• 1
  • 2
2010-08-17, 18:40
Medlem
samyshs avatar
Jag, min brud och en polare ska nu trippa på röd flugsvamp för första gången.

Var ute i några timmar och plockade 3 rejält stora svampar och 4 lite mindre.

Min vikt är 85kg, så jag bestämmer mig nu för att ta mer än de andra.

Vi valde att plocka bort stammen och ta bort de vita prickarna på hatten för att sedan koka te på hattarna. Vid skrivande stund har dessa kokat på låg värme i cirka 25 minuter och står och svalnar, tänkte skriva i denna tråd då och då för att beskriva trippen.

Något tips innan kanske?
Citera
2010-08-17, 18:46
Medlem
Cosmouses avatar
Är inte röd flugsvamp giftigt?

'' - Ett av giftämnena i röd flugsvamp heter muskarin. Giftet har en kolinerg effekt på till exempel körtlar och glatt muskulatur.''
Senast redigerad av Cosmouse 2010-08-17 kl. 18:49.
Citera
2010-08-17, 18:53
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Är inte röd flugsvamp giftigt?

'' - Ett av giftämnena i röd flugsvamp heter muskarin. Giftet har en kolinerg effekt på till exempel körtlar och glatt muskulatur.''

Alkohol är också giftigt.
Citera
2010-08-17, 18:55
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Alkohol är också giftigt.

men i större mängder än röd flugsvamp
Citera
2010-08-17, 18:59
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
men i större mängder än röd flugsvamp

No shit Sherlock?
Citera
2010-08-17, 19:00
Medlem
samyshs avatar
Flugsvamp är väl bara giftigt i väldigt stora mängder från vad jag vet.

I varjefall så har vi druckit upp allt nu, kan tillägga att teét vi gjorde smakade skit. Dock så drack de 2 koppar och jag 2 och en halv.

För övrigt så var dem inte torkade. Nu inväntar vi vad som ska hända! ( om det nu händer något alls )
Citera
2010-08-17, 19:02
Medlem
dojchs avatar
Keep us updated!
Citera
2010-08-17, 19:03
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samysh
Flugsvamp är väl bara giftigt i väldigt stora mängder från vad jag vet.

Känns ju bra att du har koll på vad du håller på med. Flugsvamp är faktiskt farligt och kan leda till döden. Ska man hålla på med sådana droger så får man för fan se till att läsa på först!
Citera
2010-08-17, 19:09
Medlem
samyshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphlix
Känns ju bra att du har koll på vad du håller på med. Flugsvamp är faktiskt farligt och kan leda till döden. Ska man hålla på med sådana droger så får man för fan se till att läsa på först!

Har en polare som har gjort samma sak. Har även läst hur andra har gjort, hur mycket de har tagit och så vidare.

Om du nu skulle läsa så är flugsvamp dödligt vid stor mängd.

För er som nu vill veta hur jag och de andra mår: Jag mår rätt så illa just nu, vet dock inte om det är pga den obehagliga smaken, den fulla magen eller något annat. Men det börjar lugna ner sig lite.
Citera
2010-08-17, 19:15
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Har en polare som har gjort samma sak. Har även läst hur andra har gjort, hur mycket de har tagit och så vidare.

Om du nu skulle läsa så är flugsvamp dödligt vid stor mängd.

För er som nu vill veta hur jag och de andra mår: Jag mår rätt så illa just nu, vet dock inte om det är pga den obehagliga smaken, den fulla magen eller något annat. Men det börjar lugna ner sig lite.

Det är bra, du verkar någorlunda på läst i alla fall. Inlägget som jag svarade på innan tydde däremot inte på det och det var därför jag skrev som jag skrev.

Angående illamående så uppstår det ofta när man käkar svamp, enligt egna erfarenheter. Har dock aldrig varit med om att någon spytt på grund av endast svampen utan det har bara hänt när de som käkat svampen har druckit alkohol samtidigt. Så jag avråder dig ifrån alkohol.
Citera
2010-08-17, 19:33
Medlem
samyshs avatar
Update:

Mår jävligt dåligt just nu. Känns som jag kommer spy direkt jag reser på mig, så detta blir allt jag skriver. ( tjejen och polaren, mår likadant )
Citera
2010-08-17, 19:46
Medlem
Citat:
Update:

Mår jävligt dåligt just nu. Känns som jag kommer spy direkt jag reser på mig, så detta blir allt jag skriver. ( tjejen och polaren, mår likadant )

Spy känslor är normal vid intag av flugsvamp räkna med en timme
dock så har du inte behandlat svampen på ett rätt sätt den ska antingen torkas eller göra elexir i ungen då muskarin giftet omvandlas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in