2004-05-28, 23:52
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Ja, men jag har alltid undrat varför? Ska det döljas att fler och fler människor mår dåligt eller vad eftersträvas?

Det är väl ingenting som döljs? Är du intresserad så finns det utförlig statistik om du vänder dig till SCB.

Sker en markant ökning eller minskning av självmord så har det nyhetsvärde men inte ett självmord i sig.
Citera
2004-05-29, 00:37
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Det är väl ingenting som döljs? Är du intresserad så finns det utförlig statistik om du vänder dig till SCB.

Sker en markant ökning eller minskning av självmord så har det nyhetsvärde men inte ett självmord i sig.

Det är det jag har försökt få fram tidigare i tråden, men många tror att det är något konspiratoriskt och/eller att tidningarna gör det av medlidande coh/eller för att inte få "copy cats" *SUCK*

Skulle tidningarna tjäna en enda krona på att skriva en artikel/notis om ett självmord skulle de självklart göra det! Men så länge det bara handlar om "ett vanligt" självmord förlorar de bara på att skriva om det då kostnaden för trycksvärtan/utrymmet upphäver de få extranummer som säljs tack vare just den notisen.
Citera
2004-05-29, 01:23
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Det är det jag har försökt få fram tidigare i tråden, men många tror att det är något konspiratoriskt och/eller att tidningarna gör det av medlidande coh/eller för att inte få "copy cats" *SUCK*

Skulle tidningarna tjäna en enda krona på att skriva en artikel/notis om ett självmord skulle de självklart göra det! Men så länge det bara handlar om "ett vanligt" självmord förlorar de bara på att skriva om det då kostnaden för trycksvärtan/utrymmet upphäver de få extranummer som säljs tack vare just den notisen.

Vad baserar Mr.Besserwisser sin teori på?
Det du skriver i första stycket är nämligen det som tillämpas på tidningsredaktionerna. Vare sig du vill eller inte.

tillägg: Alltså inte konspiration, utan risk för copycats och hänsyn till anhöriga när självmordet saknar politiska konsekvenser.
Citera
2004-05-29, 02:11
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Vad baserar Mr.Besserwisser sin teori på?
Det du skriver i första stycket är nämligen det som tillämpas på tidningsredaktionerna. Vare sig du vill eller inte.

tillägg: Alltså inte konspiration, utan risk för copycats och hänsyn till anhöriga när självmordet saknar politiska konsekvenser.

Det är kanske vad de "skyller på"... Men nog fasen skulle de skriva om det och t.o.m. sätta det på löpet om det sålde extranummer!

Det skulle göra det om säg att t.ex. Loket eller Lillbabs begick självmord å inte fasen skulle de skriva "Loket avled inatt" eller "Lillbabs - så var hon" på löpet. Jag skulle gissa på att de skulle skriva "Loket ströp sig själv - med påse" eller "Lillbabs tog sitt liv med 5 liter hembränt" (hypotetiska löp).

Tidningarna vill sälja lösnummer, vilka de tjänar pengar på. Kvällstidningarna i större utsträckning än morgontidingarna eftersom de inte har några prenumeranter. Och vi har ju sett vilka löp och artiklar de kör med... Säg ett löp som låter typ "Lisa, 28 år från Huddinge, tog överdos av tabletter". Det säljer inte många extra lösnummer! Folk köper tidningar för att få nyheter och skvaller. Ett vanligt självmord är varken eller! Sen att media låtsas vara "moraliska" i detta enda fallet é ju ren BS då de hänger ut vem som helst för vad som helst annars om det säljer extra nummer!
Citera
2004-05-29, 02:14
Medlem
Viktorias avatar
Hur många tidningsredaktioner har du arbetat på?
Citera
2004-05-29, 09:52
Medlem
SPAMZs avatar
Inga, men det är ju självklart att ingen är intresserad av att läsa detaljerna om 4 självmord om dagen i tidningarna. På samma sätt som att ingen är intresserad av att läsa om de 100-tals "vanliga" morden i USA varje dag. Eller de krockar som sker i Sverige varje dag med dödlig utgång, de skriver de inte heller om utom när det är lite mer speciella fall såsom när en minibuss krockar och flera dör. Vid de flesta självmorden är endast den närmaste släkten och de närmaste vännerna intresserade. De är dock föga intresserade av att köpa en tidning och läsa eftersom de redan vet detaljerna...

Sen kan tidningarna komma och säga vad de vill och det låter ju bättre med "av hänsyn till familjen och för att inte få copy cats" istället för "Finns inga pengar att tjäna på det"

Btw, jobbar du eller har du jobbat på redaktion?
Citera
2004-05-29, 13:29
Medlem
Johabbed bin Laugssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Det är kanske vad de "skyller på"... Men nog fasen skulle de skriva om det och t.o.m. sätta det på löpet om det sålde extranummer!

Det skulle göra det om säg att t.ex. Loket eller Lillbabs begick självmord å inte fasen skulle de skriva "Loket avled inatt" eller "Lillbabs - så var hon" på löpet. Jag skulle gissa på att de skulle skriva "Loket ströp sig själv - med påse" eller "Lillbabs tog sitt liv med 5 liter hembränt" (hypotetiska löp).

Kanske skulle de vara frestade att skriva sådana löp om just de där väldigt extrema exemplen hände, men om du t ex tittar på Ted Gärdestads död så var det inga löp om självmord eller detaljer om hur spårvagnen dödade honom. Vad jag minns så rapporterades det inte överhuvudtaget att det var självmord det handlade om.
Citera
2004-05-29, 23:30
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Hur många tidningsredaktioner har du arbetat på?

Inte för att du frågar mig men jag har arbetat på en nyhetsredaktion och måste nog säga att Spamz's version (och min ) av läget ligger betydligt närmare sanningen än din Viktoria.
Citera
2004-05-30, 12:05
Medlem
dr kavorkins avatar
kanske finns svaret här:
http://www.po.se/Article.jsp?article...arenden_beslut

Och finns länken postad sedan tidigare, så kommer den en gång till här...
Citera
2004-05-31, 23:53
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
För två år sedan var det ett ungt par i tonåren som hängde sig på en idrottsplats i min grannkommun, detta nämndes inte ens i lokalpressen.
Så nog verkar det som media har en policy att inte skriva om såna saker.

Fast det kommer jag ihåg som nåt som kvällspressen hade på förstasidan, var det inte i Västergötland nånstans? De hängde sig i fotbollsmålet eller nåt?
Citera
2004-06-01, 00:28
Medlem
StigAllans avatar
Min åsikt är att om självmord ska man inte nyhetsrapportera.
Den mediala inverkan på labila personligheter kan aldrig överdrivas.
Käften fast när det gäller självspillning.
Citera
2004-06-01, 00:33
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Inte för att du frågar mig men jag har arbetat på en nyhetsredaktion och måste nog säga att Spamz's version (och min ) av läget ligger betydligt närmare sanningen än din Viktoria.

Isåfall skiljer det sig mellan olika redaktioner och redaktörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in