Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-11, 21:27
  #121
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Enda anledningen till att ni 85 stycken innan mig i tråden får skriva och finnas är att vi lever i frihet och demokrati. Ta nu på er foliehattarna och gå och rösta! Blankt om ni så vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Förstår du inte varför du borde gå och rösta kan jag inte hjälpa dig. I varje fall inte över ett internetforum som detta.
och du ska ropa foliehatt. det minsta man kan begära är väl ändå att du håller dig till topic?
Citera
2010-09-21, 23:55
  #122
Medlem
Lantbruks avatar
Jaha, hoppas ni är nöjda nu, att ni har röstat. Själv är jag ganska så nöjd över att inte ha röstat, och på så sätt bidragit till kaoset som nu kommer att följa.

Snälla, sluta rösta i fortsättningen, låt oss tillsamans underkänna demokratin.

Skrev ett lååångt inlägg men raderade alltihopa då jag inte var på ett särskilt kreativt skrivhumör. Vill formulera ett så bra och fängslande inlägg så möjligt i en sådan här viktig fråga. Men kan bara säga till er att demokratin på allvar håller på att holkas ur nu, var inga lydiga får i en sådan utveckling.

Citera
2010-09-22, 01:30
  #123
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Kommer förmodligen inte rösta i September då jag är övertygad om att det inte spelar någon roll vad man röstar på.

Frågeställning:
Vad finns det för mening med att rösta?

Den enda smått vettiga anledningen jag kan komma på, är att det blir mer giltigt att klaga då.
Bla bla demokrati bla bla. I en riktig demokrati hade vi fått rösta i varje fråga. I nuläget väljer vi en diktator vart fjärde år som bestämmer allting åt oss. Sverige har så vitt jag vet haft två folkomröstningar: kärnkraften och EU. Vi röstade för EU så vi är med i EU. Vi röstade för att kärnkraften skulle avvecklas senast 2010 men 2010 togs ett beslut att inte alls avveckla kärnkraften, tvärtemot folkets tidigare omröstning. Med andra ord: ibland kan våra politiker ge oss en folkomröstning men resultatet av omröstningen respekteras endast om det överensstämmer med deras egna planer. Om inte så ignoreras valresultatet och folket blir överkörda.

Så varför ska man välja en diktator? Jag vill inte ha några politiker alls och jag sympatiserar inte med Sveriges låtsasdemokrati. Varför skulle jag då rösta? För att vårt nuvarande system är bättre än en diktatur som inte låtsas vara en demokrati och som rakt ut erkänner att det är en totalitär junta? Det är idiotiskt. Dessutom är hela idén med representanter som gjord för att folket ska sätta hela sin tilltro till att någon annan, som till största delen delar deras åsikter, ska tänka åt dem, istället för att de själva ska sätta sig in i och ta ställning till varje fråga. Men det är väl det som är idén: befolkningen tränas till att sluta tänka själva och sluta ifrågasätta saker, liksom man tränar en hund till att lyda.

Skillnaden på vårt nuvarande politiska system och ett enpartisystem hade till största delen varit kosmetisk och att helt enkelt skippa våra "demokratiska" val av representanter hade besparat skattebetalarna en hel del miljoner. Trådstartaren har helt rätt i att det inte finns någon anledning att rösta. Ju lägre valdeltagande, desto bättre.

(Visseligen röstade jag men det var bara av taktiska skäl. Förra valet var jag duktigare och stannade hemma och det borde jag egentligen ha gjort det här året också.)
Citera
2010-09-22, 01:35
  #124
Medlem
bombaccis avatar
Den här tråden känns överspelad nu, men lite lustigt att jag fick hem idag ( två dagar efter valet) information från ND samt röstsedlar till riksdagsvalet. De skickade inga sedlar till landsting och kommunvalet. Fick med deras tidning med där de bl a kritiserar SD.

Skulle inte ha röstat på dem, men lite smålustigt när man skickar hem sedlar försent.

Men jag kanske har fel de kanske redan förbereder mig för 2014 års val?
Citera
2010-09-22, 01:43
  #125
Medlem
sven.hedins avatar
Um, kaffe och kaka?

Nej, din analys var helt rätt, det spelade ingen roll SD kommer uppenbarligen frysas ut helt och den vidriga hydran kommer stå där triumferande hånleende och med 300.000 dräpta rasister under sina kloförsedda fötter.
__________________
Senast redigerad av sven.hedin 2010-09-22 kl. 01:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback