2010-08-12, 19:33
Medlem
Hejsan, detta är fallet. Jag och min föredetta sambo gick isär för ca 1,5mån sedan. Hon är redan folkbokförd på annan adress och hon har även avskrivit sig från hyreskontraktet och vi har gjort en bouppdelning. (där jag blev skyldig henne pengar för att jag vi gjorde upp att jag skulle behålla vissa möbler osv).

Men efter nu vägrar hon lämna tillbaka nyckeln, och eftersom hon kan vara oberäknelig så känns detta inte särskillt kul.
Hon säger det att hon ska behålla nyckeln som "säkerhet" för att jag ska betala tillbaka henne pengarna. Jag kommer betala tillbaka dem så fort den ekonomiska situationen ser bättre ut, vilket är om ca 1-2 månader.

Men jag vill inte att hon ska ha möjlighet att springa ut och in i min lägenhet.
Och att jag ska betala för att byta lås är inte heller något alternativ.

Och av vad jag kan komma fram till med min lilla kunskap inom juridik är att hon gör sig skyldig till:
Olaga förfogande och utpressning.

Men så frågorna till er är:
Hur ska jag gå tillväga för att göra detta på rätt sätt?
Citera
2010-08-12, 19:36
Medlem
Det enda du behöver byta är låscylider och det behöver inte bli så dyrt om du är finurlig och gör det själv =)
Citera
2010-08-12, 19:39
Medlem
Tror ej att jag får göra det enligt kontraktet jag har med hyresvärden. Och med eftersom jag bor i "skvallerhuset" så kommer värden antagligen få reda på det.
Citera
2010-08-12, 19:41
Medlem
SlimTheWeasels avatar
du kan säga till hyresvärden att hon har en nyckel, så kommer värden att kontakta henne och kräva tillbaka nycken, de är deras skyldighet
Citera
2010-08-12, 19:42
Medlem
Glockenspiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlimTheWeasel
du kan säga till hyresvärden att hon har en nyckel, så kommer värden att kontakta henne och kräva tillbaka nycken, de är deras skyldighet

Japp. Det är inte din grej TS, det är hyresvärdens sak att göra!
Citera
2010-08-12, 19:42
Medlem
Då får du vända på det. Säg att om du inte får tillbaka nyckeln just nu så får hon aldrig tillbaka pengarna uten de kommer du lägga på ett nytt lås. gör det snyggt, sköt det inte över sms, ring henne istället.
Citera
2010-08-12, 19:45
Medlem
Och om hon inte gör detta så kan de kräva henne på den summan som det kostar att byta lås? Tror totalkostnaden blir ca 12 000 kr efter av vad jag har hört eftersom de även får byta lås på porten, vilket bör medföra att de får byta lås på de andra 5 lägenheterna i samma hus.
Citera
2010-08-12, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iceron
Hejsan, detta är fallet. Jag och min föredetta sambo gick isär för ca 1,5mån sedan. Hon är redan folkbokförd på annan adress och hon har även avskrivit sig från hyreskontraktet och vi har gjort en bouppdelning. (där jag blev skyldig henne pengar för att jag vi gjorde upp att jag skulle behålla vissa möbler osv).

Men efter nu vägrar hon lämna tillbaka nyckeln, och eftersom hon kan vara oberäknelig så känns detta inte särskillt kul.
Hon säger det att hon ska behålla nyckeln som "säkerhet" för att jag ska betala tillbaka henne pengarna. Jag kommer betala tillbaka dem så fort den ekonomiska situationen ser bättre ut, vilket är om ca 1-2 månader.

Men jag vill inte att hon ska ha möjlighet att springa ut och in i min lägenhet.
Och att jag ska betala för att byta lås är inte heller något alternativ.

Och av vad jag kan komma fram till med min lilla kunskap inom juridik är att hon gör sig skyldig till:
Olaga förfogande och utpressning.

Men så frågorna till er är:
Hur ska jag gå tillväga för att göra detta på rätt sätt?
Det kan gå på hemförsäkringen om du har "drulleförsäkring", att byta lås.
Citera
2010-08-12, 19:46
Moderator
Pentyls avatar
Du kommer åldras, dö, återuppstå, dö igen, återfödes som Elvis, bli dödad av J.F. Kennedy, återuppstå som Betty Boop, dö, återfödas med tre kön och dö av att ha gökat ihjäl dig, innan någon åklagare tar sig an ditt fall.
Det är nog Förskingring snarare än Olovligt förfogande hon gör sig skyldig till (Förskingring är grövre). Utpressning är det inte.
Ta fasta på den civilrättsliga aspekten och stäm henne vid Tingsrätten. Yrka att hon återbördar nyckeln till dig OCH att hon står dina kostnader. Domaren kommer tycka du är asjobbig men är ändå tvungen att försöka finna någon lösning utan dom. Domaren kommer nog helt enkelt fråga henne om hon inte kan lämna igen den. Då måste du stå på dig och gå med på det men ändå kräva att hon står de kostnader du haft (t ex advokat, vilket du dock inte behöver).
När hoexet får stämningen från tinget kommer hon sannolikt anlita advokat som i sin tur kommer råda henne att lämna igen nyckeln.

Nu återstår ju den intressanta bevistekniska detaljen: du skall leda i bevis att hon faktiskt besitter nyckeln. Spara mejl och spela in eventuella samtal där frågan berörs. Annars får du svårt att hävda dig.

Enklast är å andra sidan att byta lås. En tusenlapp, en skruvmejsel och tio minuters arbete. Och då kommer fruntimret granterat inte åt dina grejer heller.
Citera
2010-08-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keuorac
Det kan gå på hemförsäkringen om du har "drulleförsäkring", att byta lås.

Har tyvärr inte en drulleförsäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Då får du vända på det. Säg att om du inte får tillbaka nyckeln just nu så får hon aldrig tillbaka pengarna uten de kommer du lägga på ett nytt lås. gör det snyggt, sköt det inte över sms, ring henne istället.

Har ingen större lust att kontakta henne öht dock.

Men jag kommer kontakta hyresvärden så fort de öppnar på måndag och förklara läget och se hur de går tillväga.
Citera
2010-08-12, 20:27
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad är problemet? Byt cylinder/lås! Din HV kan inte göra något om du skulle byta lås och jag skulle aldrig godkänna att någon som jag inte vill hade nyckel till min lgh, HV eller ej. När jag flyttat in i en ny lgh (HG el. BRF) är det första jag gjort att byta lås.
Citera
2010-08-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad är problemet? Byt cylinder/lås! Din HV kan inte göra något om du skulle byta lås och jag skulle aldrig godkänna att någon som jag inte vill hade nyckel till min lgh, HV eller ej. När jag flyttat in i en ny lgh (HG el. BRF) är det första jag gjort att byta lås.

Har inte pengar till det, måste ha pengar till mat och andra onödiga ting med eftersom den ekonomiska situationen för tillfället är lite tight.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in