• 1
  • 2
2010-08-17, 11:57
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Jag tycker min puls känns ovanlig hög och har varit det ett tag. Tog den nyss och låg på 76 slag/min. Jag är 28 år och i god fysisk form. Jag går iofs mycket på jobbet nu men tycker pulsen borde lägga sig när jag sätter mig?

Så vad ligger ni på till vardags?
Citera
2010-08-17, 12:04
Medlem
HeidiBDMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Jag tycker min puls känns ovanlig hög och har varit det ett tag. Tog den nyss och låg på 76 slag/min. Jag är 28 år och i god fysisk form. Jag går iofs mycket på jobbet nu men tycker pulsen borde lägga sig när jag sätter mig?

Så vad ligger ni på till vardags?

Gick och hämtade pulsklocka och pulsband, drog igång det och satte mig i soffan. Hela manövern tog kanske 20 sekunder och när klockan plockade upp pulsen så hade jag 71. Men då hade jag precis anstängt mig, hah.

När jag sedan satt i soffan och bara var mig själv så sjönk den snabbt till 64-65. När jag sedan bara satt och stirrade på pulsmäatren så sjönk den efter kasnke en minut till 60-61. När jag knapparar på keyboardet och skriver detta så ligger jag på 68-70.

Jag är 35 år gammal och springer emellanåt för att hålla mig någorlunda i form.
Citera
2010-08-17, 12:19
Medlem
Jag ligger ganska exakt på 60 slag/minut (räknade nu). Är 28 år och cyklar endel samt spelar innebandy.

Man ska komma ihåg att det är inviduellt och att det inte behöver vara så att den som har lägst vilopuls också är den som är i bäst form.
Citera
2010-08-17, 12:21
Medlem
Adjutors avatar
Först: http://sv.wikipedia.org/wiki/Puls

Att ligga på 76 slag/min när du är på jobbet är varken onormalt eller farligt.

Mvh Adjutor
Citera
2010-08-17, 12:23
Medlem
Ens puls kan man inte jämföra med andra, den beror på så mycket. Däremot har man stora variationer på sin puls över tid, en plötslig ökning av vilopuls eller under vardagliga besvär då bör man nog kolla upp det. Likaså om man under en tid får nedsatt kondition och kanske oförmåga att få upp pulsen i nivåer man brukar.

76 slag/minut är vare sig högt eller lågt men om du för en vecka, en månad, ett halvår sedan hade 60 slag/minut kanske det kan vara värt att fundera på om det finns en orsak till dagens värden. Håller det i sig mer än ett par dagar kan det vara värt, som sagt, att ta kontakt med läkarvården. Signaler från hjärtat ska man inte ignorera.

Om vi ska tala kondition förresten, då är det vare sig vilo-, max- eller annan puls som är av intresse. Snarare är det hur snabbt pulsen/kroppen återhämtar sig. Efter en löprunda räkna din puls direkt när du avslutat samt efter en eller två minuter (pulsklocka underlättar) och räkna sedan fram antal slag/minut den minskat med.
Det värdet kan du jämföra med dina egna tidigare värden och även, i viss mån, med dina träningskompisar. Notera dock att för att få jämförbara resultat bör mätningarna ske efter jämförbar ansträngning samt att till exempel kaffe kan påverka resultatet.
Senast redigerad av Marimbu 2010-08-17 kl. 12:25.
Citera
2010-08-17, 13:09
Medlem
Det stämmer maribu, men man kan också se hur bra form man är i om man räknar ut skillnaden mellan max- och vilopuls. Ju större skillnad, desto bättre form är du i.
Citera
2010-08-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeidiBDM
Gick och hämtade pulsklocka och pulsband, drog igång det och satte mig i soffan. Hela manövern tog kanske 20 sekunder och när klockan plockade upp pulsen så hade jag 71. Men då hade jag precis anstängt mig, hah.

När jag sedan satt i soffan och bara var mig själv så sjönk den snabbt till 64-65. När jag sedan bara satt och stirrade på pulsmäatren så sjönk den efter kasnke en minut till 60-61. När jag knapparar på keyboardet och skriver detta så ligger jag på 68-70.

Jag är 35 år gammal och springer emellanåt för att hålla mig någorlunda i form.

Jag sitter på möte nu, hämtade min pulsklocka innan och ligger mellan 68-75.
Känns högt men jag får ge det någon dag och kolla om det är en seg förkylning som påverkar pulsen. Är inte helt frisk än och det kanske påverkar.
Såfort jag rör mig går den 90+
Citera
2010-08-17, 13:15
Medlem
Citat:
Känns högt men jag får ge det någon dag och kolla om det är en seg förkylning som påverkar pulsen. Är inte helt frisk än och det kanske påverkar.

Nu måste jag också sätta på mig min bara för det. Din puls låter på intet sätt hög.
Citera
2010-08-17, 13:28
Bannlyst
Brukar få den kollad regelbundet, ligger alltid runt 100.
Citera
2010-08-17, 13:42
Medlem
HeidiBDMs avatar
Citat:

Ja, en förkylning påverkar sin puls (enligt vad jag hört). Läste någonstans att en förkylning påverkar pulsen vid belastning med cirka 5-7 slag, dvs 5-7 slag mer per minut. Men jag vet inte om det stämmer, kommer heller inte ihåg var jag läste det.

Jag provade nu att gå runt här hemma, inte långsamt utan mer som att jag skall någonstans. Då gick pulsen upp till mellan 83 och 90 när jag rörde mig mellan rum.
Citera
2010-08-17, 17:33
Medlem
Fortsätter med pulsklockan några dagar och kollar hur det ter sig. Är väl förhoppningsvis förkylningen som spökar.
Citera
2010-08-17, 20:02
Bannlyst
Är förkyld som ett as nu. var precis uppe och drack. Nu ligger pulsen på 60 annars brukar den väl ligga på 48-52. Är 22 år och snygg kan vara det. Nej men ärligt förra året när jag hade ångest hela tiden och var sjuk låg pulsen på 135 slag/ min då blev det sjukhuset i 2 dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in