2010-08-15, 16:25
Medlem
hypruss avatar
Tjena alla FB:are!

Nu är det såhär att både min morbror och jag jobbar på samma jobb och har väldigt bra kontakt. Även min föräldrar jobbar där, mindre familjeföretag. Mina föräldrar är från Polen men lyckats integrera sig grymt bra och jag själv har blivit uppfostrad som en god svensk. Problemet är att vårt jobb består av 70% invandrare och 30% svenskar. Detta är för att chefen själv är invandrare och vill ge sina liksinade en rättvis chans att integrera sig. Man märker av skillnaden på den språkliga nivån hos en del vilket kan vara fruktansvärt frustrerande men annars brukar de flesta sköta sig.

Till själva problemet iaf, många av dessa invandrare är muslimer och firar i skrivande stund Ramadan. Utan mat och cigaretter blir det lätt stora irritationsmoment. Vilket gör det väldigt svårt att jobba.
Min morbror har under längre tid haft en text som bakgrundsbild på mobilen. Tydligen ska en muslimsk kille råkat se detta och blivit mycket arg. Han hotade med att han skulle slå honom osv. Nu har det istället övergått till att de vill polisanmäla.

Texten:

Har ni någon gång varit med om något liknande under Ramadan, i form av att någon överreagerat?
Och går detta ens polisanmäla?
Citera
2010-08-15, 16:31
Medlem
Lighthouses avatar
Får man fråga vad det var för text? Religiösa människor över lag kan bete sig lite hur som helst (med det menar jag inte att varje individ beter sig hur som helst utan att det är en gissningslek vilken typ just denna religiösa person är), och ramadan kan knappast bättra på humören. Tyvärr har din far närt en orm vid barmen därför att det finns en anledning till att dessa inte integrerats sig eller haft svårt att jobba tidigare. De invandrare som inte envisas med att alla andra ska anpassa sig efter dom har redan integrerat sig själva, dessa är dom som inte ville.

EDIT: Ser nu att du bifogat texten. Förstår att man tar illa upp men det är snarare fråga om att gå till chefen och förklara att arbetsförmågan störs av att han finner sig kränkt av sina arbetskamrater (om han inte har förstånd nog att kunna diskutera ut saken själv med personen ifråga). Att börja hota med stryk eller polisen är så överdrivet att det är svårt att inte förpassa över skurkrollen på dessa istället.
Senast redigerad av Lighthouse 2010-08-15 kl. 16:34.
Citera
2010-08-15, 16:32
Medlem
okok1s avatar
Muslimer blir kränkta av barnpogram så det är väl inte så konstigt.
Citera
2010-08-15, 16:33
Medlem
Gör en motanmälan om olaga hot.
Citera
2010-08-15, 16:36
Bannlyst
Polisanmäl för att muslimerna hotade din morbror eller vem det nu var som de hotade.

Vad menar du "min föräldrar"? Är din mamma och pappa en och samma människa?
Citera
2010-08-15, 16:37
Medlem
Jag tror mig kunna besvara den juridiska frågan. Självklart kan man polisanmäla vad man vill, men du vill väl snarare veta huruvida man kan nå framgång med en sådan anmälan. Där är nog svaret nej. Relevant lagrum är Lagen om hets mot folkgrupp. Den innehåller tre rekvisit. Man ska:

1. uppsåtligen,
2. i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
3. hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Man måste alltså uppsåtligen sprida ett meddelande för att det ska falla under hetslagstiftningen. Det torde inte räcka att ha en viss text i mobilen som någon råkar se.
Citera
2010-08-15, 17:14
Medlem
Nordin11s avatar
Ger en anmälan för "olaga hot".
Knappast så att far din kommer bli dömd. Säg åt muslimen att han inte ska röra andras privata saker.
Varför ihelvete ska han ens röra din fars mobil?
Citera
2010-08-15, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordin11
Ger en anmälan för "olaga hot".
Knappast så att far din kommer bli dömd. Säg åt muslimen att han inte ska röra andras privata saker.
Varför ihelvete ska han ens röra din fars mobil?
Han rörde den inte.
Citera
2010-08-16, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyprus
Tjena alla FB:are!

Och går detta ens polisanmäla?

Det ärf min fröhopning att detta lagförs som förtal.
Citera
2010-08-16, 08:22
Medlem
fakkuehhs avatar
folk fran muslimska land ar manniskor som vi alla andra. men att islam ar satans religion ar det inget tvivel om. AKTA ER! var uppmarksamma pa satans religon sa ni inte blir skadade av grisarna!

vad stog det i texten?
Citera
2010-08-16, 10:35
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Trodde frågestälningen var hur man kunde få mindre bråk på jobbet,

När man låter blattar bli i majoritet (även om de är i minoritet) så blir det altid bråk och jävelskap mkt pgr av att blattar altid tar saker personligt och måste bråka om precis alt hela tiden.

detta är min erfarenhet av att jobba inom industrin i många år,
Citera
2010-08-16, 11:03
Medlem
Adam211s avatar
Det låter som om det är ni som ställer till med problem och bråkar med invandrarna inte tvärtom.

Jag har aldrig upplevt att invandrare bråkar om något litet som en textremsa på en mobil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in