Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-10, 18:40
  #1
Medlem
Ska plugga företagsekonomi A 30 hp distans nu i höst på halvfart samtidigt som jag jobbar och har en fråga angående studiematerial.

Har en polare som pluggar ekonomi i Uppsala och som har läst företagsekonomi A redan och han har kvar all studiematerial. Däremot har Örebros universitet och Uppsala inte riktigt samma böcker och det jag undrar är ifall ni tror att jag skulle kunna klara mig på en del av hans böcker istället för att ha böckerna man ska ha i örebros?

Det är ju samma kurs så känns ju som att det borde gå eftersom det inte borde kunna skilja sig allt för mycket. Någon som tror att det skulle kunna gå? någon som ha erfarenhet av detta? Annars hade jag tänkt att ta kontakt med universitetet och kolla om det går att ersätta några av böckerna. Min polare var inte säker men han trodde att det skulle gå.

Är ju alltid bra att kunna spara in på lite pengar =)
Citera
2010-08-10, 19:15
  #2
Medlem
Om du vill bli en bra företagsekonom, så är utbildningen det sista du ska snåla med. Ännu mer viktigt är att hålla sig uppdaterad. Det är få ämnen som det händer så mycket inom varje år som just inom företagsekonomi.
Citera
2010-08-10, 20:32
  #3
Medlem
Det bästa är att skaffa kurslitteratur för din egen kurs. För antagligen så är din kurs anpassad efter kurslitteraturen till viss mån. Som tidigare talare, så säger jag samma sak. Snåla inte med kurslitteratur.
Citera
2010-08-10, 22:22
  #4
Medlem
okej jo jag förstår det ni menar. Men undrar ändå om det är någon som gjort på detta sett och om det skulle funka?
Citera
2010-08-10, 22:30
  #5
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5minbreak
okej jo jag förstår det ni menar. Men undrar ändå om det är någon som gjort på detta sett och om det skulle funka?
det kan vara helt olika kursmaterial på organisations och marknadsföringskurserna även om det på det stora hela har samma grunder.
Citera
2010-08-10, 22:31
  #6
Medlem
I det stora hela funkar det säkert, det man måste veta för att förstå kursen står ju i båda böckerna. Dock kan jag tänka mig att det uppstår diverse problem då böckerna skiljer sig i "sin gång". Kapitel ett tar i första boken upp resultatbudget, men i bok två innehåller kapitel ett resultat- respektive likviditetsbudget. För mig hade det blivit väldigt svårt att plugga om provet enbart tar upp resultatbudget och man sitter med bok två.

Kort sagt, köp samma kurslitteraturen som läraren undervisar med.
Citera
2011-01-11, 14:58
  #7
Medlem
Jag ska påbörja FEK A nu i vår och undrar ifall någon har erfarenhet av att göra (vissa av?) kurserna utan att köpa kurslitteraturen. I nationalekonomin så sket jag helt enkelt i makro och mikroböckerna utan körde med ett kompendium i pdf format istället, funkade riktigt bra i de kurserna. Har någon liknande erfarenheter för någon delkurs i Fek?
Citera
2011-01-11, 15:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Jag ska påbörja FEK A nu i vår och undrar ifall någon har erfarenhet av att göra (vissa av?) kurserna utan att köpa kurslitteraturen. I nationalekonomin så sket jag helt enkelt i makro och mikroböckerna utan körde med ett kompendium i pdf format istället, funkade riktigt bra i de kurserna. Har någon liknande erfarenheter för någon delkurs i Fek?

Vill du ha en ryggdunk nu och ett "Ja, det har jag!"? Jag håller med "hustrun", litteraturen är det sista du ska snåla med. Dra in på annat först...
Citera
2011-01-11, 15:16
  #9
Medlem
Har inget med att snåla o göra... Jag har både böckerna för makron och mikron, använde helt enkelt inte dom då kompendiumet från studentia (?) i princip tog upp allt man behövde veta och var 500 sidor kortare.
Citera
2011-01-11, 17:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Har inget med att snåla o göra... Jag har både böckerna för makron och mikron, använde helt enkelt inte dom då kompendiumet från studentia (?) i princip tog upp allt man behövde veta och var 500 sidor kortare.

Ah, det kompendiet! Det hjälpte även mig med kursen, men var stöd till huvudlitteraturen. Ok, min uppfattning är att det inom NEK fanns bra och lätttillgängliga hjälpmedel till att klara kursen. Medan det blir lite mer grumligt och diffust på FEK, skulle nog ändå sett till att köpa kurslitteraturen för de kursena. Du behöver ju inte köpa nytt, köp begagnat eller så kan du ju sälja böckerna när du klarat kursen.
Citera
2011-01-11, 18:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStrangler
Ah, det kompendiet! Det hjälpte även mig med kursen, men var stöd till huvudlitteraturen. Ok, min uppfattning är att det inom NEK fanns bra och lätttillgängliga hjälpmedel till att klara kursen. Medan det blir lite mer grumligt och diffust på FEK, skulle nog ändå sett till att köpa kurslitteraturen för de kursena. Du behöver ju inte köpa nytt, köp begagnat eller så kan du ju sälja böckerna när du klarat kursen.

Okej, tackar för svaret
Citera
2011-01-12, 13:09
  #12
Medlem
Roedhakens avatar
Beror helt klart på hur seriös du är, men om du bara vill klara dig så är det inga problem alls att skita i att köpa kursmaterial. Så länge du är närvarande på föreläsningarna (genom internet antar jag) och har tillgång till gamla tentor ska det inte vara några problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback