2004-05-19, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Detta är en "bagatell" (jämfört med de stora och små skandalerna som du nämner), som inte har med bygget att göra egentligen, utan det råkade bara vara så att tjejen valde den platsen för att det passade henne. Hade hon skrivit "Riv TT" på tuttarna å hoppat topless så hade det haft med bygget att gåra å de hade skrivit det. Detta är ju inte en skandal runt bygget eftersom ingen har gjort fel.

Hur vet vi att det du skriver inte stämmer? Hon kanske hoppade topless?
Citera
2004-05-19, 08:22
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillahMillah
Hur vet vi att det du skriver inte stämmer? Hon kanske hoppade topless?

Visst, hon kanske hoppade topless, kanske t.o.m. helnäck? Vad vet jag? Men det överlåter jag åt andra att bevisa och/eller spekulera i...
Citera
2004-05-19, 11:17
Medlem
Ok, jag ger mig. Tydligen har du rätt SPAMZ, kvällspressen i Sverige saknar tydligen helt moral och etik. Jag hade helt enkelt missat de där självmorden, tror aldrig jag sett en rapport om ett självmord i de tidningar jag läser.
Citera
2004-05-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Visst é det ett tabu, men det är nog mer som jag skrev tidigare. Det finns inget allmänintresse i att läsa att "Erika, 32, begick självmord igårkväll kl 17:45. Hon svalde 50 tabletter med 1 flaska whiskey...." Lika lite som att de skriver om ett bestialiskt mord i Bangladesh eller en krock med dödlig utgång på Nya Zeeland i de svenska tidningarna. Det rör inte oss...

Besserwisser, knip igen!
Citera
2004-05-19, 22:25
Medlem
Den unge werthers lidanden

Goethe skrev boken (http://susning.nu/Bok/Den_unge_Werthers_lidanden)

Orsakade på sin tid en våg av självmord (påstås det) bland den tidens unga. Självmord som "copycat" syndrom, kallas därefter för Werthers syndrom.

Hursomhelst, i en bok som heter "Power of Persuation" av en amerikansk psykologiprofessor läggs det fram några intressanta påståenden (jag skriver inte fakta eftersom jag inte har möjlighet att verifiera det). En tes som drivs i boken är att självmordsbenägna människor identifierar sig med andra självmordsbenägna människor. I själva verket är det en allmänmänsklig egenskap att ta efter andra som vi kan identifiera oss med, vilket reklamskaparna t.ex. känner väl till. En som tar "mod" till sig att genomföra ett så utomordentligt svårt steg som att begå självmord, inspirerar genom tesen därför andra att göra likadant. Som belägg för sitt påstående redovisar professorn t.ex. statistik över flygolyckor, som då enligt boken ofta kommer i "kluster" om flera. Statistik över singelolyckor (vet inte om och hur de kan tänkas räknas in i de ca 1500 självmorden per år), som ibland kan misstänkas vara dolda självmord, borde i Sverige kunna avslöja liknande "kluster".

I Sverige lär det annars finnas en slags överenskommelse att inte skriva om självmord i tunnelbanan, järnvägen etc. Vilket verkar ha debatterats i tråden här. Inte heller ropas det ut i tunnelbanan (när det väl kommer någon information vid stopp) att stoppet beror på att någon tagit ett kliv in i evigheten.

Självmord liksom mord kan betraktas utifrån olika perspektiv, ett perspektiv är statens. Staten investerar pengar i utbildning etc. i oss medborgare (en del skulle hävda att pengarna är våra men för argumentets skull säger jag staten). Skulle vi råka dö i förtid innebär det en bortkastad investering och dessutom minskad intäktsmassa (minskade skatteintäkter) alltså ligger det i statens intresse att hålla oss i liv. Varför delas det t.ex. ut böter till de som inte använder bilbälte? Vid sidan om direkta kostnader för vård finns den ekonomiska nedsidan med döda i trafiken. Det är kanske ett cyniskt synsätt men någonstans så finns den krassa ekonomiska uträkningen att 1500 människor också, förutom sitt människovärde, också är en samhällsekonomisk fråga. T.ex. förr i tiden så innebar ett självmord en konkret svår ekonomisk kris för en familj; staten, kyrkan, kronan eller makten konfiskerade nämligen i vissa fall den dödes egendom (olika i olika länder). Inte heller fick den döde begravas i vigd jord. Måhända gågna tiders suicidpreventation?
Citera
2004-05-20, 00:24
Medlem
Jaggers avatar
Spamz du har fått kämpa och traggla din tes över tre jäkla sidor ser jag här. Jag kan egentligen inte tillföra mer än vad du redan har sagt, förutom att du har helt rätt förstås. Det finns inget nyhetsvärde i ett självmord, såtillvida att det inte får andra konsekvenser som berör fler än närmast anhöriga och vänner. Sedan spelar det ingen roll om man hoppar näck från Turning Torso eller iförd kosmonautdräkt. En del pressetik ligger förstås till grund men om kvällspressen kunde tjäna pengar på självmord hade de skrivit om dem. Dock finns det förstås undantag, de spektakulära självmorden som redan har nämnts. Den där killen som tog livet av sig live, på internet skrevs det om. Det var snaskigt men kopplades ändå samman med internet som fenomen. Men, skulle Expressen få nys om någon som tagit livet av sig genom att borra sig i huvudet med en slagborr skulle de säkert skriva om det, om de fick lite slafsiga bilder att publicera till texten förstås. Men självmord som helhet, icke.
Citera
2004-05-24, 20:53
Medlem
Ghandis avatar
ett till expempel : igår kväll var det ett misstänkt suicidal försök vid en väg Dalby någonstans, polisen dit, tydligen hade dom på känn vem det kunde va o anledningen.

Man kvar i brinnande bil.

Dom sa sedan att det så ut som han lyckats denna gång.....

Någon som hörde mer ?

polisradio eller media eller körde förbi o andades in doften ??
Citera
2004-05-25, 09:52
Medlem
Durango 95s avatar
Man publicerar inte av hänsyn till anhöriga.
Det finns inget "allmänintresse".
Det lär också vara så att uppmärksamhet kring självmord
skapar fler kandidater.
Citera
2004-05-26, 00:51
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigaBerra
Besserwisser, knip igen!

HUH?! Vi diskuterar en sak här å har du inget vettigt att tillägga så é det nog snarare du som borde knipa igen...
Citera
2004-05-27, 14:54
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Media har som regel att vara mycket restriktiva med rapportering av självmord.

Ja, men jag har alltid undrat varför? Ska det döljas att fler och fler människor mår dåligt eller vad eftersträvas?
Citera
2004-05-27, 15:12
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circle jerk
Ja, men jag har alltid undrat varför? Ska det döljas att fler och fler människor mår dåligt eller vad eftersträvas?

Det eftersträvas att minimera risken för copycats samt hänsyn till anhöriga, som sagt.
Citera
2004-05-27, 15:55
Medlem
Ghandis avatar
ska man hålla på o ta hänsyn till allt o alla kan man ju inte rapportera någonting alls. Inte mord o olyckor osv osv.

Hur kul e d för den americanens anhöriga o ha rapportering om avrättningen/halshuggningen.

om 1 katt vill copiera en annan katt, fine let them do so.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in