Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-17, 22:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du påstår först att det finns ingen likhet mellan ica-butiker för att nästa mening hävda : "Det som är lika är vilka varor de har tillgång till och hur dessa ska exponeras. Hur köhanteringen och bemötande sköts är helt olika mellan olika butiker. Vissa ICA-handlare har en hög servicekänsla och ett bra ledarskap. Andra saknar detta och får medarbetare som inte förstår hur de ska finnas till för kunden."

Du svarar sen på mitt inlägg som bla. säger att det finns fem butiksprofiler, att du känner jättemånga ica-handlare och vet precis hur det funkar. Har du noterat om de alla ica-handlare du känner tillhör samma butiksprofil?! Retorisk fråga.

Trevligt sätt du har, men det är ditt problem.

Ska vi ta det en gång till så att du fattar:

Varje ICA-butik [som drivs av en ICA-handlare) är ett eget företag. Det vill säga du möter en unik kultur i varje butik. Handlaren är företagsledare inom ramen för det stöd och det koncept som ICA tillhandahåller. Den som är kund kommer att möta det unika i varje butik. Om ICA-handlaren inte lyckas få sin personal att ge akt på kunderna är det handlarens problem [som arbetsgivare] inte ICA:s huvudorganisation. Det är ICA-handlaren som är arbetsgivare, inte ICA:s huvudorganisation.

I det du citerade finns exakt angivet det jag skrivit:

- gemensamma inköp och logistik

- stöttning [men inte central drift] när det gäller management och operativa frågor

- gemensam marknadsplattform

---

När det sedan gäller filmerna så visar det sig tydligt att försäljningen går upp direkt efter att de visats. Det är en kortsiktig effekt driven av ett försäljningsbudskap, således nedsatta varor.
Citera
2016-09-17, 22:47
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som säljer är de varor som de visar upp till nedsatt pris. Det är därför som försäljningssiffrorna alltid går upp efter de visat filmerna. Folk snappar upp billiga varor och köper dem.
Jag skulle vilja leva i din värld, den verkar så enkel Varorna är egentligen av underordnad betydelse sett till syftet med filmerna, men naturligtvis passar man på att förstärka kommunikationen runt ett antal utvalda produkter. Inte minst är det ett smakfullt sätt att finansiera filmerna.

Citat:

Det finns alldeles för lättsinnigt bejakande när det gäller marknadsföringens »lagar«. Människor har i allmänhet svårt att se hur komplext det egentligen är.

Nej, inte på den nivån. Där mäts allt, väldigt lite görs på magkänsla. Du måste se bortom den kreativa byrån och förstå hela processen för att inse det.

Citat:

Det som är lika är vilka varor de har tillgång till och hur dessa ska exponeras. Hur köhanteringen och bemötande sköts är helt olika mellan olika butiker. Vissa ICA-handlare har en hög servicekänsla och ett bra ledarskap. Andra saknar detta och får medarbetare som inte förstår hur de ska finnas till för kunden.
Visst, det kan finnas skillnader i hur servicekänslan levereras och upplevs, men de är fortfarande stöpta i samma form. Men jag ger dig att ledarskap påverkar, absolut. I övrigt är det mesta styrt av ICA centralt, precis som jag skrev tidigare - allt från inköp till kommunikation.

Citat:
Det är snarare att det görs filmer som visar på att ICA vill något och gör väldigt mycket rätt i långt flera led i sin affärsprocess än att bara vila på filmerna. Det är mest så att ICA har skaffat sig en så stor konkurrensfördel, via professionellt management, gentemot sina konkurrenter att de har råd att lägga filmerna på marginalen.

Jag känner cirka 10 ICA-handlare och vet precis hur det fungerar.
Ha-ha-ha, du låter precis som en allt för bra betald konsult. Nu snackar vi snömos Vila i frid käre HerrG, nu skiter jag i den här diskussionen
Citera
2016-09-17, 22:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag skulle vilja leva i din värld, den verkar så enkel

Tvärtom, det är du och den övriga svansen kring outvecklade och tillrättalagda mätningar som lever i en starkt förenklad värld. Jag har stukat mer än en PR-konsult kan jag lägga till.

Marknadsföring är mycket svårare och oerhört mer komplex än vad PR-byråerna vill, vågar eller kan erkänna.
Citera
2016-09-18, 09:34
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Tvärtom, det är du och den övriga svansen kring outvecklade och tillrättalagda mätningar som lever i en starkt förenklad värld. Jag har stukat mer än en PR-konsult kan jag lägga till.

Marknadsföring är mycket svårare och oerhört mer komplex än vad PR-byråerna vill, vågar eller kan erkänna.
Kan ju bero på att PR-byråerna har en högst marginell betydelse när det kommer till just ICA och deras reklam Med den data som finns idag mäts exempelvis roi på detaljnivå. Inga konstigheter.
Citera
2016-09-18, 13:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kan ju bero på att PR-byråerna har en högst marginell betydelse när det kommer till just ICA och deras reklam Med den data som finns idag mäts exempelvis roi på detaljnivå. Inga konstigheter.

ICA:s dåvarande marknadsdirektör Håkan Sjöstrand iscensatte filmerna i början på 00-talet tillsammans med PR-byrån King. Sjöstrand har uttalat sig om filmernas unika värde genom att hävda att försäljningen går upp efter varje gång de visat filmerna. Det är ett simpelt sätt att se på ett unikt värde eftersom filmerna har ett konkret budskap i de extrapris som är det bärande innehållet.

Naturligtvis kan man säga att det unika värdet är att få människor att inte gå från TV:n när det är reklam genom att ha ett intresseväckande tema. Å andra sidan vet man inte vilka som snappar upp extrapriserna och varför. Så länge filmerna inte varvas med ett annat sätt att kommunicera extrapriserna, finns inget påtagligt att jämföra med. Det är antaganden.
Citera
2016-09-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandat
Ica Jerry är ju sjukt skön

håller med
Citera
2016-10-03, 12:06
Medlem
Kalle-Mlds avatar
Det var ingen förra veckan va?
Citera
2016-10-04, 21:48
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Veckan rosa bandet reklam fick mig att klumpa i halsen. Får en att tänka över livet osv..
Citera
2016-10-07, 09:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Veckan rosa bandet reklam fick mig att klumpa i halsen. Får en att tänka över livet osv..

Vi får se om de är lika angelägna att anslå känslosträngen under »Movember«.
Citera
2016-10-20, 14:28
Medlem
systemkollapss avatar
Vad usel reklam för vegetarisk mat Kränkande mot köttätare. Min bror och hans tjej gillar kött. Dom tackar ändå inte nej när jag bjuder på vegetariska middagar. Tycker till och med att det är god mat.
Citera
2016-11-08, 16:27
Medlem
donaukinds avatar
Haha nya merci-kopian är ju bra.
Citera
2016-11-08, 16:39
Medlem
AndersM79s avatar
ICA-reklamen är efter 15 år fortfarande den enda sevärda tv-serien...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in