2010-11-14, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djuretjag
Tack för svaret, rotadent! Det känns ju lite lagom dövande, visst gör det?

Tullinge då? Nån som har nån åsikt om Tullinge?

Tullinge helt klart. Den förorten är en idyll och ligger betydligt närmare stan än Märsta.
Citera
2010-11-14, 21:12
Medlem
Bhopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Södertälje har en hel del problem!
Sigtuna är en überidyll i alla jämförelser. Inget snack om det!
Men Södertälje har ju fördelen att det är en större stad, med affärer och annat..
Sigtuna och Märsta är hälften så stora sovsamhällen med obefintligt "utbud" utav någonting (nämn inte Arlandastad, sämsta och tråkigaste handelsplatsen i hela 08-området).

Sigtuna skulle jag aldrig bo i (hellre Södertälje). En idyll, javisst! Men tråkigare och sömnigare plats får man leta efter.
Märsta= Skittråkigt med en massa WT.

Tullinge/Tumba skulla jag välja på framför Märsta.

Allt beror förstås på vad man letar efter. Vill man ha fullt "storstads"-utbud nära hemmet ska man naturligtvis inte välja Märsta eller Sigtuna, men knappast Södertälje heller. I så fall bör man ju försöka hitta något som ligger mycket mer centralt (dyrare javisst). Tullinge vet jag inte mycket om, men det är väl allmänt accepterat att norrort är bättre än söder om stan...

Alltså, vill man ha ordentligt utbud, flytta in centralt, vill du ha ett lugnt område, med fin natur osv, så kanske Sigtuna/Märsta är vettigt.
Citera
2010-11-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bhopal
Allt beror förstås på vad man letar efter. Vill man ha fullt "storstads"-utbud nära hemmet ska man naturligtvis inte välja Märsta eller Sigtuna, men knappast Södertälje heller. I så fall bör man ju försöka hitta något som ligger mycket mer centralt (dyrare javisst). Tullinge vet jag inte mycket om, men det är väl allmänt accepterat att norrort är bättre än söder om stan...

Alltså, vill man ha ordentligt utbud, flytta in centralt, vill du ha ett lugnt område, med fin natur osv, så kanske Sigtuna/Märsta är vettigt.

Visst. Det finns alltid bättre ställen att bo på än Marsta, Sigtuna eller Södertälje.. Håller med
Och naturligtvis, vill man bo nära naturen och vattnet (det som jag tycker utmärker Sigtuna är närheten till vatten, inte så mycket naturen) och genomlida ett liv i en händelselös & halvtråkig idyll. Somliga vill ha det så och det är givetvis ok! Ja då är Sigtuna ett ypperligt alternativ

Däremot vinner Södertälje över Märsta. Dessa två orter har en hel del likheter men Södertälje är en större stad i förhållande till M vissa fördelar som det innebär. Båda ställena ligger ungefär lika långt ifrån Stockholm city..
Citera
2010-11-14, 23:53
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Visst. Det finns alltid bättre ställen att bo på än Marsta, Sigtuna eller Södertälje.. Håller med
Och naturligtvis, vill man bo nära naturen och vattnet (det som jag tycker utmärker Sigtuna är närheten till vatten, inte så mycket naturen) och genomlida ett liv i en händelselös & halvtråkig idyll. Somliga vill ha det så och det är givetvis ok! Ja då är Sigtuna ett ypperligt alternativ

Däremot vinner Södertälje över Märsta. Dessa två orter har en hel del likheter men Södertälje är en större stad i förhållande till M vissa fördelar som det innebär. Båda ställena ligger ungefär lika långt ifrån Stockholm city..

Sigtuna är rätt dött men jävligt mysigt. Ganska "flott" också.
Citera
2010-11-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Sigtuna är rätt dött men jävligt mysigt. Ganska "flott" också.

Absolut är det flott! Nog är det det alltid.. Ligger avsides till dock.
Och det är ett lite väl "avsomnat" ställe

Visst finns det mycket trevligt att säga om Sigtuna, har själv kollat på lägenhet där en gång. Men det finns en del andra trevliga idylliska ställen, som ligger närmare stan.. Sigtuna är liksom inte unikt! Lite överskattat är min bild av S.
Senast redigerad av Macke85 2010-11-15 kl. 00:02.
Citera
2010-11-15, 21:41
Medlem
DennisOlofs avatar
Macke85 precis vad jag försökt förklara för folk i tråden.

Södertälje är bättre val en märsta, det är större, bättre utbud av affärer, bättre centrum. Över lag är infrastrukturen bättre. Plus om man åker in mot stan med t.ex. bil finns det mycket annat. Märsta har inte haft något bra centrum sedan det byggdes, det är på tok för utspritt, valsta för sig, industriområdet ligger konstigt till och tja, mycket är knasigt i märsta.

Vet man inte vad Sigtuna stad är kan man jämföra det med Vaxholm, båda är identiska. Det finns fler affärer i märsta, men det är ju inte långt från vaxholm med bil till affärer. Båda är isolerade, ligger illa till för att pendla. Överpriser på fastigheter osv. Båda dessa är sommarstäder och dött vintertid. Knivsta är bättre än Sigtuna om man ser till möjligheter att pendla med tåg, motorvägen ligger nära tillhands, det byggs mycket där.

Ska man bo norr ut, så ska man inte flytta längre ut än Upplandsväsby, ungefär samma sak väster ut, man bör inte flytta längre ut än kungsängen.
Citera
2010-11-16, 00:03
Medlem
Bhopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Macke85 precis vad jag försökt förklara för folk i tråden.

Södertälje är bättre val en märsta, det är större, bättre utbud av affärer, bättre centrum. Över lag är infrastrukturen bättre. Plus om man åker in mot stan med t.ex. bil finns det mycket annat. Märsta har inte haft något bra centrum sedan det byggdes, det är på tok för utspritt, valsta för sig, industriområdet ligger konstigt till och tja, mycket är knasigt i märsta.

Vet man inte vad Sigtuna stad är kan man jämföra det med Vaxholm, båda är identiska. Det finns fler affärer i märsta, men det är ju inte långt från vaxholm med bil till affärer. Båda är isolerade, ligger illa till för att pendla. Överpriser på fastigheter osv. Båda dessa är sommarstäder och dött vintertid. Knivsta är bättre än Sigtuna om man ser till möjligheter att pendla med tåg, motorvägen ligger nära tillhands, det byggs mycket där.

Ska man bo norr ut, så ska man inte flytta längre ut än Upplandsväsby, ungefär samma sak väster ut, man bör inte flytta längre ut än kungsängen.

Södertälje är väl sämre än Märsta på alla sätt förutom möjligen att det finns ett bättre centrum, och om min främsta prioritet var ett bra centrum skulle jag inte välja mellan dessa två överhuvudtaget. Jämför gärna Södertälje med nästan vilken annan kommun som helst så ska du se att Södertälje förlorar när man tittar på intressanta faktorer som arbetslöshet, biståndstagare, gymnasiebehöriga studenter osv:

http://www.fokus.se/tema/bast-att-bo/

Däremot håller jag med om att Märsta är utspritt och ligger på gränsen till för långt norrut. Det tar dock lika lång tid att åka in till stan från Södertälje som från Märsta. För den som vill ha nära till Uppsala och Arlanda är dock Märsta/Sigtuna perfekt.
Citera
2010-11-17, 03:41
Medlem
Citat:
Södertälje är väl sämre än Märsta på alla sätt förutom möjligen att det finns ett bättre centrum, och om min främsta prioritet var ett bra centrum skulle jag inte välja mellan dessa två överhuvudtaget. Jämför gärna Södertälje med nästan vilken annan kommun som helst så ska du se att Södertälje förlorar när man tittar på intressanta faktorer som arbetslöshet, biståndstagare, gymnasiebehöriga studenter osv:

http://www.fokus.se/tema/bast-att-bo/

Däremot håller jag med om att Märsta är utspritt och ligger på gränsen till för långt norrut. Det tar dock lika lång tid att åka in till stan från Södertälje som från Märsta. För den som vill ha nära till Uppsala och Arlanda är dock Märsta/Sigtuna perfekt.

På pappret kanske.. men siffror är inte allt!

Södertälje kommun satsar mycket på exempelvis att erbjuda en stor bredd när det gäller gymnasieutbildningarna. Mycket mer än Sigtuna kommun, det är jag nästan säker på.
Om man har barn som växer upp så finns ett större och bättre utbud av idrottsaktiviteter/föreningar i Södertälje.

När det gäller snittbetyg och behörighet till gymnasiet så skall man ha i minnet att statistiken är missvisande till Södertäljes nackdel. Man har många nyanlanda flyktingbarn i skolorna som inte kan svenska. Deras (utevblivna)resultat på nationella prov m.m. räknas in i statistiken
Iaf, var det så förut!

Södertälje ligger trevligare till med fin natur runt omkring staden..

Märsta är ett sovsamhälle för anställda på Arlanda flygplats. Orten är byggd enkom för detta ändamål

Södertälje har mer av allting i förhållande till Märsta. Det som är bra med Märsta är närheten till Uppsala vilket du också skriver..
Citera
2010-11-19, 23:08
Bannlyst
Förr fanns det statistik över bostadsområdena i Märsta där dom redovisade andelen med utländsk bakgrund , hittar inte den längre har dom tagit bort den?

Sigtuna borde ha minst invandrare i hela Sigtuna Kommun?
Citera
2010-11-22, 18:38
Medlem
Bhopals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Förr fanns det statistik över bostadsområdena i Märsta där dom redovisade andelen med utländsk bakgrund , hittar inte den längre har dom tagit bort den?

Sigtuna borde ha minst invandrare i hela Sigtuna Kommun?

Kolla in den här:

http://www.sigtuna.se/PageFiles/1357...02009-2010.pdf

Visst är det klart färre med utländsk bakgrund i Sigtuna än i Märsta.
Citera
2010-11-23, 02:31
Bannlyst
Citat:
Kolla in den här:

http://www.sigtuna.se/PageFiles/1357...02009-2010.pdf

Visst är det klart färre med utländsk bakgrund i Sigtuna än i Märsta.

Tackar mycket läsvärd länk
Rosersberg ligger bäst till, "endast" 13,5% med utländsk bakgrund vilket låter jättebra
Citera
2010-11-23, 22:52
Medlem
Cristons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusden3e
Märsta ska till största mån undvikas! Om du inte bor i villa på landet eller som tidigare nämnt i Sigtuna.
Varför? Helt enkelt en vidrig håla längst ut på pendeltågslinjen, fullt med WT och coola snubbar med bmw 316 m3.

//Ralle

Du bor ju i närheten av ett förfallet grå betongs ghetto nånstans i Akalla där folk fyndar och kalasar på soptunnor och containrar. Det är orsaken varför ni hamnar i en massa konflikter med sopåkarna. Sigtuna är förresten ett överklass samhälle om du så måste veta, lycka till att skaffa en hyfsad villa med tomt och utsikt. Bara tomten ligger uppe i miljon belopp. Huset ligger uppe i 4-6 miljoner kronor. Tvivelaktigt om verkligen någon här har en sån stor plånbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in