Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad menar du är betydelsen av "kortvarigt lokalt övertryck"?
Om spänningen i stålet överskrider plasticeringsgränsen så är det ju kört. Det seplar ingen roll om detta tillstånd råder under en milisekund eller en dag. Har en del av stålet plasticeras så har det såvitt jag vet definitionsmässigt förlorad sin förmåga att stå emot last, d.v.s. uttöjningen är inte längre linjärt beroende av spänningen. Det betyder i så fall att mindre material fins kvar vid nästa last-topp, och då kan även lokala plasticeringar till slut leda till totalt brott, inte sant?
Vänligen precisera vad du menar ur ett hållfasthetstekniskt perspektiv. Du får gärna komma med exempel på läroböcker eller motsvarande som beskriver din version av hållfasthetslära.
Om spänningen i stålet överskrider plasticeringsgränsen så är det ju kört. Det seplar ingen roll om detta tillstånd råder under en milisekund eller en dag. Har en del av stålet plasticeras så har det såvitt jag vet definitionsmässigt förlorad sin förmåga att stå emot last, d.v.s. uttöjningen är inte längre linjärt beroende av spänningen. Det betyder i så fall att mindre material fins kvar vid nästa last-topp, och då kan även lokala plasticeringar till slut leda till totalt brott, inte sant?
Vänligen precisera vad du menar ur ett hållfasthetstekniskt perspektiv. Du får gärna komma med exempel på läroböcker eller motsvarande som beskriver din version av hållfasthetslära.
Fenomenet plastisk deformation av plàtpaneler mellan förstyvningar/spant är väl känt inom skeppsbyggnadsindustrin/reparationsvarv. Den flata plàten - det kan vara den flata skrovbotten som utsatts för bottenslag - slamming - eller utfallande förskepp (Estonia) - slamming mot förskepp - eller däck/innerbotten plàtar pga för tung last eller lasthanteringsutrustning - utsätts för ett övertryck (överbelastning - materialets flytgräns överstigs - 23 kg/mm² för stàl) och deformeras - bucklas - medan spanten förblir odeformerade. Det krävs viss energi att buckla plàtpanelen men sedan inträder ett nytt jämviktsläge i plàtpanelen, dvs den bucklade, plastiskt deformerade plàten brister ej/slits ej itu. För det krävs att materialets drag(brist)spänningsgräns överstigs - 44 kg/mm². Man kan räkna ut trycket (belastningen) mot plàten som förorsakat deformation, etc. Det finns en massa styrka kvar i plàten mellan flyt- och bristgränser.
Samma plastiska deformation av Estonias visirlàs, etc. borde ha förekommit innan làsen slits itu, pga yttre överbelastning. Det är en första indikation att làsen är för veka och visar sig att det inte gàr att öppna visiret. Men nàgon sàdan plastisk deformation har aldrig noterats. Ett klassningssällskap med flera 100 visir har meddelat mig att plastisk deformation av visirlàs, pga yttre belastningar är oerhört sällsynt. Själv har jag samma erfarenhet efter att besiktigat otaliga färjor. Reglerna före Estonia var helt OK.
JAIC hänvisar till att Estonias systerfartyg (beträffande visiret) Diana II hade skadat (plastiskt deformerat) ett visirlàs vid ett tillfälle. Men orsaken till denna skada torde ha varit att man försökt öppna visiret mha hydrauliken utan att ha öppnat làset. Dà kan man faktiskt slita itu làset (làsöglan). Och det gjorde man tydligen med Diana II. Att skylla pà yttre vàgkrafter är bara trams.
SSPA Marins modellprov 1995 där man mätte vàgkrafterna pà visiret i oregelbunden sjö är solklart förfalskade. Nàgra momentana stötkrafter >700 ton som redovisas kan aldrig ha uppträtt. De är inritade senare pà mätremsan (för att hjälpa JAIC 1995?). Jag har beskrivit fusket pà min hemsida http://heiwaco.tripod.com/app2.htm . 700 ton mot förskeppet hade fàtt bàten att stanna och backa.
Själv har jag naturligtvis testat visirlàs i fullskala, dvs i full storm (B10, 5 m vàgor) ökade vi farten tills vi hörde den första vàgsmällen mot förskeppet. Det lät som ett kanonskott, hela fartyget skakade och vibrerade (och mànga undrade vad vi höll pà med). Sà det var bara att sakta in. Ingen hörde nàgra sàdana smällar pà Estonia.
Jag har ocksà arbetat vid en skeppsprovningsanstalt där vi mätte just tryck mot fartygsbotten (slamming). Fenomenet är momentant övertryck (mest luft) mellan botten och havsytan/vàgen som oftast bara resulterar i elastisk deformation av plàten. Men den hörs den med. Det har väl de flesta fritidsskeppare varit med om - att bàten slàr emot en vàg. Det inte bara stänker - det hörs och känns.
Jag har naturligtvis meddelat JAIC ovan. Berörda personer tappade helt fattningen ... och blev väldigt otrevliga fàr jag lov att säga.
AB