• 1
  • 2
2010-08-17, 19:01
Bannlyst
Har suttit här och funderat på om en flytt nu till vintern.
och har vägt in fördelar och nackdelar utav att ha hyresrätt eller bostadsrätt.

Och har kommit fram till att bostadsrätt är nog det säkraste kortet.

Dock behövs ju pengarna på ca 300 - 800k någonstans runt där.

Men hur fan gör jag för att få ihop så mycket pengar då? antar att eftersom att jag bara är 18 ännu så får jag låna endast en femtilapp utav banken

Mvh /Herr.hugo
Citera
2010-08-17, 19:04
Medlem
Hakkens avatar
Man behöver väl bara 10% att lägga in, resten går på avbetalning. Så om lägenheten kostar 800kkr så måste du lägga in 80kkr, resten betalar du av(?)
Citera
2010-08-17, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hakken
Man behöver väl bara 10% att lägga in, resten går på avbetalning. Så om lägenheten kostar 800kkr så måste du lägga in 80kkr, resten betalar du av(?)

Kommer det inte en ny lag nu om att låna max 85% den 1 september?
Citera
2010-08-17, 19:09
Medlem
AlexOnTops avatar
Varför vill du ha en bostadsrätt?
Oftast får man ju betala en månadsavgift även om man har bostadsrätt, beroende på var man bor i och för sig. Vart hade du tänkt flytta? Låter lite optimistiskt att du tänkte flytta till vintern om du inte står i kö osv...
Citera
2010-08-17, 19:09
Medlem
cola-burkens avatar
Skaffa jobb!
Citera
2010-08-17, 19:18
Medlem
forungs avatar
skaffa jobb, vinn på lotto eller råna en bank
Citera
2010-08-17, 19:20
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.Hugo
Kommer det inte en ny lag nu om att låna max 85% den 1 september?

1:a oktober tror jag att det är

EDIT: Eller ja, enligt denna tråd var det också 1:a september

https://www.flashback.org/t1240862
Citera
2010-08-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
1:a oktober tror jag att det är

EDIT: Eller ja, enligt denna tråd var det också 1:a september

https://www.flashback.org/t1240862

Gäller från 1 oktober,
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...an_4668273.svd
Citera
2010-08-17, 19:24
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Gäller från 1 oktober,
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...an_4668273.svd

Ah, tack för bekräftelsen
Citera
2010-08-17, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Varför vill du ha en bostadsrätt?
Oftast får man ju betala en månadsavgift även om man har bostadsrätt, beroende på var man bor i och för sig. Vart hade du tänkt flytta? Låter lite optimistiskt att du tänkte flytta till vintern om du inte står i kö osv...

Det beror ju som sagt lite på vart man bor och vad man vill ha för extra tjänster, typ som bredband, (tv avgift kanske), vatten, el, sophämtning eller snöborttagning.

fast det är ju saker som ändå inte är så dyrt och dessutom så fixar man så att man bara använder vatten el samt bredband.

det som också är bra med bostadsrätt är ju att den oftast stiger när man ska sälja den.
Senast redigerad av herr.Hugo 2010-08-17 kl. 19:28.
Citera
2010-08-17, 19:31
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.Hugo
Det beror ju som sagt lite på vart man bor och vad man vill ha för extra tjänster, typ som bredband, (tv avgift kanske), vatten, el, sophämtning eller snöborttagning.

fast det är ju saker som ändå inte är så dyrt och dessutom så fixar man så att man bara använder vatten el samt bredband.

det som också är bra med bostadsrätt är ju att den oftast stiger när man ska sälja den.

Nja, det finns alltså en obligatorisk månadsavgift på bostadsrätter. T.ex min brorsa i Göteborg, köpte en 4:a för 1,4 miljoner. Måste ändå betala flera tusen i månaden till föreningen pga de har innergård och tvättstuga och trappuppgång och hiss osv osv som behöver "maintenance".
Räkningar är ju en annan historia.
Citera
2010-08-17, 20:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Nja, det finns alltså en obligatorisk månadsavgift på bostadsrätter. T.ex min brorsa i Göteborg, köpte en 4:a för 1,4 miljoner. Måste ändå betala flera tusen i månaden till föreningen pga de har innergård och tvättstuga och trappuppgång och hiss osv osv som behöver "maintenance".
Räkningar är ju en annan historia.

Jo självklart är det så att du betalar en avgift även på en bostadsrätt... men det är ofta bra mycket mindre än en hyresrätt i motsvarande område,storlek och kvalitet.

Där jag letar lgh kostar en 2:a ca 6000kr i hyra medan avgiften för en bostadsrätt kan vara så lågt som 1700kr. Bostadsrätten kostar ca 1M att köpa. Skulle jag betala 4% i ränta är det 3333kr/månad i ränta. Hyreslägenheten kostar då 6000kr medan jag betalar strax över 5000kr för bostadsrätten.
Sen får du tillbaka lite av räntan på skatten och sånt också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in