2010-08-09, 22:22
Medlem
I denna tråd vill jag att vi delar goda vegetariska recept med varandra, alltså inget kött/fisk/skaldjur..

Jag själv vill börja med biffar gjorda på kikärtor och morötter blandat med rödlök och nån droppe chilisås.
2010-08-09, 22:29
Medlem
videostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrix
I denna tråd vill jag att vi delar goda vegetariska recept med varandra, alltså inget kött/fisk/skaldjur..

Jag själv vill börja med biffar gjorda på kikärtor och morötter blandat med rödlök och nån droppe chilisås.

Är det inte ganska bra om man skriver med recept också? Så att man faktiskt kan tillaga det som tipsas om?
2010-08-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videostar
Är det inte ganska bra om man skriver med recept också? Så att man faktiskt kan tillaga det som tipsas om?
Ska fixa det till nästa gång :P, kan nämligen inte receptet :P
2010-08-10, 14:46
Medlem
Shrewishs avatar
Ratatouille, funkar som tillbehör till det mesta eller bara som den är med lite fetaost och en bladig sallad:

Några paprikor, gärna en av varje färg.
En aubergine.
En zucchini.
Ett par gula lökar.
Vita bönor, helst torra som blötlagts över natten men orkar man inte så funkar stora vita på burk också. Några nävar brukar jag ta.
Två burkar krossade tomater.
Färska örter; själv använder jag oftast egenodlad citrontimjan och basilika men de kan ersättas med t ex koriander för variation.
Vitlök efter behag.
Röd chili efter behag.

Hacka alla grönsaker i rätt stora bitar, förutom zucchinin som blir godast om man hyvlar den på längden med osthyvel. Fräs upp i rapsolja i botten på en stor gryta. Slå över krossade tomater, ner med finhackad vitlök och finhackad chili samt bönor (om man blötlagt själv - använder man burkbönor läggs de i efter koktiden). Småkoka 20-30 minuter, se till att det inte blir överkokt bara. Krydda med salt, svartpeppar, färska finhackade örter och kanske ett par droppar citron, låt puttra ett par minuter till.

Klart! Kan ätas kall också om man vill, får man rester över blir grytan bara bättre av att stå i kylen någon dag och dra för att sedan värmas.
2010-08-10, 16:46
Medlem
Hispers avatar
Det finns ett antal mer generella trådar om vegetariska recept, sök lite och fortsätt i någon av dessa.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in