2010-08-17, 01:08
Medlem
Hej!

Jag hade stora problem med rubriken då jag inte visste vad jag skulle skriva och den vart säkert fel.
Men iaf, jag tänkte inte göra ett långt inlägg.
Min fråga är vad är "gränsen till materia". Är ljudvågor materia? Väger dem någonting? (fick idé från en annan tråd)
Hur är det med gravitations kraften då, är den materia?
Tankar? (har dock hört att dem ska vara något kemiskt, men vad?)
Är plancklängd materia eller bara ett mått? (vet att det var en dum fråga)

Jag är inte så inläst i det här ämnet, men jag är oerhört nyfiken.
Citera
2010-08-17, 01:20
Medlem
co3ras avatar
Allt som består av atomer-strängar eller vad fan de heter är materia
Citera
2010-08-17, 01:21
Medlem
BengtZzs avatar
Vad tar du egentligen? Sitter du och trippar hela nätterna eller?

Ska spöa ett gäng ensam
https://www.flashback.org/t1270284

Ja du, grattis lille pojke lycka till.
Citera
2010-08-17, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av co3ra
Allt som består av atomer-strängar eller vad fan de heter är materia
Jag läste i en annan tråd att ljudvågor inte väger något, är dem ändå materia, eller?
Citera
2010-08-17, 01:27
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wVycky2xRw
Jag läste i en annan tråd att ljudvågor inte väger något, är dem ändå materia, eller?

Ljud är rörelse, rent kinetiska rörelser i något medium (materia). Om du slår näven i en pool så bildas det vågor i vattnet, ljud är samma sak fast i luft eller vad det nu är som kan påverka dina öron och få dig att höra frekvensen av vibrationerna/rörelserna.
Citera
2010-08-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ljud är rörelse, rent kinetiska rörelser i något medium (materia). Om du slår näven i en pool så bildas det vågor i vattnet, ljud är samma sak fast i luft eller vad det nu är som kan påverka dina öron och få dig att höra frekvensen av vibrationerna/rörelserna.
Jag har hört att ljud är molekyler som "pressar" sig fram i luften. Alltså måste det vara materia. Jag förstår vad du menar btw.
Citera
2010-08-17, 14:32
Medlem
Lakais avatar
Citat:
Jag har hört att ljud är molekyler som "pressar" sig fram i luften. Alltså måste det vara materia. Jag förstår vad du menar btw.

Eftersom all materia består av kvarkar-elktroner-bosoner bygger neutroner och protoner som bildar atomer. Molekyler är flera atomer i grupp. Vad tror du luften är som tryckvågen "pressar" sig fram i?
Citera
2010-08-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakai
Eftersom all materia består av kvarkar-elktroner-bosoner bygger neutroner och protoner som bildar atomer. Molekyler är flera atomer i grupp. Vad tror du luften är som tryckvågen "pressar" sig fram i?
Luft består ju av ungefär 71% kväve, 20% syre och X% helium. Luften består ju självklart också av atomer, men är det så att ljudvågor är materia som "pressar" sig fram i luften, eller?

Sen en till fråga, är även det minsta som man känner till idag (plancklängd) materia, eller är det bara ett längdmått?
Citera
2010-08-17, 16:09
Medlem
Lakais avatar
Citat:
Luft består ju av ungefär 71% kväve, 20% syre och X% helium. Luften består ju självklart också av atomer, men är det så att ljudvågor är materia som "pressar" sig fram i luften, eller?

Sen en till fråga, är även det minsta som man känner till idag (plancklängd) materia, eller är det bara ett längdmått?

Luften består ju självklart "också" av atomer... Vad fan tro du kväve, syre och argon är? Atomer (materia) i rörelse är energi. Periodiska systemet är gratis att kolla på annars. Inte hört det, higgis partikeln är inte funnen än men förutspås finnas
Citera
2010-08-17, 18:01
Medlem
Citat:
Luften består ju självklart "också" av atomer... Vad fan tro du kväve, syre och argon är? Atomer (materia) i rörelse är energi. Periodiska systemet är gratis att kolla på annars. Inte hört det, higgis partikeln är inte funnen än men förutspås finnas
Alltså jag är inte dum, jag vet att allt består av atomer, men plancklängden då? Den är ju mycket mindre än atomen. Är den ens materia, eller bara ett mått?

Vad är higgis partikeln förresten?
Citera
2010-08-17, 21:41
Medlem
Lakais avatar
Citat:
Alltså jag är inte dum, jag vet att allt består av atomer, men plancklängden då? Den är ju mycket mindre än atomen. Är den ens materia, eller bara ett mått?

Vad är higgis partikeln förresten?

Jag är inte dum? Okej vad finns det för andra synonymer på dum som passar in om du inte trivs med det ordet. Läs för i helvete vad en atom består av, Vet inte vad plancklängden är och higgis är en partikel som kommer visa oss hur dom andra partiklarna får sin massa om jag minns rätt.
Orkar inte tomta runt me dig längre
Citera
2010-08-17, 22:59
Medlem
Citat:
Jag är inte dum? Okej vad finns det för andra synonymer på dum som passar in om du inte trivs med det ordet. Läs för i helvete vad en atom består av, Vet inte vad plancklängden är och higgis är en partikel som kommer visa oss hur dom andra partiklarna får sin massa om jag minns rätt.
Orkar inte tomta runt me dig längre
Va, jag har inte sagt att du är dum, men du verkar tro att jag är det. Jag vet vad en atom består av, men jag undrar om det finns någon gräns på vad materia är. Det är ju självklart att atomer är materia, men det är inte lika självklart att plancklängder är materia eller bara ett mått.

Grejen är att jag orkar "tomta" runt med dig hur lång tid som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in