Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Kul att du förlöjligar Marx genom att associera honom med människor som Pol Pot som gick emot allt han sa, bland annat en av de viktigaste punkterna i Marxismen vilket är arbetarklassens intellektuella och kulturella utveckling men inte erkänner solklara associationer mellan Hitler och Nietzche så som konceptet av övermänniskan och idén att människan främst söker makt och att detta är den drivande faktorn hos oss. Som bland annat Hitler tog åt sig när han propagerade för de starkas överlevnad och i slutet sa att Ryssarna var ett starkare folkslag värda att dominera över germanerna.
Fortsätt gärna propagera för Flashback men återkom till mig när du faktiskt vill diskutera filosofi.
Kör rakt ner i OT-diket här, men de Nietzscheanska begreppen "övermänniskan" och "viljan till makt" har exakt
ingenting att göra med Hitlers rasfantasier. Att överhuvudtaget använda Nietzsches idéer som masspolitiska slagträn visar på att man missförstått honom totalt, och jag är övertygad om att Friedrich inte skulle pissat på Adolf om han så brann. Möjligtvis var Pol Pot ett dåligt exempel, men knappast sämre än din Hitler/Nietzschejämförelse. OT slut.
Självklart propagerar jag för Flashback.