• 1
  • 2
2010-08-17, 14:24
Medlem
Goonslaps avatar
Jag vet att det finns flera trådar av personer med lymfom, men om jag ändå har en dödlig sjukdom så tycker jag att jag åtminstone förtjänar en egen tråd.

Jag upptäckte en knöl på halsen för ca 4 månader sedan. Jag gick med den i två månader innan jag uppsökte läkare. Efter att ha skickats vidare ett antal gånger med väntetider har jag nu fått ta de mesta av proverna som ska vara nödvändiga. Jag var hos doktorn idag. På röntgenbilderna hade de upptäckt en till "kula" mellan lungorna. Hon sa att det inte ser bra ut och använde ordet "ondartat". Jag bor i Oslo, jag vet inte om det norska ordet "ondartat" är samma som "elakartat"?

Hon ville inte spekulera i vad det skulle vara eftersom de inte har fått svar på cellproverna än, men jag fick henne att knysta fram "Lymfom". Det lät som att det inte fanns så mycket andra alternativ till diagnos. Finns det någon kunnig här som kan spekulera i om det skulle kunna vara något annat än Lymfom?

Jag undrar också, vilken sorts Lymfom kan jag ha? Jag är 21 år. Jag har inte haft några symptom alls som feber eller nedsatt allmäntillstånd. På vårdguiden står det så här om vad som verkar vara den värsta formen, aggressiv non-Hodgkin lymfom, då man har ca 50% chans att överleva:

"Aggressiva non-Hodgkin lymfom har oftast mer påtagliga symtom vid debuten. Svullna lymfknutor kan utvecklas snabbt, ofta på flera olika ställen i kroppen. Allmäntillståndet är nedsatt av oförklarade feberperioder och nattliga svettningar. Buksmärtor och viktnedgång är också vanligt."

från http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...besvar/Lymfom/

Det verkar ju som att det inte är det jag har skaffat mig i alla fall.

Jävla skit det här. Jag lever ett toppenliv i mitt kollektiv här i Oslo och har aldrig haft någon sorts sjukdom innan, nästan inte ens varit förkyld. Så kommer det här som en jävla chock.
Citera
2010-08-17, 14:46
Medlem
Evilyns avatar
Jag skulle gissa på den absolut vanligaste cancerformen hos unga män: Hodgkins Lymfom.
Du dör inte av det om det inte verkligen gått skitlångt, men som all cancer är det en bitch att bli av med.
Har två polare som gått genom det, och de mår toppen nu.

Lite info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hodgkins_lymfom
Citera
2010-08-17, 15:40
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag skulle gissa på den absolut vanligaste cancerformen hos unga män: Hodgkins Lymfom.
Du dör inte av det om det inte verkligen gått skitlångt, men som all cancer är det en bitch att bli av med.
Har två polare som gått genom det, och de mår toppen nu.

Lite info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hodgkins_lymfom

Tack så mycket.

Hur var behandlingen för dina vänner? Tog det lång tid? Mycket biverkningar, cellgift och skit?
Citera
2010-08-17, 15:46
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Tack så mycket.

Hur var behandlingen för dina vänner? Tog det lång tid? Mycket biverkningar, cellgift och skit?

De fick välja mellan två olika behandlingar: Den ena går snabbare, men då måste man ha starkare medel som innebär att man blir steril. Den andra tar längre tid, man är sjuk längre, men blir förmodligen inte steril.
Både valde alternativ 1, och lämnade spermaprov (håller i ca 10 år).
Klart det var jobbigt, och man tappar håret, men sjukvården gör vad de kan för att det ska gå så smidigt som möjligt. Min ena polare mådde knappt dåligt alls - en vecka sammanlagt kanske (om man bortser från trötthet och sådär)- medan den andre kräktes och fick alla möjliga sorters sjukdomar pga sitt låga immunförsvar. Så det är svårt att säga.
Minns inte hur lång tid det tog, ett halvår kanske. Sedan är det ju regelbundna kontroller en gång i halvåret efter det.

Båda fick både strålning och cellgift.
Citera
2010-08-17, 15:58
Medlem
Goonslaps avatar
Ja nu fick jag ett telefonsamtal från doktorn. Det är i stort sett bekräftat att det är Lymfom, Hodgkins Sjukdom.

Så, vad har jag att vänta mig nu? Är det någon som har erfarenhet av behandlingen?
Citera
2010-08-23, 00:46
Medlem
Mister Ts avatar
Hur går det för dig?
Citera
2010-09-17, 01:50
Bannlyst
För det förstå så vill jag säga att jag beklagar.

Malignant is a corresponding adjectival medical term used to describe a severe and progressively worsening disease. The term is most familiar as a description of cancer

Antar att det är det som menas med "elakartad". Har du börjat cellgiftbehandling eller hur går det för dig?
Citera
2010-09-17, 16:04
Medlem
DRPOEs avatar
Prognosen är oerhört åldersberoende. Unga människor har mycket bättre prognos och det senaste jag läste var att dom allra flesta klarar sig. Kemoterapi(cellgift), är det som står på programmet.
Det är väl mest chop-kurer, men jag tror också strålning kan bli aktuellt om det är mer lokaliserat. (är ej själv hematolog)
Citera
2010-09-18, 11:39
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister T
Hur går det för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Sergeant
Har du börjat cellgiftbehandling eller hur går det för dig?

Det går bra!

Doktorn kom fram till att jag var i stadium två av fyra av Hodgkins Lymfom. Jag ska få cellgiftsbehandling i fyra månader, sedan strålning i tre veckor så jag kommer väl vara färdig med den här skiten i februari någon gång. Lagom för en resa innan jag börjar plugga till hösten.

Jag fick min första omgång gifter för åtta dagar sedan. Än så länge är jag positivt överraskad över hur lindriga biverkningar jag har. Ett konstant lättare illamående som försvinner helt om jag käkar Ondansetron. Så det är väl egentligen bara på morgonen jag känner av det när jag inte har tagit medicin på länge. En dag mådde jag lite sämre. Tappade aptiten och smaker förändrades till det sämre. Men för övrigt mår jag nästan som om jag var frisk.

Det jobbigaste är att jag har fått operera in en CVK, en slang som går in till en större ven i bröstet. Detta för att kunna ge cellgifter där då en mindre ven tydligen kan ta skada. Det är alltså en slang som går 20 cm in i mig och sitter 30 cm fastsydd/fasttejpad på utsidan. Ganska jobbigt att ha den där, speciellt när man ska sova. Och den syns tydligt genom en t-shirt eftersom det sitter kranar och grejer på den.

Men, för övrigt kunde jag inte mått bättre!
Citera
2010-09-18, 18:08
Medlem
Shawtys avatar
Citat:
Ja nu fick jag ett telefonsamtal från doktorn. Det är i stort sett bekräftat att det är Lymfom, Hodgkins Sjukdom.

Så, vad har jag att vänta mig nu? Är det någon som har erfarenhet av behandlingen?

Beklagar att du fått detta helvete. Har själv haft hodgkins, för 5 år sedan, tillfrisknade utan tvekan, men behandlingarna var jobbiga.

Jag fick ingen strålning, bara cytostatika, 4 olika, varannan onsdag, 12 behandlingar. Var först tänkt 8, men allt var inte helt dött då ännu, så blev förlängt med 4 behandlingar till. Jag var 22, skulle strax fylla 23, när det blev bekräftat.

Du kommer förmodligen att bli frisk, en av dom "bättre" cancersjukdomarna dehär, men resten av livet kommer givetvis att gå ut på återkontroller ev. operationer. Gjorde själv min 4e lymfkörtel-operation 26e förra månaden, nålbiopsi har blivit gjord på den för ca 6 månader sen, men den var fortfarande förstorad, så läkarna valde att ta bort den.

Jag hade 3 tumörer i halsen, samt även mellan och i lungorna, men som sagt, jag e helt frisk i dagens läge och tvivlar inte på att du kommer att tillfriskna! Och att försöka hålla humöret uppe hjälper, vare sig man tror det eller inte

PM:a om du vill!
Citera
2010-10-02, 02:56
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Det går bra!

Doktorn kom fram till att jag var i stadium två av fyra av Hodgkins Lymfom. Jag ska få cellgiftsbehandling i fyra månader, sedan strålning i tre veckor så jag kommer väl vara färdig med den här skiten i februari någon gång. Lagom för en resa innan jag börjar plugga till hösten.

Jag fick min första omgång gifter för åtta dagar sedan. Än så länge är jag positivt överraskad över hur lindriga biverkningar jag har. Ett konstant lättare illamående som försvinner helt om jag käkar Ondansetron. Så det är väl egentligen bara på morgonen jag känner av det när jag inte har tagit medicin på länge. En dag mådde jag lite sämre. Tappade aptiten och smaker förändrades till det sämre. Men för övrigt mår jag nästan som om jag var frisk.

Det jobbigaste är att jag har fått operera in en CVK, en slang som går in till en större ven i bröstet. Detta för att kunna ge cellgifter där då en mindre ven tydligen kan ta skada. Det är alltså en slang som går 20 cm in i mig och sitter 30 cm fastsydd/fasttejpad på utsidan. Ganska jobbigt att ha den där, speciellt när man ska sova. Och den syns tydligt genom en t-shirt eftersom det sitter kranar och grejer på den.

Men, för övrigt kunde jag inte mått bättre!

Det blir värre min vän I början är behandlingarna en vandring i parken. Mot slutet kommer du vilja spy så fort du närmar dig sjukhuset Du kommer bli trött som en pensionär. Notera även dina avdomnade fingertoppar (Vinblastin is a bitch) Btw.. vi tuffa killar kör utan CVK. Rakt in i armen ska det vara! Inga jävla silkesvantar här inte Va två år sen nu men jag minns det som igår.. ack vilken tripp. Ingen bakfylla i världen slår cellgifter + strålning Have fun!!

P.s. jag hade samma stadium som du och fick samma behandling d.s.
Citera
2010-10-04, 22:56
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Det blir värre min vän I början är behandlingarna en vandring i parken. Mot slutet kommer du vilja spy så fort du närmar dig sjukhuset Du kommer bli trött som en pensionär. Notera även dina avdomnade fingertoppar (Vinblastin is a bitch) Btw.. vi tuffa killar kör utan CVK. Rakt in i armen ska det vara! Inga jävla silkesvantar här inte Va två år sen nu men jag minns det som igår.. ack vilken tripp. Ingen bakfylla i världen slår cellgifter + strålning Have fun!!

P.s. jag hade samma stadium som du och fick samma behandling d.s.

Ja du verkar inte kunna bärga dig tills det blir sämre. Jag hör av mig närmare med en detaljerad beskrivning av mina spyor. So long!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in