2010-08-15, 01:47
Bannlyst
När jag är hos en kompis o hälsar på så kommer hans hund o ska börja hoppa o klänga på en.. En boxer på 3 år tror jag.. detta tycker jag är jobbigt, det är ju inte precis en liten hund(väger väl 30-40 kg), och det kan göra rejält ont om klorna kommer fel när han hoppar på mig. Ägaren(min kompis) brukar säga ifrån, men det hjälper inte, så idag när jag sa ifrån till hunden så blev den ännu värre o började naffsa efter mig, och den lyssnade inte på mitt "nej", så jag blev förbannad och så jag tog helt enkelt i riktigt hårt o knuffade bort hunden så han ramla bakåt o tjöt till(typ nåt gnällpip).. sen blev det inte mer än så.. han gjorde inge mer sen..

Jag vill ju inte skada hunden men hur ska jag få den att förstå att jag inte vill att den hoppar på mig?
Citera
2010-08-15, 01:49
Medlem
hokkass avatar
Sätt upp ett knä i vägen så han hoppar in i det och tappar luften, lär han nog sluta efter ett tag
Citera
2010-08-15, 01:50
Bannlyst
Sparka den i magen allt du kan. Sen stampar du den i huvet.
Citera
2010-08-15, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hokkas
Sätt upp ett knä i vägen så han hoppar in i det och tappar luften, lär han nog sluta efter ett tag

Har hört att man inte ska göra så av nån anledning.. att man kan tramatisera hunden eller nåt sånt..

Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighte
Sparka den i magen allt du kan. Sen stampar du den i huvet.

Men jag ska inte döda den, bara få den att sluta hoppa på mig. Sen tror jag inte min kompis skulle uppskatta om jag döda hans hund.
Citera
2010-08-15, 02:10
Medlem
zuppja0s avatar
Men dra den lite i örat lite grand, så den lär sig att det är fel att göra som den gör. Alternativt bit i nosen ja du vet.
Citera
2010-08-15, 02:42
Medlem
hokkass avatar
lr så kan du väsa till lite högt och knäppa med fingrarna. Testa lite olika metoder. Eller så kan du ju be ägaren att ha lite koll på hunden?
Citera
2010-08-15, 02:49
Medlem
Bästa du kan göra är att hur svårt det än är försöka ignorera hunden. Märker den att du är rädd kommer den fortsätta, när du vevar bort den kommer den troligtvis tro att du vill leka och fortsätter av den anledningen.

Så bara att försöka strunta i den och inte ge någon uppmärksamhet.
Citera
2010-08-15, 08:02
Medlem
Morgonribbas avatar
Jag tycker du gjorde ganska rätt - knuffa bort den hårt och ignorera den sen. Bry dig inte om att den piper - hundar är MYCKET tuffare än människor och det är mest spel för galleriet när den gnäller.
Citera
2010-08-15, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Jag tycker du gjorde ganska rätt - knuffa bort den hårt och ignorera den sen. Bry dig inte om att den piper - hundar är MYCKET tuffare än människor och det är mest spel för galleriet när den gnäller.

På vilket sätt är hundar tuffare än människor? Det tycker jag låter konstigt.

De kan springa fortare, bättre luktsinne, bits hårdare.. det är det enda jag kommer på som de är "tuffare" på.
Senast redigerad av TheKillerSwede 2010-08-15 kl. 08:59.
Citera
2010-08-15, 10:13
Medlem
MisterToms avatar
Jag tycker inte du ska göra något alls. Det är din kompis hund och h*n borde träna på detta om h*n vill få bort beteendet. I och med att du inte fått några instruktioner och hunden fortfarande kan hoppa på dig så utgår jag ifrån att h*n inte vill träna på detta, och således borde inte du heller hitta på några dumheter för att stoppa beteendet som kan göra allt sju resor värre.

Du får helt enkelt säga till din kompis (som inte verkar så värst bra på hundar) att stänga in hunden när du kommer över, eller inte komma över alls.
Citera
2010-08-15, 11:20
Medlem
Det är svårt att ge några allmänna råd, när man inte ser din och hundens interaktion.

Är hunden likadan när alla kommer på besök, eller värst med dig? (Är hunden stimmig/ouppfostrad i allmänhet, eller är det just ditt betende som triggar den)

Ev; Planera med din kompis när du ska hälsa på så att han lockar undan hunden med en leksak eller tuggben. Går den inte att distrahera så vänd ryggen/sidan åt den och ignorera hunden. Du ska inte ge den någon som helst uppmärksamhet, utan gå direkt in och tex sätt dig vid köksbordet. Sätt er och prata lugnt med varandra tills hunden tröttnar, då kan ni börja "umgås" eller vad ni brukar göra. (Sätter man sig i soffan och kollar film eller spelar spel inbjuder man mer än på en stol vid ett bord)

En boxer går ju lätt upp i varv och stimmar av glädje, en välriktat stråle vatten i ansiktet från sprayflaska/vattenpistol kan få den att stanna upp. Din kompis kan också stå bakom hunden och kasta iväg en tom läskburk med småsten som rasslar till och bryter stimmet. (Alltså inte kasta den PÅ hunden, det är överraskningseffekten man vill åt.) Om hunden då vänder sig mot din kompis ska han berömma den och ev ge en godis. du ska vara så ointressant och tråkig som möjligt.

Problemet är att man oftast håller upp armar, viftar och ska knuffa bort, då stimulerar man hunden mera.

Sedan ska du inte hålla på med hunden särskilt mycket, om du senare under besöket börjar busa, ge godis eller hålla på blir du återigen en positiv (isf tråkig) person som är jättekul nästa gång du kommer.
Citera
2010-08-15, 11:55
Medlem
http://www.youtube.com/user/eletendre1#p/search/0/oFscKdfpQWA

Funkade väldigt bra på vår boxerblandras. Han kom till oss vid 1½ års ålder och var då väldigt
hoppig, hysterisk och satte upp tassarna på alla han hälsade på.
Detta försvann nästan omedelbart och på dom månaderna vi haft honom hos oss nu har han
skött sig exemplariskt (när det kommer till hoppandet iaf )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in