Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-02, 21:03
  #493
Medlem
ispiks avatar
https://youtu.be/68XEihyfRB0

Då har ICA-reklamen iscensatt en kärleksrelation mellan den oskyldiga svenska flickan och den ensamkommande afghanska hanen.

Vad händer i nästa avsnitt?
Abdullah visar upp sin svenska flickvän som får smaka på taharrush med några andra afghanhannar på asylboendet?
Besök i moské och bära slöja?

Reklambyrån tar verkligen sitt ansvar och gör allt för att normalisera de ensamkommande männens närvaro i landet innan polis och migrationsverk hinner mobilisera personal för att utvisa de 80.000 som saknar asylskäl.
Hinns det med guldägg, PK-poäng och highfive med Reinfeldt och några miljöpartister på Stureplan innan dess?
__________________
Senast redigerad av ispik 2016-08-02 kl. 21:19.
Citera
2016-08-03, 20:22
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ispik
https://youtu.be/68XEihyfRB0

Då har ICA-reklamen iscensatt en kärleksrelation mellan den oskyldiga svenska flickan och den ensamkommande afghanska hanen.

Vad händer i nästa avsnitt?
Abdullah visar upp sin svenska flickvän som får smaka på taharrush med några andra afghanhannar på asylboendet?
Besök i moské och bära slöja?

Reklambyrån tar verkligen sitt ansvar och gör allt för att normalisera de ensamkommande männens närvaro i landet innan polis och migrationsverk hinner mobilisera personal för att utvisa de 80.000 som saknar asylskäl.
Hinns det med guldägg, PK-poäng och highfive med Reinfeldt och några miljöpartister på Stureplan innan dess?

Ja det är fan helt bisarrt...
Citera
2016-08-07, 02:03
  #495
Medlem
Readyfreddies avatar
Självklart är den ensamkommande afghanen en blyg och väluppfostrad svärmorsdröm. Bara se hur Afghanistan ser ut, fullkomligt översvämmat av såna.

Skulle vara mer sanningsenligt att se honom råna Stig, taharusha Cindy, kasta sten på Jerry och slå ihjäl homofilen.
Citera
2016-08-28, 02:27
  #496
Medlem
Den inkvoterade afghanen är ju dötrist. Kvotblatte.

Det tog lång tid för Loa att ersätta Stig, men nu börjar han komma upp sig. Kan berätta att undertecknad en gång råkade ta Loas sittplats på flyget. Av misstag naturligtvis. En bit in i flygningen insåg jag mitt misstag och Loa bara viftade överslätande, med ett proffsigt leende. Jag ursäktade malören. Respekt till Loa.

(Loa fick dock i mitt tycke den bättre platsen, som egentligen var min.)
Citera
2016-09-13, 00:43
  #497
Medlem
systemkollapss avatar
Sen Ica som tjänar på migrationen gick in i debatten har reklamen blivit dåligare. Det är som att författarna tappat intresset att få till roligare filmer. Nu är det enbart uppenbara klyschor och förutsägbart.
Citera
2016-09-14, 08:43
  #498
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Sen Ica som tjänar på migrationen gick in i debatten har reklamen blivit dåligare. Det är som att författarna tappat intresset att få till roligare filmer. Nu är det enbart uppenbara klyschor och förutsägbart.


Filmerna har för länge sedan överlevt sig själva. Nu finns de till för sin egen skull. Sedan är det ju fortfarande så att 99 % av värdet i filmerna ligger i vilka erbjudanden de har. Det är det som säljer på kort sikt.


På lång sikt, det som kallas för »varumärkesbyggande«, bör man komma ihåg att ICA är ett väldigt olikartat företag. Varje lokal ICA-handlare skapar sin egen verksamhet och det enda som är gemensamt är själva inköpen.
Citera
2016-09-17, 21:04
  #499
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Filmerna har för länge sedan överlevt sig själva.
Absolut inte, de gör att utmärkt arbete i att bygga preferens. Varorna tror jag mest är med för att blidka handlarna, de har en underordnad betydelse som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varje lokal ICA-handlare skapar sin egen verksamhet och det enda som är gemensamt är själva inköpen.
Nej, det är betydligt mycket mer som de har att förhålla sig till än inköp. ICA-central styr med järnhand.
Citera
2016-09-17, 21:55
  #500
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Absolut inte, de gör att utmärkt arbete i att bygga preferens. Varorna tror jag mest är med för att blidka handlarna, de har en underordnad betydelse som jag ser det.


Preferens

Du menar anknytning, men nej. Det är bara ett påhitt som reklambyråerna håller sig med för att lura till sig överflödet som odugliga företagsledningar inbillar sig ivrigt påhejade av mossiga styrelseproffs.

Fortfarande är det konkreta varor och tjänster som avgör, inte uppdiktade historier.

Citat:
Nej, det är betydligt mycket mer som de har att förhålla sig till än inköp. ICA-central styr med järnhand.

Det finns ingen likhet mellan olika ICA-butiker. De präglas helt och hållet av det lokala ledarskapet i butiken. Om du tror något annat så drömmer du.
Citera
2016-09-17, 22:13
  #501
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Preferens

Du menar anknytning, men nej. Det är bara ett påhitt som reklambyråerna håller sig med för att lura till sig överflödet som odugliga företagsledningar inbillar sig ivrigt påhejade av mossiga styrelseproffs.

Fortfarande är det konkreta varor och tjänster som avgör, inte uppdiktade historier.



Det finns ingen likhet mellan olika ICA-butiker. De präglas helt och hållet av det lokala ledarskapet i butiken. Om du tror något annat så drömmer du.
Preferens (googla det, så fattar kanske även du) går att mäta och är ett utmärkt instrument för att styra mot de uppsatta målen, närmast oberoende av hur detta mål ser ut. För ICA är det än enklare med mätningar eftersom de sitter på oerhört mycket data om sina kunder.

Visst präglas butikerna av det lokala ledarskapet, men samtliga är i grund och botten stöpta i exakt samma form. Bara en totalt blind kan påstå att det inte finns någon likhet mellan ICA-butikerna. Friheten består i att välja från den gemensamma paletten som ICA-central tillhandahåller. Gäller allt, från inköp till kommunikation. Förstår faktiskt inte ditt inlägg.
Citera
2016-09-17, 22:23
  #502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det finns ingen likhet mellan olika ICA-butiker. De präglas helt och hållet av det lokala ledarskapet i butiken. Om du tror något annat så drömmer du.

Citat:
Ica Sverige
Butikerna i Sverige drivs genom franchise, där handlarna äger och driver butikerna själva, men har avtal med Ica Sverige som gör gemensamma inköp, stöttar i frågor om försäljning och effektivisering samt ansvarar för logistik och samlad marknadskommunikation.

Ica Sverige hade 2012 50% marknadsandel inom dagligvaruhandeln [4]. Ica har totalt 1 314 butiker (2014)[5] i fem butiksprofiler
Slut citat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ica
Citera
2016-09-17, 22:24
  #503
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Preferens (googla det, så fattar kanske även du) går att mäta och är ett utmärkt instrument för att styra mot de uppsatta målen, närmast oberoende av hur detta mål ser ut. För ICA är det än enklare med mätningar eftersom de sitter på oerhört mycket data om sina kunder.


Svammel som sagt och snömos. Det som säljer är de varor som de visar upp till nedsatt pris. Det är därför som försäljningssiffrorna alltid går upp efter de visat filmerna. Folk snappar upp billiga varor och köper dem.

Jag vet mycket väl vad »preferens« står för, men i förlängningen handlar det om att skapa anknytning för att därigenom bygga en stabil kundkrets.

Det finns alldeles för lättsinnigt bejakande när det gäller marknadsföringens »lagar«. Människor har i allmänhet svårt att se hur komplext det egentligen är.

Det är inte filmerna i sig som bygger ICA:s varumärke. Det är snarare att det görs filmer som visar på att ICA vill något och gör väldigt mycket rätt i långt flera led i sin affärsprocess än att bara vila på filmerna. Det är mest så att ICA har skaffat sig en så stor konkurrensfördel, via professionellt management, gentemot sina konkurrenter att de har råd att lägga filmerna på marginalen.

Citat:
Visst präglas butikerna av det lokala ledarskapet, men samtliga är i grund och botten stöpta i exakt samma form. Bara en totalt blind kan påstå att det inte finns någon likhet mellan ICA-butikerna. Friheten består i att välja från den gemensamma paletten som ICA-central tillhandahåller. Gäller allt, från inköp till kommunikation. Förstår faktiskt inte ditt inlägg.

Det som är lika är vilka varor de har tillgång till och hur dessa ska exponeras. Hur köhanteringen och bemötande sköts är helt olika mellan olika butiker. Vissa ICA-handlare har en hög servicekänsla och ett bra ledarskap. Andra saknar detta och får medarbetare som inte förstår hur de ska finnas till för kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Citat:

Jag känner cirka 10 ICA-handlare och vet precis hur det fungerar.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-09-17 kl. 22:28.
Citera
2016-09-17, 22:36
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan



Jag känner cirka 10 ICA-handlare och vet precis hur det fungerar.
Du påstår först att det finns ingen likhet mellan ica-butiker för att nästa mening hävda : "Det som är lika är vilka varor de har tillgång till och hur dessa ska exponeras. Hur köhanteringen och bemötande sköts är helt olika mellan olika butiker. Vissa ICA-handlare har en hög servicekänsla och ett bra ledarskap. Andra saknar detta och får medarbetare som inte förstår hur de ska finnas till för kunden."

Du svarar sen på mitt inlägg som bla. säger att det finns fem butiksprofiler, att du känner jättemånga ica-handlare och vet precis hur det funkar. Har du noterat om de alla ica-handlare du känner tillhör samma butiksprofil?! Retorisk fråga.
Citera
ica

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback