Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Flera partier vill se det ändrat. Åtminstone V, MP, KD och FP vill se att svenska staten d.v.s. du och jag ska stå för kostnaderna för både vård och skola för illegala invandrare. De tycker det är så viktigt att de t.o.m. har tagit med det i deras valmanifest...
Det var SVT som nämnde 10 månader, man har inte bara rätt att få en prövning igen utan också överklaga den igen så det är nog inga problem att få det till 10 månader. Positivt var att man verkar ha ändrat så det är svårt få något annat än ett avvisningsbeslut igen om man inte följt det första beslutet och stannat här illegalt. Dock tar det upp onödiga resurser anser jag.
Vård ock skola ser jag inga problem alls med att det blir finansierat. Då utbildning är det viktigaste medlet för att bekämpa fattigdom/diktatur ock andra förtryckande former, som leder till våldsamheter. Analfabet är inte bra på något sätt. Vilket leder till en form av ulandsbistånd för att uttrycka det slarvigt, i slutändan om flyktingen ifråga utvisas.
När det gäller sjukvård så är även det bra, först ock främst för att människor inte ska lida i onödan, när vård kostar så lite, speciellt vård ock kontroller som är till för att bibehålla en så normal hälsonivå som möjligt. Iom ett försämrat långvarit hälsotillstånd kan tom utveckla sig till kroniskt som kostar betydligt mer för samhället än små enkla behandlingar skulle hålla stånd gentemot värre tillstånd.
Vilket här skulle kunna innebära om flyktingen av någon anledning får stanna i landet, kanske för alltid, blir det betydligt billigare för alla. Samt då givetvis att personen kan fungera mer normalt i samhället med både grundläggande utbildning ock inga fysiska hinder i vägen.