Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
På vilket sätt är hundar tuffare än människor? Det tycker jag låter konstigt.
De kan springa fortare, bättre luktsinne, bits hårdare.. det är det enda jag kommer på som de är "tuffare" på.
De kan springa fortare, bättre luktsinne, bits hårdare.. det är det enda jag kommer på som de är "tuffare" på.
Tuff i bemärkelsen Engelskans "tough", det betyder robust, tålig, stark. En hund (åtminstone Hoffar) är mycket robustare (tåligare, tuffare) än en människa både fysiskt och psykiskt i den bemärkelsen att den t ex kan ta en ganska brysk tillrättavisning utan att bli kränkt eller vara sur på dig länge. Jfr t ex hur hundmammorna behandlar sina valpar, det är rätt hårda tag för att uppfostra dom - mammorna biter t ex valparna i läppen för att tillrättavisa dom. Om du skulle behandla en människa på samma sätt skulle han/hon vara sur på dig resten av livet.
Det är möjligt att andra hundraser är mer känsliga än vår egen Hoffe, en rätt kraftig ras. Han - och den förra Schäfern - är det enda jag kan uttala mig om helt säkert om.
Jag vet det av egen erfarenhet när vi fick valp, dom första två veckorna är allt så gulligt och man gör allt för den lilla gulliga, fina luddtussen. Men när valpen för 3000:e gången pinkar på köksgolvet, eller gör något som den inte alls får göra så måste man till slut uppfostra den så att den förstår vad som är rätt och vad som är fel. När jag gjorde det med min egen hund första gången fick jag enormt dåligt samvete -- den där lilla söta valpen, hur kunde jag vara så skarp mot den? Men grejen är att hundar inte är människor, och inte kan uppfostras på samma sätt - han reagerar helt enkelt inte om du är alltför mjuk mot den - då får du en vuxen hund som tar över din familj, som styr och ställer - och det ville INTE jag.
Tricket att veta om man varit för hård mot en hund är att lämna den helt ifred fem minuter efter en skarp tillrättavisning. Gå sen fram till hunden och lek med den. Om den svarar normalt, blir glad och vill leka så är allt OK. Om den drar sig undan från dig, eller fortfarande är "låg" så har du varit för hård. Det har aldrig hänt för mig, och jag har ändå varit rätt bestämd mot vår vovve ibland - jag har t ex bitit honom.
Den är inte heller lika känslig för smärta - det är många gånger som min egen Hoffe i leken råkat slå i huvudet i något hårt hörn eller liknande här hemma, och man har tänkt att "hjälp, nu slog han sig väl riktigt ordentligt" - men han märker det knappt. Nosen ska vi inte tala om, på min egen hund är den som en hård sten - en boxboll. Haha, har flera gånger fått en ganska hård box av min egen hund av misstag, med både fläskläpp och blått öga som resultat.
Förstår du nu?