2020-05-15, 16:47
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det finns något i enhetshanteraren som heter ACPI något. Det står för Advanced Configuration and Power Interface, och blir den drivaren korrupt så kan laddningen fallera.

Så först avinstallerar du detta och sen tar du en omstart. I samband med detta söker Windows efter maskinvaruförändringar och lägger in en frisk drivare på nytt.

Prova det. Nu kan jag inget om din modell men 130w låter som tillräckligt med kräm i min värld.
Tack för rådet med ACPI, det lät mycket rimligt men tyvärr gav inget resultat
Sen försökte jag att pröva en annan laddare på 180w!. Nu säger datorn att laddningseffekten är okej men batteriet laddas fortfarande inte.
Skyller nu på ett dåligt batteri och kommer att pröva ett annat från någon fungerande dator.

Jag har också läst på några historier på nätet när folk fått ett dåligt batteri redan från början nar de köpte absolut ny laptop och när de även beställt ett batteri via Dell's support service. Skit happens
Citera
2020-06-01, 13:39
Medlem
Covington89s avatar
Nytt batteri, måste vara batteriet tänker jag.
Citera
2020-06-01, 16:52
Medlem
https://support.hp.com/se-sv/document/c04726299

https://www.youtube.com/watch?v=MXcQwJx4yc8
Citera
2020-06-01, 18:37
Medlem
johanjosefssons avatar
Batteriet är dött. Garanterat. Det brukar märkas först att batteriet laddas ur väldigt fort och sedan att det inte laddas helt (stannar på runt 85% eller så) och till slut kan du inte längre ha datorn urkopplad ur elnätet utan att den slocknar.

Batteriet måste bytas ut.
Citera
2020-06-01, 20:12
Medlem
Melange5738s avatar
Antagligen rör det sig om "planned obselence". Det sitter en programvara i batteriet som räknar ut när garantitiden på batteriet gått ut och då brukar det inte gå att ladda mer. Om du nollställer programvaran med en pin så kan det gå men ofta så funkar det bara ett par gånger för programvaran kan synka med tiden i operativsystemet med hårdvarudatumet.
Citera
2020-06-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antagligen rör det sig om "planned obselence". Det sitter en programvara i batteriet som räknar ut när garantitiden på batteriet gått ut och då brukar det inte gå att ladda mer. Om du nollställer programvaran med en pin så kan det gå men ofta så funkar det bara ett par gånger för programvaran kan synka med tiden i operativsystemet med hårdvarudatumet.

Skitsnack.
Källa på att det finns sådant i batterier.
Citera
2020-06-01, 20:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Skitsnack.
Källa på att det finns sådant i batterier.

Testade du ens att googla innan du skitpostade? Det här är bokstavligen första träffen:

https://www.youtube.com/watch?v=AEjJhnL02bE
Citera
2020-06-01, 21:12
Medlem
Citat:
Testade du ens att googla innan du skitpostade? Det här är bokstavligen första träffen:

https://www.youtube.com/watch?v=AEjJhnL02bE

Har ingen betydelse om det är första träffen.
Du får redogöra för dina källor vilket fall som helst.
Citera
2020-06-01, 21:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Har ingen betydelse om det är första träffen.
Du får redogöra för dina källor vilket fall som helst.

Fattade du inte vad filmen gick igenom?

Testa att göra som den här snubben nästa gång så lär du dig något nytt:

https://www.youtube.com/watch?v=j2S-wKaou9Q

edit: här är ett exempel med en resetknapp för programvaran i batteriet: https://www.youtube.com/watch?v=PaBtJVvuBTY
Senast redigerad av Melange5738 2020-06-01 kl. 21:42.
Citera
2020-06-02, 01:14
Medlem
Citat:

Det där stämmer inte, då skulle alltså ett nytt batteri man inte använder under hela garantitiden helt plötsligt sluta fungera ?, skulle inte tro det, har haft en hel del olika accar , den äldsta just nu är över 5 år och fungerar fortfarande bra, det man får göra ibland är att kalibrera accarna mot OS, så datorn visar rätt batteristatus.

Chippen är till för att kommunicera med OS ja, men för att skicka information ang batteristatus, temp osv.

Och varför ska man överhuvudtaget enl en av länkarna byta cellerna i ett laptopbatteri, cellerna kostar nog totalt mer än ett nytt anpassat batteri.
Citera
2020-06-02, 06:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det där stämmer inte, då skulle alltså ett nytt batteri man inte använder under hela garantitiden helt plötsligt sluta fungera ?, skulle inte tro det, har haft en hel del olika accar , den äldsta just nu är över 5 år och fungerar fortfarande bra, det man får göra ibland är att kalibrera accarna mot OS, så datorn visar rätt batteristatus.

Det hände mig. Använde mitt Acer-batteri mindre än tre gånger under hela garantitiden. Direkt efter (typ en vecka efter) dog batteriet. Resettade det med ett gem och då fungerade det ett par gånger till innan det dog permanent. Köpte då ett nytt batteri som inte var kompatibelt med Win7 som det förra var (hur fan förklarar kukkarusellen det om det inte är firmware i batteriet för den delen?).

Kunde inte heller resetta CMOS utan att ta bort fastlödda kablar på moderkortet så jag fick köpa en ny dator för att batteriet som jag knappt använt var slut för att ha kvar datan på hårddisken.
Citera
2020-06-02, 07:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Bumpar tråden för jag har exakt samma problem:

Andrahand köpt "Dell Inspirion 7520"
: 0% kvar och laddas inte.
Batteriet är tillverkat 2019/09 - ser ut ju som tillräckligt friskt?

Från början fungerade laddaren bra annars skulle jag inte köpt den här skiten.
Men efter ett par veckor ser jag meddelande att min laddare liksom är för svag (130w!) för att ladda datorn, därför ska den laddas inte.
Men den har väl lyckats att laddas tidigare? Vad hände då? Hur hantera?
Fick du någon ordning på ditt batteri? Jag skulle annars föreslå tre olika förklaringar:
1: Dell kräver Dell-laddare för att ladda datorn. Det går att strömförsörja datorn med tredjepartsladdare, både kinesiska men även sådana från exempelvis HP eftersom de har samma typ av plugg och spänning. Däremot går det inte att ladda med dessa. Kan signaleringen har blivit utslagen? Felmeddelandet om att laddaren är för svag tyder annars på detta.

2: En cell i batteriet har dött. Detta kan bokstavligen hända från ena minuten till nästa. Hade själv en Dell som ena dagen gav mig fem timmars batteritid och nästa dag vägrade fungera utan laddaren i.

3: Någonting med laddkretsarna i datorn som lagt av.

Av dessa förklaringar skulle jag säga att nummer två är det mest sannolika. Är något som jag sett hända på många olika bärbara från flera olika tillverkare. Eftersom batteriet är så nytt och datorn så gammal misstänker jag att det handlar om ett billigt batteri från Kina. Dessa kan ha lite varierande kvalitet om man säger så.. Men annars skulle jag råda dig att försöka leta upp en annan laddare att testa med. Dell har kört med samma modell på laddare i cirka 15 år så marknaden är knökfull av dessa. Annonsera exempelvis på Facebook, Blocket etc. Borde gå att hitta en originalladdare för typ en hundralapp eller så.
Senast redigerad av hakro807 2020-06-02 kl. 07:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in