Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-05-16, 19:42
  #1
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Gott folk!

Nu är det så att här i öst kan man köpa kodein receptfritt. Pillerjävlarna innehåller dock bara 10mg kodein och 200mg ibuprofen. att extrahera kodein från piller är väl inte möjligt (och i vilket fall som helst inte aktuellt då jag är lat) så hur mkt ibuprofen kan man sätta i sig? kan jag ta 3-4g ibuprofen?

Tackar!
Citera
2004-05-22, 02:41
  #2
Medlem
KaZibers avatar
Ibumetin blockar "Cyclo-oxygenase" som producerar "prostaglandins" när man blir skadad eller nått som gör ont, svullnad eller inflammation.

Det finns 2 typer av cyclo-oxygenase, COX-1 och COX-2.
COX-2 sammverkar och producerar prostaglandins som ger inflammation. COX-1 producerar inga prostaglandins,
men producerar annat som viktigt, bland annat frisk mage och tarmkanaler kan man få besvär av som biverkningar av treo.

Rekomenderar att du låter bli att ta stora mängder... e mycket som kan gå illa där nere i mage och tarm-kanaler...
Citera
2004-05-22, 10:37
  #3
Medlem
Psychopatics avatar
Vet inte hur det är med ibuprofen, men de kodein-tabletter man köper i Danmark innehåller också 10 mg kodein plus 500 mg acetylsalicylsyra. Detta går dock att extrahera ut relativt enkelt. Här är två sidor som beskriver tekniken:

http://www.rhodium.ws/chemistry/codeine.chromic.html
http://www.erowid.org/pharms/codeine...tml#extraction

Men, som sagt. Vet inte hur pass vattenlösligt ibuprofen är. Sen smakar extraktet så in i h-vete extremt äckligt, så jag kan inte ta det längre. Blir allt för svårt att hålla kvar i magen. Och torka det gick inte heller, blev bara en kletig massa av det. Kanske ska testa koka det nån gång.
Citera
2004-05-22, 14:28
  #4
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Och torka det gick inte heller, blev bara en kletig massa av det. Kanske ska testa koka det nån gång.

Ar det verkligen omojligt att torka det? Alltsa, vad hander om det ligger pa en tallrik i 2 veckor? Borde ju inte kunna halla sig kletet i all evighet.

Vad hander om man extraherar i ett flyktigare losningsmedel, dvs etanol? Savida etanolen dunstar ORDENTLIGT bor det inte foreligga ngn storre fara med att anvanda det som losningsmedel.
Citera
2004-05-23, 18:45
  #5
Avstängd
istapps avatar
Alltså är det nån som vet varför man inte ska ta olika typer av vanliga värktabletter samtidigt, dvs. AS, IP,PM ?

Aceton skulle jag kunna tänka mig att det funkar, men kolla upp det först, och akta de brandfarliga ångorna.
Citera
2004-05-23, 19:46
  #6
Medlem
zewmahs avatar
Tror det beror på att man inte ska ta maxdoser av alla läkemedel samtidigt. Någon fara med att "blanda" en panodil med en alvedon är det ju knappast, men det sliter rätt hårt på kroppen om man äter 6 panodil och 8 alvedon om dagen.

Jepps, aceton bör funka fint det med att lösa med - nackdelen är att det är aningen giftigare, men det lär ju knappast reagera med något ingående ämne och förbli en molekyl, och OM det sker så stannar såpass lite aceton kvar i lösningen (förutsatt att den dunstar ordentligt) så att det borde inte vara toxiskt då doserna blir så små.
Citera
2004-05-23, 21:45
  #7
Avstängd
istapps avatar
Ehh... jag vet inte riktigt vad du pratar om men det är väl knappast något problem att hetta upp det så att man får bort acetonen.

Tänkte som så att en blandning av några olika smärtstillare (med olika mekanism) borde vara effektivt, varför rekommenderas det oftast inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback