2010-08-09, 22:04
Medlem
scroshs avatar
Tjenixen!

Inhandlade en MPC 2000xl då är jag är sugen på att börja göra lite musik! Jag har en LP-spelare som jag ska sampla med, en förstärkare och en två-kanalig mixer. Hur gör jag för att få över musiken till datorn som jag gör på MPC'n? Jag vet att jag måste ha något program att spela in i, men hur KOPPLAR jag och vad behöver jag? Kan någon snälla hjälpa mig, jag är riktigt otekniskt när det gäller sånt...

Den som hjälper mig är jag evigt tacksam!
Citera
2010-08-10, 10:55
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrosh
Tjenixen!

Inhandlade en MPC 2000xl då är jag är sugen på att börja göra lite musik! Jag har en LP-spelare som jag ska sampla med, en förstärkare och en två-kanalig mixer. Hur gör jag för att få över musiken till datorn som jag gör på MPC'n? Jag vet att jag måste ha något program att spela in i, men hur KOPPLAR jag och vad behöver jag? Kan någon snälla hjälpa mig, jag är riktigt otekniskt när det gäller sånt...

Den som hjälper mig är jag evigt tacksam!

Det enklaste & snabbaste alternativet är att koppla stereo out på mpc till mick ingången på din pc, sen behöver du bara ett program som spelar in (ljudinspelaren, wavepad, audacity mfl.). Det här gör att det blir lite lidande i ljudkvalité dock, men behöver inte heller bli så stor skilldnad.

Ett annat är att koppla midi out på mpc till ett externt ljudkort om du redan har det, därefter kan du tracka ut ditt beat i tex. FL, Cubase eller Pro Tools.
Det här är väl sättet att föredra kvalitétsmässigt, det blir enklare att fixa olika partier i låtarna, lättare att mixa osv osv.
Men då krävs också att du har Midikablar, ljudkort och något program att spela in i..
Det framgick inte riktigt i ditt inlägg.

Lycka till !
Senast redigerad av KSE 2010-08-10 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in