva knutbytråden. Hög kvalitet (och jag har diskuterat on-line sedan 1990, så jag har lite om än självklart subjektiv erfarenhet).

Håller med dig. Mycket trevlig stämning. Men, återigen, det är ju halvskumt bara det? Ni postar och diskuterar men inte ens en endaste liten posthora kommer in och försöker sabba lite? Alltså, de här morden och de här människorna verkar vara av intresse för er och bara er. Jag förstår ditt resonemang om ditt intresse och jag respekterar att du har det här intresset men frågan jag vill ha svar på (om det går ) är varför är det så intressant. För det är uppenbart att det kriminologiska inte är det mest intressanta, inte heller det religiösa (enligt er själva), det finns helt enkelt underliggande faktorer som gör att ni så frenetiskt intresserar er.

Vad vet jag? Har ni haft en taskig barndom och blivit manipulerade och kommenderade, straffade och inte haft tillåtelse att delta i gemenskaper där ni själva ville ingå, kort sagt bär ni på egna trauman som är snarlika de som vissa människor i Knutby gått igenom.

Kom nu ihåg att det kursiverade bara är rena spekulationer från mig och absolut inga anklagelser emot vare sig dig eller nån annan Knutbyit. Jag resonerar lite bara för att jag kan inte tro på att de skäl du uppger är tillräckligt trovärdiga för (att de är de för dig tvivlar jag inte på, men jag tror helt enkelt inte på att det är så för det stora flertalet) att förklara det massiva intresset för att posta i Knutby-tråden.

Citat:

2) Många inlägg av t ex Pastor Sula och Ezzelino som når litterära kvalitéer, dvs jävligt intressant, vacker och trevlig läsning, även om ämnet är grymt.

Nja. Nja.

Stort tack för ditt svar förresten!!!

/vger[/quote]
2004-05-20, 20:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Skulle nån mod kunna bryta ut Knutbydiskussionerna till nån annan tråd?

Misstänker att det inte var det som trådskaparen ville diskutera.
2004-05-20, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu är jag våldsamt förvirrad - förekommer det sexuella trakasserier i Knutbytråden numera?!

Har du verkligen inte lärt dig ännu? Där jag är där är OT!! Det är ett karaktärsfel jag har...sorry.
2004-05-20, 20:29
Medlem
Schaffers avatar
Nu börjar till och med jag tycka att den här tråden börjar gå lite väl off topic.

(Om den här tråden låses så hoppas jag att vi ändå får svar på om det var sexuella trakasserier eller ej)

/Schaffer
2004-05-20, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Nu börjar till och med jag tycka att den här tråden börjar gå lite väl off topic.

(Om den här tråden låses så hoppas jag att vi ändå får svar på om det var sexuella trakasserier eller ej)

/Schaffer
Kan bara hålla med. Jag är nog en av de skyldiga. Sorry. Men jag skulle också vilja veta om trakasserier förekommit.
2004-05-20, 20:35
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Tro det eller ej - men jag har ett liv också. Under långhelgen hälsar några trevliga människor på här.

Jag har PM:at MODERATOR idag iaf.
Vi får väl se om någon blir varnad...

Att det förekommer vet jag eftersom jag har fått ett obscent PM. Det är kastat för länge sedan, så fråga inte efter det. Personen som skickade det är inte heller kvar.
2004-05-20, 20:36
Medlem
Pastor Sulas avatar
En sista kommentar. Sedan ska jag hålla mig borta från denna tråd - jag lovar!

Visst har jag blivit sexuellt trakasserad i FB. Jag vill inte lämna ut den skyldige, men besatthet kan ta sig många former, tycks det.

Auf Knutbysehen!
2004-05-20, 20:39
Medlem
Zosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Vi får väl se om någon blir varnad...
Varnad för vad?
2004-05-20, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Sula
En sista kommentar. Sedan ska jag hålla mig borta från denna tråd - jag lovar!

Visst har jag blivit sexuellt trakasserad i FB. Jag vill inte lämna ut den skyldige, men besatthet kan ta sig många former, tycks det.

Auf Knutbysehen!

Men fan. Ett inlägg till med icke verifierade anklagelser var väl definitivt inte vad tråden behövde?
2004-05-20, 20:43
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoso
Varnad för vad?
hmmm... det har du rätt i, det finns ingenting som säger att man inte får skicka snusk-PM...

Då är vi egentligen tillbaka till ruta ett. Hur definieras sexuella trakasserier?

Ett hypotetiskt PM:

"Hej raring. Jag tycker att du är läcker, kan vi inte träffas. Vi kan hitta på något kul tillsammans och sen kan du få suga av mig."

Vad säger ni om det? Är det trakasseri eller inte?
2004-05-20, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
hmmm... det har du rätt i, det finns ingenting som säger att man inte får skicka snusk-PM...

Då är vi egentligen tillbaka till ruta ett. Hur definieras sexuella trakasserier?

Ett hypotetiskt PM:

"Hej raring. Jag tycker att du är läcker, kan vi inte träffas. Vi kan hitta på något kul tillsammans och sen kan du få suga av mig."

Vad säger ni om det? Är det trakasseri eller inte?

Ja, tveklöst. Min åsikt i det här fallet är den enda rätta:

Har man inte bett om att få såna pm så ska man inte behöva få dem heller!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in