• 1
  • 2
2010-08-17, 15:34
Medlem
Tänkte köpa ny bil-GPS och skulle vilja administrera den via min Mac. Vilka GPS-tillverkare är Mac-vänliga, dvs har bra programvara för att uppdatera kartor, planera rutter osv?
Citera
2010-08-17, 15:36
Medlem
Flärps avatar
Svarar dig med en one-liner:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=401973
Citera
2010-08-17, 16:16
Medlem
tzjs avatar
Jag kör med garmin och det är hur bra och enkelt som helst.
Citera
2010-08-17, 16:51
Moderator
Rassas avatar
Har också en Garmin (Nuvi 255W), funkar fint med Mac. Svärmor har en TomTom, den lirar också bra med Macen.
Citera
2010-08-17, 17:06
Medlem
Tack

Lutar åt en TomTom eftersom jag provat en Garmin Nuvi 245 och den dumt nog inte tillåter att man planerar en rutt på datorn och för över till enheten - och denna begränsning verkar gälla alla Garmin i de enklare serierna.

Hoppas bara TomTom One eller Start som jag siktar på har en loggningsfunktion, dvs tillåter mig att exportera en .gpx-fil som jag sedan kan visa i tex Google Earth eller applicera på mina kamerabilder. Någon som har koll?
Citera
2010-08-17, 22:55
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag skulle ha satsat på Navigon.
Det finns en navigator att ladda ner/köpa/"hitta" som funkar helt underbart till iPhone, om du har en sådan.
Köp sedan till en bilhållare med laddning så har du en fullfjädrad gps för några hundralappar + ev vad programmet kostar...
Citera
2010-08-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag skulle ha satsat på Navigon.
Det finns en navigator att ladda ner/köpa/"hitta" som funkar helt underbart till iPhone, om du har en sådan.
Köp sedan till en bilhållare med laddning så har du en fullfjädrad gps för några hundralappar + ev vad programmet kostar...

Navigon har väl ingen klientprogramvara för Mac? Jag hittar bara Fresh som bara verkar fungera för att uppdatera gps:en med nya kartor, firmware-versioner och liknande. Däremot verkar den inte kunna exportera gps-loggningsdata, rutter etc. Eller?
Citera
2010-08-18, 16:36
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno9
Navigon har väl ingen klientprogramvara för Mac? Jag hittar bara Fresh som bara verkar fungera för att uppdatera gps:en med nya kartor, firmware-versioner och liknande. Däremot verkar den inte kunna exportera gps-loggningsdata, rutter etc. Eller?
Verkar som om du har rätt.
Konstigt att dom inte har programvara för mac när dom har en så klockren navigator till iPhone.
Citera
2010-08-18, 17:17
Medlem
AbrahamLincolns avatar
TomTom är det som gäller, Garmin funkar, men sedan tycker jag att deras GPS:er suger.
Citera
2010-08-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
TomTom är det som gäller, Garmin funkar, men sedan tycker jag att deras GPS:er suger.

Varför är alla så cripplade. Köpte en billig TomTom idag och vad jag kan se har den ingen GPS-logg funktion. Det är ju en ren mjukvarubegränsning. Den enkla Garmin jag hade tidigare hade loggning men kunde å andra sidan inte ta emot en rutt man gjort i ordning på sin dator. Också en ren mjukvarubegränsning.

För övrigt, hur får jag in en rutt jag planerat med TomToms Route Planner in i enheten, se tex http://routes.tomtom.com/route/Stock...om=5&map=basic ??
Citera
2010-08-19, 01:18
Medlem
glyos avatar
Har en Navigon och den funkar perfekt om du bara ska dra runt och köra.
Citera
2010-08-23, 22:24
Medlem
Hur f-n tänker TomTom (och andra GPS-tillverkare). Enheten jag köpte kräver manuella inställning av klockan!?!?

Dessutom verkar man inte kunna extrahera en "reselogg". Slutligen, men det är kanske inte TomToms fel, placerar den en av Stockholms största gator, Sveavägen, i Solna. Dvs, man kan inte ange Stockholm och sedan hitta Sveavägen (konstigt nog verkar det som att när man väl kör på den så anges den som Sveavägen, Stockholm).

Navigon var det någon som sa. Hur fungerar den med en Mac? Har den NMEA-anslutning (verkar TomTom sakna)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in