2010-08-15, 12:06
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
På vilket sätt är hundar tuffare än människor? Det tycker jag låter konstigt.

De kan springa fortare, bättre luktsinne, bits hårdare.. det är det enda jag kommer på som de är "tuffare" på.

Tuff i bemärkelsen Engelskans "tough", det betyder robust, tålig, stark. En hund (åtminstone Hoffar) är mycket robustare (tåligare, tuffare) än en människa både fysiskt och psykiskt i den bemärkelsen att den t ex kan ta en ganska brysk tillrättavisning utan att bli kränkt eller vara sur på dig länge. Jfr t ex hur hundmammorna behandlar sina valpar, det är rätt hårda tag för att uppfostra dom - mammorna biter t ex valparna i läppen för att tillrättavisa dom. Om du skulle behandla en människa på samma sätt skulle han/hon vara sur på dig resten av livet.

Det är möjligt att andra hundraser är mer känsliga än vår egen Hoffe, en rätt kraftig ras. Han - och den förra Schäfern - är det enda jag kan uttala mig om helt säkert om.

Jag vet det av egen erfarenhet när vi fick valp, dom första två veckorna är allt så gulligt och man gör allt för den lilla gulliga, fina luddtussen. Men när valpen för 3000:e gången pinkar på köksgolvet, eller gör något som den inte alls får göra så måste man till slut uppfostra den så att den förstår vad som är rätt och vad som är fel. När jag gjorde det med min egen hund första gången fick jag enormt dåligt samvete -- den där lilla söta valpen, hur kunde jag vara så skarp mot den? Men grejen är att hundar inte är människor, och inte kan uppfostras på samma sätt - han reagerar helt enkelt inte om du är alltför mjuk mot den - då får du en vuxen hund som tar över din familj, som styr och ställer - och det ville INTE jag.

Tricket att veta om man varit för hård mot en hund är att lämna den helt ifred fem minuter efter en skarp tillrättavisning. Gå sen fram till hunden och lek med den. Om den svarar normalt, blir glad och vill leka så är allt OK. Om den drar sig undan från dig, eller fortfarande är "låg" så har du varit för hård. Det har aldrig hänt för mig, och jag har ändå varit rätt bestämd mot vår vovve ibland - jag har t ex bitit honom.

Den är inte heller lika känslig för smärta - det är många gånger som min egen Hoffe i leken råkat slå i huvudet i något hårt hörn eller liknande här hemma, och man har tänkt att "hjälp, nu slog han sig väl riktigt ordentligt" - men han märker det knappt. Nosen ska vi inte tala om, på min egen hund är den som en hård sten - en boxboll. Haha, har flera gånger fått en ganska hård box av min egen hund av misstag, med både fläskläpp och blått öga som resultat.

Förstår du nu?
Citera
2010-08-15, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Tuff i bemärkelsen Engelskans "tough", det betyder robust, tålig, stark. En hund (åtminstone Hoffar) är mycket robustare (tåligare, tuffare) än en människa både fysiskt och psykiskt i den bemärkelsen att den t ex kan ta en ganska brysk tillrättavisning utan att bli kränkt eller vara sur på dig länge. Jfr t ex hur hundmammorna behandlar sina valpar, det är rätt hårda tag för att uppfostra dom - mammorna biter t ex valparna i läppen för att tillrättavisa dom. Om du skulle behandla en människa på samma sätt skulle han/hon vara sur på dig resten av livet.

Jag vet vad tuff betyder. En hund är absolut inte tuffare än en människa psykiskt eller fysiskt. En människa är oftast många gånger starkare än en hund, oavsett hundras. Den springer snabbare/orkar dra saker bättre av den anledning att den har fyra ben och får mycket bättre grepp. Thats it.

Citat:
Den är inte heller lika känslig för smärta - det är många gånger som min egen Hoffe i leken råkat slå i huvudet i något hårt hörn eller liknande här hemma, och man har tänkt att "hjälp, nu slog han sig väl riktigt ordentligt" - men han märker det knappt. Nosen ska vi inte tala om, på min egen hund är den som en hård sten - en boxboll. Haha, har flera gånger fått en ganska hård box av min egen hund av misstag, med både fläskläpp och blått öga som resultat.

Förstår du nu?

Vadå inte lika känslig för smärta? om jag skulle bita en hund så skulle den nog pipa. Jag brukar slå i huvudet i hårda saker, utan att tänka så värst mycket på det. Skulle jag slå till en hund på nosen/runt huvet med knytnävarna/knogarna, eller sparka den allt jag har, så kan jag lova dig att den inte kommer ignorera smärtan. Men det är inget jag gör, för jag är ingen djurplågare.
Citera
2010-08-15, 20:16
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Jag tycker inte du ska göra något alls. Det är din kompis hund och h*n borde träna på detta om h*n vill få bort beteendet. I och med att du inte fått några instruktioner och hunden fortfarande kan hoppa på dig så utgår jag ifrån att h*n inte vill träna på detta, och således borde inte du heller hitta på några dumheter för att stoppa beteendet som kan göra allt sju resor värre.

Du får helt enkelt säga till din kompis (som inte verkar så värst bra på hundar) att stänga in hunden när du kommer över, eller inte komma över alls.

Precis så är det.

Gud nåde den som skulle försöka sig på att knäa min hund eller något liknande. Den skulle åka ut ur mitt hem fortare än kvickt.
Citera
2010-08-15, 20:37
Medlem
Wandras avatar
Tror inte att du ska knuffa bort den för då triggar man bara hunden till att leka.

Det bästa är nog att helt sonika vända den ryggen när den hoppar upp på dig. På det viset nonchalerar man hunden och det är inte lika roligt längre.

När hunden lugnat ner sig kan du vända dig om och hälsa men börjar han hoppa så vänd dig bort igen.
Citera
2010-08-15, 20:43
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Jag vet vad tuff betyder. En hund är absolut inte tuffare än en människa psykiskt eller fysiskt. En människa är oftast många gånger starkare än en hund, oavsett hundras. Den springer snabbare/orkar dra saker bättre av den anledning att den har fyra ben och får mycket bättre grepp. Thats it.

Vadå inte lika känslig för smärta? om jag skulle bita en hund så skulle den nog pipa. Jag brukar slå i huvudet i hårda saker, utan att tänka så värst mycket på det. Skulle jag slå till en hund på nosen/runt huvet med knytnävarna/knogarna, eller sparka den allt jag har, så kan jag lova dig att den inte kommer ignorera smärtan. Men det är inget jag gör, för jag är ingen djurplågare.

Är du dum i huvudet på riktigt, eller låtsas du bara?
Citera
2010-08-15, 22:02
Medlem
Få ögonkontakt. Visa med blicken att det är du som bestämmer. Hoppar den på dig så gör du något högt ljud samtidigt som du antingen puttar den lite försiktigt, eller knuffar till den lite på baksidan av kroppen. Det är en bra markeringen för att visa att hunden gör fel.

Egentligen är väl den bara glad och vill hälsa, så att sparka och slåss är fel. Men det är ju från början ägarens ansvar och lära hunden vad som är rätt och fel.
Citera
2010-08-15, 22:30
Medlem
Morgonribbas avatar
Ta med ett par maraccas nästa gång du ska hem till din kompis - om hunden hoppar så shakar du bara loss lite fräckt och spelar med dina maraccas.

Citera
2010-08-15, 22:35
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Är du dum i huvudet på riktigt, eller låtsas du bara?

Kan inte du förtydliga denna kommentar..Jag blir på nåt sätt nyfiken på hur du resonerade?
Det jag vill ha är alltså en förklaring till varför du tycker att postaren är ett dumhuvud.
Citera
2010-08-15, 22:47
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Kan inte du förtydliga denna kommentar..Jag blir på nåt sätt nyfiken på hur du resonerade?
Det jag vill ha är alltså en förklaring till varför du tycker att postaren är ett dumhuvud.

Därför att om man umgåtts med hundar - åtminstone bruksraser - någon längre tid så VET man att det jag sa är sant. Har man inte den erfarenheten, men ändå är full av invändningar om något man saknar erfarenhet av - och dessutom har fräckheten att antyda att jag är en djurplågare - så är man ett dumhuvud i min värld. Antingen det, eller ett troll.
Citera
2010-08-16, 01:14
Bannlyst
Citat:
Därför att om man umgåtts med hundar - åtminstone bruksraser - någon längre tid så VET man att det jag sa är sant. Har man inte den erfarenheten, men ändå är full av invändningar om något man saknar erfarenhet av - och dessutom har fräckheten att antyda att jag är en djurplågare - så är man ett dumhuvud i min värld. Antingen det, eller ett troll.

Men yxskaft, när sa han att du var en djurplågare? Det han sa var väl att han inte skulle slå en hund om han inte var en djurplågare? Sen måste jag nästan hålla med honom att hundar är nog inte "tuffare" än människor. Har jag aldrig hört faktiskt, dock uthålligare.

Iallafall, tack för alla svar o tips!
Citera
2010-08-16, 01:39
Medlem
Marmosets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Det är svårt att ge några allmänna råd, när man inte ser din och hundens interaktion.

Är hunden likadan när alla kommer på besök, eller värst med dig? (Är hunden stimmig/ouppfostrad i allmänhet, eller är det just ditt betende som triggar den)

Ev; Planera med din kompis när du ska hälsa på så att han lockar undan hunden med en leksak eller tuggben. Går den inte att distrahera så vänd ryggen/sidan åt den och ignorera hunden. Du ska inte ge den någon som helst uppmärksamhet, utan gå direkt in och tex sätt dig vid köksbordet. Sätt er och prata lugnt med varandra tills hunden tröttnar, då kan ni börja "umgås" eller vad ni brukar göra. (Sätter man sig i soffan och kollar film eller spelar spel inbjuder man mer än på en stol vid ett bord)

En boxer går ju lätt upp i varv och stimmar av glädje, en välriktat stråle vatten i ansiktet från sprayflaska/vattenpistol kan få den att stanna upp. Din kompis kan också stå bakom hunden och kasta iväg en tom läskburk med småsten som rasslar till och bryter stimmet. (Alltså inte kasta den PÅ hunden, det är överraskningseffekten man vill åt.) Om hunden då vänder sig mot din kompis ska han berömma den och ev ge en godis. du ska vara så ointressant och tråkig som möjligt.

Problemet är att man oftast håller upp armar, viftar och ska knuffa bort, då stimulerar man hunden mera.

Sedan ska du inte hålla på med hunden särskilt mycket, om du senare under besöket börjar busa, ge godis eller hålla på blir du återigen en positiv (isf tråkig) person som är jättekul nästa gång du kommer.

Håller med om allt förutom vattenstrålen; Mrs Bean verkar veta vad hon snackar om
Senast redigerad av Marmoset 2010-08-16 kl. 01:49.
Citera
2010-08-16, 02:41
Medlem
guldhovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyyyyyt2010
När jag är hos en kompis o hälsar på så kommer hans hund o ska börja hoppa o klänga på en.. En boxer på 3 år tror jag.. detta tycker jag är jobbigt, det är ju inte precis en liten hund(väger väl 30-40 kg), och det kan göra rejält ont om klorna kommer fel när han hoppar på mig. Ägaren(min kompis) brukar säga ifrån, men det hjälper inte, så idag när jag sa ifrån till hunden så blev den ännu värre o började naffsa efter mig, och den lyssnade inte på mitt "nej", så jag blev förbannad och så jag tog helt enkelt i riktigt hårt o knuffade bort hunden så han ramla bakåt o tjöt till(typ nåt gnällpip).. sen blev det inte mer än så.. han gjorde inge mer sen..

Jag vill ju inte skada hunden men hur ska jag få den att förstå att jag inte vill att den hoppar på mig?

Gör som du gjorde. Du kan ju inte låta hunden skada dig. Bättre att säga till på skarpen annars fattar dom aldrig, tror bara du vill leka. Den måste ju veta vem som bestämmer. Skulle själv blivit skitförbannad om den inte lyssnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in