2010-08-09, 19:10
Medlem
Skulle vilja kapa en ny fräsch kamera för bilder på fritiden, resor & sådant nonsens, inge speciellt direkt.

Men jag har absolut ingen aning om vad som gör deras bilder bättre än en vanlig digitalkamera eller ens om dom har blixt i/på sig.

Så nu undrar jag bara: vad bör jag tänka på? det är inget speciellt köp för mig, så jag föredrar en billig.
Vill endast kunna visa bilder med kvalitet när man väl gör det

Hitta en på Blocket som står att är för nybörjare, vet inte riktigt jag så jag frågar:
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_300D___Digital_systemkamera_vaska_m_m_287842 35.htm?ca=10&w=1

Tack på förhand,
C
Citera
2010-08-09, 19:13
Medlem
wh0s avatar
Den du tittat på är en 300D, väldigt gammal kamera och du kommer förmodligen bli tvungen att köpa nytt batteri. Plus att kameran är väldigt långsam och plastig.
Titta istället på en 1000D.. Eller fråga dom i köprådstråden.

Annars finns det ju bra kompaktkameror med om du inte har jättehöga krav. Lättare att använda.
Citera
2010-08-09, 19:18
Bannlyst
Canon D40 skall du köpa i sådana fall! Väldigt bra kamera som är för lite nybörjare. Lätt att förstå efter lite pill.

Edit: Köp inte den skiten du kollat på. D40 eller bättre!
Citera
2010-08-09, 19:19
Medlem
Okej

Alltså det enda kravet jag har är väl att bilderna blir bättre än vanlig digitalkamera.
T.ex när du kollar på en bild så ser du direkt att bilden är tagen av en bättre kamera, vet inte riktigt hur man förklarar en bild.

Försöker hitta en begagnad då jag inte är så mycket för kameror och bilder, utan mest vill ta på speciella tidpunkter, såsom min semester om drygt 2v.

http://www.blocket.se/uppsala/Canon_Kamera_28304020.htm?ca=10&w=1

Är den oxå "dålig"?

/C
Citera
2010-08-09, 19:44
Medlem
Napoleonsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morganismen
Canon D40 skall du köpa i sådana fall! Väldigt bra kamera som är för lite nybörjare. Lätt att förstå efter lite pill.

Edit: Köp inte den skiten du kollat på. D40 eller bättre!

D40 är Nikon, och det är inte en särskilt mycket bättre kamera än den han kikat på. Nyare, ja, men inte bättre. Nikon är inget som rekomenderas.

Canon EOS 1000D är däremot mycket kamera för pengarna. Smidig. Annars har du EOS 400 och 450D som är väldigt stabila och lätta att förstå sig på. Ett 1000D-hus och ett 400-hus skiljer sig inte så mycket (du som nybörjare märker åtminstone inte den skillnaden) så om jag vore du skulle jag satsa på ett par trevliga gluggar istället, och nöja mig med ett 1000-hus.
Citera
2010-08-09, 19:45
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleeh'
Okej

Alltså det enda kravet jag har är väl att bilderna blir bättre än vanlig digitalkamera.
T.ex när du kollar på en bild så ser du direkt att bilden är tagen av en bättre kamera, vet inte riktigt hur man förklarar en bild.

Försöker hitta en begagnad då jag inte är så mycket för kameror och bilder, utan mest vill ta på speciella tidpunkter, såsom min semester om drygt 2v.

http://www.blocket.se/uppsala/Canon_Kamera_28304020.htm?ca=10&w=1

Är den oxå "dålig"?

/C

Ingen aning, fast någon systemkamera är det inte.

Vill du köpa begagnat så är Canon 400D bra. Den är värd runt 3000 kr med kitobjektivet 18-55.
Citera
2010-08-09, 19:53
Medlem
Max: Vad skiljer denna från en systemkamera då? ser ju ut som en iaf
Varför säger alla andra att den är dålig men inte du?

Naploeonsays: Keep it simple dude, jag förstår inte mycket av "husen" etc

Jag försöker hitta en billig på Blocket.se/uppsala eller en billig i affären (troligtvis finns väl inte sådana), så kan inte välja & vraka om jag vill ha en beggad iaf.
Citera
2010-08-09, 19:58
Medlem
Napoleonsayss avatar
Citat:
Max: Vad skiljer denna från en systemkamera då? ser ju ut som en iaf
Varför säger alla andra att den är dålig men inte du?

Naploeonsays: Keep it simple dude, jag förstår inte mycket av "husen" etc

Jag försöker hitta en billig på Blocket.se/uppsala eller en billig i affären (troligtvis finns väl inte sådana), så kan inte välja & vraka om jag vill ha en beggad iaf.

Så simpelt det kan bli:

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_450_D_Batterigrepp__3_filter_vaska_mm_287749 18.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_eos_450D_28702922.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_450D_kit___Speedlight_430EX_II___Vaska_28822 504.htm?ca=15&w=3 (Billig som fan eftersom du även får en extern blixt med! Köp!)
Citera
2010-08-09, 20:09
Medlem
Eftersom jag inte vill lägga ut en sådan summa på en kamera jag bara kommer använda vid enstaka tillfällen såsom reser, släktträffar och dylikt så tycker jag 4-5000 är för mycket, dock gillar jag tanken & initiativet.

Jag ligger gärna på 2500:- på sin topp
Citera
2010-08-09, 20:34
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte vill lägga ut en sådan summa på en kamera jag bara kommer använda vid enstaka tillfällen såsom reser, släktträffar och dylikt så tycker jag 4-5000 är för mycket, dock gillar jag tanken & initiativet.
Om det är detta som är din ambition med fotograferandet, räcker det med en kompaktkamera. Det är väl bara resorna som kan motivera något bättre. Visst är det så att systemkamerorna har bättre förutsättningar för att ta bra bilder. Men man får helt enkelt räkna med prislägen minst i nivå med ovan nämnda annonser. Själv tycker jag det är värt det. Men någon som inte ens tänker fotografera särskilt mycket, lär ju prioritera annorlunda.
Citera
2010-08-09, 21:36
Medlem
Min två länkar, vad var det för sorts kameror då?
Citera
2010-08-09, 23:21
Medlem
Citat:
Min två länkar, vad var det för sorts kameror då?
Den första länken är en systemkamera. Dock en mycket gammal sådan. Jag har för mig att 300D ansågs som en ganska slö kamera, och att 350D som kom ut senare, var betydligt bättre.

Den andra länken är en vanlig kompaktkamera. Du kan inte byta objektiv på den. Den bara ser ut som en systemkamera bara för att den är utformad på ett liknande vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in