2010-08-17, 23:46
Medlem
wikipedia och google är dina vänner !
http://sv.wikipedia.org/wiki/Materia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plancklängd
Citera
2010-08-18, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wVycky2xRw
Hur är det med gravitations kraften då, är den materia?
Vetenskapen säger att gravitation kommer från materia. Personligen tror jag att det är tvärtom också, att materian kommer från gravitationen. Materien skapades ursprungligen av gravitationsvågor som möter varandra i rymden och skapar en interferens.

Citat:
Tankar? (har dock hört att dem ska vara något kemiskt, men vad?)
Enligt vetenskapen skapas tankar av interaktionen mellan neuroner eller nåt sånt, men jag tror inte att de skulle säga att tankar består av något. Personligen tror jag att tankar är vågor, som ljud eller ljusvågor till exempel, men de har mycket högre frekvens än än gammavågor, så de enda instrumenten som kan avkoda dom finns i våran hjärna.
Citera
2010-08-18, 16:56
Medlem
adequates avatar
Citat:
Va, jag har inte sagt att du är dum, men du verkar tro att jag är det. Jag vet vad en atom består av, men jag undrar om det finns någon gräns på vad materia är. Det är ju självklart att atomer är materia, men det är inte lika självklart att plancklängder är materia eller bara ett mått.
Kanske inte för dig. Hursomhelst, en likvärdig fråga vore huruvida en meter är materia. Rätt så hög grad av nonsens i frågeställningen.

Skillnaden är väl den att det som mäts i plancklängder är, ehrm, rumtidens geometri. Och huruvida den är materiell kan väl ingen säga än, vad jag vet. I vilket fall som helst ska du inte förväxla kartan med området. Det som mäts i plancklängder är inte plancklängder. Det som mäts i meter är inte meter. Osv.
Citera
2010-08-18, 22:29
Medlem
UrbanNatures avatar
Citat:
Va, jag har inte sagt att du är dum, men du verkar tro att jag är det. Jag vet vad en atom består av, men jag undrar om det finns någon gräns på vad materia är. Det är ju självklart att atomer är materia, men det är inte lika självklart att plancklängder är materia eller bara ett mått.

Grejen är att jag orkar "tomta" runt med dig hur lång tid som helst.

Nej, tänk såhhär; är en centimeter materia? Det är alltså bara ett mått.
Citera
2010-08-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanNature
Nej, tänk såhhär; är en centimeter materia? Det är alltså bara ett mått.
Men finns det något som är så litet då?
Citera
2010-08-19, 00:36
Medlem
adequates avatar
Citat:
Men finns det något som är så litet då?
Hur litet? En plancklängd?
Citera
2010-08-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Hur litet? En plancklängd?
Ja, finns det något som är så litet som en plancklängd?
Citera
2010-08-19, 00:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ja, finns det något som är så litet som en plancklängd?
Tja, mycket tyder på att rumtiden är diskret, och att dess enheter är i storleksordningen plancklängder.
Citera
2010-08-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Tja, mycket tyder på att rumtiden är diskret, och att dess enheter är i storleksordningen plancklängder.
Det här kommer att låta roligt, men jag är invandrare och har svårt att förstå vissa ord. Jag vet tillexempel inte vad diskret betyder...
Citera
2010-08-19, 01:19
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det här kommer att låta roligt, men jag är invandrare och har svårt att förstå vissa ord. Jag vet tillexempel inte vad diskret betyder...
I detta fallet betyder det icke kontinuerlig. Kontinuerlig betyder utan uppehåll eller att det saknas vissa bitar. Man kan säga att vi upplever tiden kontinuerligt, förutom när vi sover, då går det snabbare och det är ett "uppehåll" i vår uppfattning.
Citera
2010-08-19, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
I detta fallet betyder det icke kontinuerlig. Kontinuerlig betyder utan uppehåll eller att det saknas vissa bitar. Man kan säga att vi upplever tiden kontinuerligt, förutom när vi sover, då går det snabbare och det är ett "uppehåll" i vår uppfattning.
Ok, nu kommer jag att låta helt efterbliven, men jag förstår fortfarande inte.
Citera
2010-08-19, 06:08
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ok, nu kommer jag att låta helt efterbliven, men jag förstår fortfarande inte.

Klart att en invandrare inte förstår vad ordet diskret betyder.
Hur som, dina frågor är triviala och om du la ner ca 3 sekunders tankekraft på dem skulle du nog kunna "lösa" dem själv.
Materia är någonting som har en massa, ljudvågor besitter ingen massa men de rör sig genom ett medium som besitter massa.
Tänk dig ungefär som att du skjuter din ak-47 som du säkert har hemma under sängen, det låter väldigt högt när du avfyrar din "turk-gun".
Kulan du avfyrar har massa och den färdas fram genom luften men saktas ner av friktion.
Energin som går miste vid friktionen blir värme och ljud samt säkerligen någon slags deformation av projektilen.
Plancklängden är ett mått, det är den kortaste sträckan som behandlas i kvant-mekaniken.
Sträckor kortare än planck-längden är dessutom kortare än upplösningen på vår rum-tid vilket medför att rymd-tiden "bubblar" och maskhål bildas och det blir ett helvete.

Lycka till med all kebab!

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in