2010-08-12, 09:11
Medlem
Cracys avatar
Hur ska man göra så hon slutar?

Sagt åt henne 3gånger nu och varje gång hon kommer in (från varit ute) går hon vid sidan av soffan och klöser.. Är det bara upprepa hela tiden enda tills hon lär sig?

Hon är 5år btw
Citera
2010-08-12, 09:39
Medlem
1339s avatar
Har hon nån klösbräda?

Jag plockade in ett litet träd och byggde en fot till det.
Mina två monster klöser likt marodörer på det, (och låter soffan vara).
Citera
2010-08-12, 09:46
Bannlyst
Börja säg åt katten och ta bort henne därifrån och gör allt för att hon inte ska börja klösa.

Våra katter klöste sönder en halv lägenhet, tapeter, bordsben, skåp, o.s.v, när de väl börjat så är det svårt att stoppa. Roligt att vi hade klösbrädor men dessa ignorerade katterna och fortsatte klösa på tapeterna trots att man tog bort dem och sade till dem o.s.v hela tiden.
Citera
2010-08-12, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cracy
Hur ska man göra så hon slutar?

Sagt åt henne 3gånger nu och varje gång hon kommer in (från varit ute) går hon vid sidan av soffan och klöser.. Är det bara upprepa hela tiden enda tills hon lär sig?

Hon är 5år btw
Katter pratar inte svenska men förstår kroppsspråk. Varje gång du ser katten på väg mot soffan eller när den klöser så föser du (mjukt och försiktigt) bort den. Upprepa flera ggr så förstår den att den inte får klösa där. Att det finns ett alternativ till soffan kanske också kan hjälpa. Som en klösbräda.
Citera
2010-08-12, 09:54
Medlem
Trance_Nations avatar
Har man innekatter kan man ju klippa klorna på dom, innomhus gör dom ju endå ingen nytta
Citera
2010-08-12, 12:08
Medlem
Skaffa klösbrädor, jag har på väggen, på golvet (liggandes) och klätterträd. Funkar bra med dörrmattor oxå ha på liiite kattmynta så blir de mer frestande.

Den vill markera in hemmet när den vart ute.
Sätt dubbelhäftande tejp där den klöser, kan lösa det hela om den inte gillar klistra sig fast.
Citera
2010-08-12, 12:22
Medlem
caprice666s avatar
Jag har haft samma problem, tills jag köpte någon konstig spray i en djuraffär.
Bara att spraya lite på soffan och kissen ville inte alls vässa klorna där längre.
Citera
2010-08-12, 13:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Nog ska katter förstå rätt mycket. Säg ett kort, tydligt, skarpt "nej!" varje gång dom gör fel.
Katter som går ut ska man definitivt inte klippa klorna på. Dom behöver klorna för att försvara sej och i annat fall kunna klättra upp i ett träd för att rädda sej.

Men det är ett jobbigt problem. Varje gång så ta katten bestämt och sätt till ett klösbräda/pelare, och säg ifrån. Försök förutse när den tänker klösa. Ha en sprayflaska med rent vatten och spraya när katten tar tag i soffan. (vatten är oftast det mest effektiva i alla lägen)
Stryk citronsaft längst/UNDER kanter på soffan där det inte syns men luktar (obs: citron kan bleka material så kolla gärna först!!!) fungerar det så upprepa då och då en tid.
Uppdatera gärna för det är många med ditt problem. Bra att veta vad som fungerar och inte fungerar.
Mvh
Citera
2010-08-12, 19:10
Medlem
Cracys avatar
Okej tack, hon blev pissur och gick upp (första gången) och la sig bland mina kläder

Sen ville hon inte att man skulle bära ner henne, som antar att hon behöver klösa (?) så en klösbräda kan vara bra, ja. tack för tipsen!
Citera
2010-08-12, 21:08
Medlem
Bygg hela klösträd är alltid poppis. Vissa katter föredrar liggande klösytor, men då hade den väl använt mattan just nu.
Citera
2010-08-14, 11:23
Medlem
Wandras avatar
Köp Catnip/kattmyntaspray och spraya på de platser hon får klösa på såsom klöspelare eller klösbräda.

En katt brukar ibland vilja sträcka ut sig i sin fulla längd när den klöser så skaffar du en klöspelare bör du köpa en lång/hög.
Citera
2010-08-14, 11:24
Bannlyst
Klösbräda med kattmynta är lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här