Citat:
Tack för svaret.
Jag läste hela loggen med dialogen till dykarna, märkligt fortfarande att ingen grävt djupare i vad de letade efter inne i fartyget.
De måste ju någon veta, det är uppenbart något värdefullt eller attraktivt eftersom man dyker ned och sågar sig in genom skrovet just för att kolla några enstaka hytter.
Förmodligen underrättelsematerial.
Är det någon som har koll på vem som var ägare till fartyget egentligen, och varför det var registrerat utomlands under sina turer till Estland, men alltid varit registrerat i Norden under sina tidigare år?
Känns märligt att något skatteparadisregsitrerat företag plötsligt köpte fartyget men att det stannade på samma vatten.
Jag förstår att ett svenskt rederi står som riktiga ägaren, men fartyget i sig var ägt i ett skatteparadis.
Hade varit intressant att veta vem som fick försäkringspengarna och vart fartyget var försäkrat.
Jag läste hela loggen med dialogen till dykarna, märkligt fortfarande att ingen grävt djupare i vad de letade efter inne i fartyget.
De måste ju någon veta, det är uppenbart något värdefullt eller attraktivt eftersom man dyker ned och sågar sig in genom skrovet just för att kolla några enstaka hytter.
Förmodligen underrättelsematerial.
Är det någon som har koll på vem som var ägare till fartyget egentligen, och varför det var registrerat utomlands under sina turer till Estland, men alltid varit registrerat i Norden under sina tidigare år?
Känns märligt att något skatteparadisregsitrerat företag plötsligt köpte fartyget men att det stannade på samma vatten.
Jag förstår att ett svenskt rederi står som riktiga ägaren, men fartyget i sig var ägt i ett skatteparadis.
Hade varit intressant att veta vem som fick försäkringspengarna och vart fartyget var försäkrat.
Hittade detta på lite olika sidor.
”1993 01. Såld till Nordström & Thulin, Stockholm, men registreras hos E.Liini A/S, Tallinn, Estland och Estline Marine Co Ltd, Nicosia, Cypern. Utchartrad av det Cypriotiska företaget till E.Liini A/S Tallinn som ägs av Nordström & Thulin, Esco (Estonian Shipping Company). Dom två bolagen i sin tur chartrar ut fartyget till EstLine Ab för att under Estnisk flagg sätts in mellan Tallinn - Stockholm. Denna snåriga ägandeskap kan förklaras med att N&T fick ett lån hos den Europeiska utvecklingsbanken (ERBD London) till köp av fartyget. Fartyget pantsätts som säkerhet för lånet, men ERBD ställde ett krav att fartyget måste registreras i ett land med fungerande rättssystem och då Estlands rättssystem inte ansågs fullt utbyggt så kunde inte Estland godkännas utan fartyget registreras på Cypern.”