• 2
  • 3
2010-08-18, 05:11
Medlem
Citat:
Jag har nog hört lite om icke-lokala dolda variabler, men bara i populärvetenskaplig text.
Jag menar teorierna om att två elementarpartiklar kan vara kvantmekaniskt kopplade på enorma avstånd.
Om t.ex. spinnet ändras på ena så kommer spinnet att ändras på andra omedelbart, (Fortare än ljushastigheten).
Man använder det vid kvantkryptering. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantkryptering

Jag själv tycker det är underligt. Men om den där kvantkrypteringen verkligen fungerar, så kanske det verifierar att det finns icke-lokala variabler.
Men jag vet inte om detta påverkar hur Bell tolkade sina försök.

Kvantkryptering bygger på kopplade partiklar, men ingen information överförs snabbare än ljuset. Det som utnyttjas är att man vet hur partiklarna är kopplade samt att en mätning måste påverka dem och bryta kopplingen. Detta gör att man kan ta reda på om man blir avlyssnad. Det där med sammankopplade partiklar förövrigt kvantmekanikens kanske konstigaste fenomen, och bl.a. Einstein funderade mycket på konsekvenserna av det. Man kan dock visa att även om två partiklar är kvantmekaniskt kopplade kan denna koppling aldrig användas för att överföra information snabbare än ljuset (dock är beviset inte helt enkelt).

Ett relativt logiskt sätt att komma runt slumpen är att tro på superdeterminism (http://en.wikipedia.org/wiki/Superdeterminism), som i princip säger att ickelokala dolda variabler inte behövs, för allt inklusive vilka saker som skall mätas (Bell antar att vilka mätningar som ska göras väljs fritt) är förutbestämda. Detta var min första tanke då jag först läste om Bells olikheter, men sedan dess har jag tänkt på saken och kommit fram till att slumpen inte är så farlig trots allt.
Citera
2010-08-19, 22:22
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Kvantkryptering bygger på kopplade partiklar, men ingen information överförs snabbare än ljuset. Det som utnyttjas är att man vet hur partiklarna är kopplade samt att en mätning måste påverka dem och bryta kopplingen. Detta gör att man kan ta reda på om man blir avlyssnad. Det där med sammankopplade partiklar förövrigt kvantmekanikens kanske konstigaste fenomen, och bl.a. Einstein funderade mycket på konsekvenserna av det. Man kan dock visa att även om två partiklar är kvantmekaniskt kopplade kan denna koppling aldrig användas för att överföra information snabbare än ljuset (dock är beviset inte helt enkelt).

Ett relativt logiskt sätt att komma runt slumpen är att tro på superdeterminism (http://en.wikipedia.org/wiki/Superdeterminism), som i princip säger att ickelokala dolda variabler inte behövs, för allt inklusive vilka saker som skall mätas (Bell antar att vilka mätningar som ska göras väljs fritt) är förutbestämda. Detta var min första tanke då jag först läste om Bells olikheter, men sedan dess har jag tänkt på saken och kommit fram till att slumpen inte är så farlig trots allt.

Tack, jag trodde det fanns något nyupptäckt, som kvantkryptering utnyttjade.
Jag tycker Bell verkar mycket intressant. Men jag vet inte mycket om Bells forskning.
Att ingen materia och information kan röra sig fortare än ljuset har jag accepterat, men har ännu kvar en gnutta tvivel.
Jag kan tänka mig att det finns något, som kan förklara att det inte är slumpen.
Nu talar en del om att det finns något som kan röra sig snabbare än ljuset, men det kanske varken är materia eller information.
Några citat:
Citat:
Inflationsteorin säger att universum ett kort ögonblick efter big bang blåstes upp som en ballong till flera triljoner gånger sin ursprungliga storlek.
...
Citat:
Inflationen förklarar varför världsalltet ter sig så lika på platser som är mycket avlägsna. De ligger så långt bort från varandra att de omöjligen har hunnit stå i förbindelse under universums hela historia - enligt Einstein kan information förflytta sig som snabbast med ljusets hastighet, 300 000 kilometer i sekunden. Men enligt inflationsteorin hade världsalltets olika delar kontakt redan tidigt i universums barndom.
Källa: http://www.fof.se/tidning/2006/5/inf...in-passar-bast
Jag är inte så insatt i inflationsteorin, den fanns nog inte då jag studerade Fysik.
Det skall finnas nått lab-experiment, där något verkar röra sig fortare än ljuset, (Kanske bara grupphastighet?).

En skojig tanke:
Tänk om ljuset antar ljusets hastighet relativt det optiska medium det sist växelverkade med,
t.ex. Linser och speglar i Michelson-interferometer, (hmm gravitation=optiskt medium, ty kröker ljusstrålar).
Ljus i glas och luft växelverkar med bundna elektroner.
Vore lättbegripligt, men då pajar ju tolkningen av relativitetsteorin, som funkar bra.
(edit: men det bör finnas experiment som avfärdar denna hypotes.)

Jag tvivlar på mycket inom modern Fysik, även att slumpen är en riktig orsak.
Men det är intressant och ofta en väldig spänning mellan bevis och tvivel.

Vänligen
Christer
Senast redigerad av ChristerN 2010-08-19 kl. 22:29. Anledning: förtydligande tillägg
Citera
2010-10-19, 10:39
Medlem
Pelicans avatar
Låg vaken en hel del i natt och funderade över slumpen faktiskt.

- Hur kan det komma sig att en tärning som släpps från exakt samma höjd och under exakt samma förhållanden sudsar och slutgiltligen visar olika siffor?

- Låter man en kran stå på så att det droppar och håller en icke-uppsugande yta under kommer dropparnas mönster se olika ut när de landat. Vad beror det på?
Citera
2010-10-19, 17:20
Bannlyst
Slump existerar inte ens enligt mig!
Citera
2010-10-19, 17:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelican
- Hur kan det komma sig att en tärning som släpps från exakt samma höjd och under exakt samma förhållanden sudsar och slutgiltligen visar olika siffor?
Det har väl med kvantfenomenen, osäkerheten där m.m att göra. Ett system har aldrig 100% - snarare kanske 50% - av sin (klassiska) information. Eller med andra ord: saker är inte på ett bestämt sätt och inte på ett annat.
Citera
2010-10-19, 17:51
Medlem
Sugarsnapss avatar
Så vitt jag vet så måste varje tes ha en antites, det måste alltid finnas en motpol. Ifall någonting går uppåt, så måste någonting komma neråt. Ifall det är vetenskapligt bevisat eller ej vet jag inte, men jag känner snarare att det kanske är ödet? Det kanske är livets balans?
Personligen har detta överrumplat mig ett antal gånger i mitt liv, både till min fördel och nackdel. Det kanske är tragiskt, att varje framgång måste mötas av en motgång vid något tillfälle. Men enligt mig är det någonting givet, så jag tror definitivt på slumpen (eller ödet).
Citera
2010-10-19, 20:18
Medlem
Pelicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det har väl med kvantfenomenen, osäkerheten där m.m att göra. Ett system har aldrig 100% - snarare kanske 50% - av sin (klassiska) information. Eller med andra ord: saker är inte på ett bestämt sätt och inte på ett annat.

Okej, men det borde bli samma utfall varje gång. Släpper man en kub med sex sidor borde tyngdkraften och de andra inblandade krafterna verka likadant hela tiden, annars är ju inte naturlagarna konstanter?
Citera
2010-10-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelican

Tärningen kommer inte visa olika siffror om initialtillståndet är exakt identiskt. Problemet är att utfallet är extremt känsligt för skillnader i utgångsförhållandet, om tärningen lutas mindre än en grad olika när den släpps kan detta mycket väl påverka vilken siffra den senare landar på. Sådana system kallas kaotiska (vädret är ett annat känt exempel på ett kaotiskt system, en fjärils vingslag och allt det där). Tärningen är ett så stort system (dvs består av så många partiklar) att kvantmekanisk slump inte kommer påverka.

Citat:
Okej, men det borde bli samma utfall varje gång. Släpper man en kub med sex sidor borde tyngdkraften och de andra inblandade krafterna verka likadant hela tiden, annars är ju inte naturlagarna konstanter?
Naturlagar behöver inte vara helt deterministiska. I kvantfysiken handlar nästan alla lagar om hur sannolikheter förändras. Så, för att kontrollera lagen behövs många observationer så man kan jämföra sannolikheter (eftersom man inte kan förutsäga det exakta utfallet av ett enskilt försök). I fallet med tärningen styrs den dock av klassiska, fullt deterministiska lagar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in