2010-08-18, 13:51
Medlem
Hej!

Det är så att jag behöver lite hjälp då det främst gäller att ta upp ljud till sin film.

Som det är just nu så kör jag med en vanlig handhållen kamera en JVC utan HD filmning och använder mig av ljudet som den kameran tar upp. Grejen är den att jag skall börjar göra lite kortfilmer och då vill jag att både kvalliten på filmen och ljudet skall vara så bra som möjligt så jag tänkte fråga om någon av er har några förslag?

1. Hur tar ni upp ljudet i era filmer?

2. Duger det att köpa en HD kamera för ca 8.000 kr och använda ljudet som kameran tar upp?

3. Skall jag lägga en viss summa på att köpa en mikrofon som tar upp ljudet och sedan lägga in det då jag redigerar?

Kom gärna med förslag och beskriv hur ni gör för att ta upp ett så bra ljud som möjligt.

Tusen Tack på förhand!
Citera
2010-08-18, 14:10
Bannlyst
En extern mikrofon är ju ett måste om du vill satsa på ljudkvalitet.
Citera
2010-08-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resitita
En extern mikrofon är ju ett måste om du vill satsa på ljudkvalitet.

Okej, tusen tack! Skall kolla upp det och se om jag hittar något lämpligt. Du vet inget så där på rak arm som skulle kunna fungera? Åter igen, tusen tack!
Citera
2010-08-18, 14:59
Medlem
Röde videomic brukar ju hyllas som billig och med helt okej ljud. Kostar runt 1000kr men man kan hitta den begagnad för runt 600kr. Krävs ju bara att din kamera har en mic ingång.
Citera
2010-08-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappafrank
Röde videomic brukar ju hyllas som billig och med helt okej ljud. Kostar runt 1000kr men man kan hitta den begagnad för runt 600kr. Krävs ju bara att din kamera har en mic ingång.

Tack så mycket för tipset men tyvärr har jag ingen mic ingång. Blir det ett köp av kamera vilket det troligtvis blir så skall jag se till att mic ingång finns.

Tusen tack för ditt svar !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in