Citat:
Slumpen är bevisad på en kvantmekanisk nivå. Detta eftersom det förekommer att partiklar kan poppa upp ur tomma intet. Nu är jag ingen fysiker men har för mig att det låter något i stil med att en elektron/positron lånar energi ifrån framtiden (eller något) och skapas därmed ur tomma intet. Dock är detta endast möjligt om de förintar varandra direkt efter. Denna process styrs enbart enligt slumpen enligt forskarna idag.
Jag har hört liknande.
Jag tänker att man bör försöka ställa upp flera vettiga hypoteser och teorier. Nästa steg är att försöka
falsifiera och avfärda dem. Förhoppningsvis finns en teori kvar som tål kritik och kan förklara en del utan motsägelser.
Fysiker har haft jätteproblem med att elementarpartiklar kan både uppföra sig som vågor och som partiklar. (Scrödinge mfl)
Man har försökt få ihop dessa två teorier till en enda.
Detta med att partiklar ser ut som att de kan uppstå och försvinna, kanske kan förklaras med flera olika teorier.
En är förståss slump-modeller, som funkar på massor.
Jag vet inte något säkert här, men man kan först spekulera lite.
T.ex.
Man kan bilda vågpaket av materievågor. (Foruier-transform). Materivågor kan interferera med andra materievågor,
ibland släcker de ut varandra, ibland förstärker de varandra.
Tanke-experiment: Man har två vågfält av materievågor som går in i varandra, med en viss vinkel till varandra.
Då bör det bildas interferens och områden där de förstärker varandra. Om vinklen ändras från mycket långt håll, så kan själva interferens-mönstret röra sig snabbare än ljuset, även om vågorna inte rör sig så snabbt.
Det ser ut som en motsägelse här, intensitetstoppar i materivåg-fältet är ju partiklar, något stämmer inte. (jmf med Ljushastigheten).
Jämför även en laserstråle man sveper över mån-ytan.
Tanken är här att partiklar verkar uppstå, därför materievågor interfererar och bildar intensitetstoppar, som sedan rör sig och försvinner.
En annan tanke är att vågpaket rör sig med olika hastighet och flera kan interferera med varandra.
Men här finns frågorna om vad materivågor verkligen är.
Kvantmekanik är filosofiskt svår, men intressant.
Jag tycker ännu inte det finns starka bevis för att det finns en slump-naturlag som stör andra naturlagar.
Hur skall man bevisa det?
Här ville jag bara säga att även om en slumpmodell förklarar och förutsäger, så kan det finnas alternativa modeller och teorier.
Vänligen
Christer