Citat:
Ursprungligen postat av Bhopal
Södertälje är väl sämre än Märsta på alla sätt förutom möjligen att det finns ett bättre centrum, och om min främsta prioritet var ett bra centrum skulle jag inte välja mellan dessa två överhuvudtaget. Jämför gärna Södertälje med nästan vilken annan kommun som helst så ska du se att Södertälje förlorar när man tittar på intressanta faktorer som arbetslöshet, biståndstagare, gymnasiebehöriga studenter osv:
http://www.fokus.se/tema/bast-att-bo/
Däremot håller jag med om att Märsta är utspritt och ligger på gränsen till för långt norrut. Det tar dock lika lång tid att åka in till stan från Södertälje som från Märsta. För den som vill ha nära till Uppsala och Arlanda är dock Märsta/Sigtuna perfekt.
På pappret kanske.. men siffror är inte allt!
Södertälje kommun satsar mycket på exempelvis att erbjuda en stor bredd när det gäller gymnasieutbildningarna. Mycket mer än Sigtuna kommun, det är jag nästan säker på.
Om man har barn som växer upp så finns ett större och bättre utbud av idrottsaktiviteter/föreningar i Södertälje.
När det gäller snittbetyg och behörighet till gymnasiet så skall man ha i minnet att statistiken är missvisande till Södertäljes nackdel. Man har många nyanlanda flyktingbarn i skolorna som inte kan svenska. Deras (utevblivna)resultat på nationella prov m.m. räknas in i statistiken
Iaf, var det så förut!
Södertälje ligger trevligare till med fin natur runt omkring staden..
Märsta är ett sovsamhälle för anställda på Arlanda flygplats. Orten är byggd enkom för detta ändamål
Södertälje har mer av allting i förhållande till Märsta. Det som är bra med Märsta är närheten till Uppsala vilket du också skriver..