2010-08-10, 12:13
Medlem
Labyrint it is må jag säga!

Så vitt jag förstått så finns det 4 (?) olika sorters kameror om man ska fin-dra det:

1. Vanlig Svensson digitalkamera.
2. Lite mer avancerad Svensson då linsen kan åka ut?
3. Kompakt systemkamera
4. Systemkamera (the real deal)

Jag tar helt bort 1:an för jag tycker bilderna är för dåliga. Och jag tar även bort 4:an då dom verkar över min prisambition.

Så vad skiljer då 2:an mot 3:an?
Citera
2010-08-10, 12:40
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleeh'
Labyrint it is må jag säga!

Så vitt jag förstått så finns det 4 (?) olika sorters kameror om man ska fin-dra det:

1. Vanlig Svensson digitalkamera.
2. Lite mer avancerad Svensson då linsen kan åka ut?
3. Kompakt systemkamera
4. Systemkamera (the real deal)

Jag tar helt bort 1:an för jag tycker bilderna är för dåliga. Och jag tar även bort 4:an då dom verkar över min prisambition.

Så vad skiljer då 2:an mot 3:an?

Nja, jag skulle mer säga så här.

1. Kompaktkamera: Vanlig Svenssonkamera utan några större möjligheter till automatiska inställningar. Kan ha objektiv (lins som du säger) som "åker ut".
2. Avancerad kompaktkamera: Kamera som har manuella inställningar för bländare, slutare, iso, vitbalans mm.
3. Systemkamera: Kamera med utbytbara objektiv samt andra tillbehör som blixtar och fjärrutlösare.

Du vill alltså ha en avancerad kompaktkamera för max 2500 kr? Då får du nog helt enkelt leta på begagnatmarknaden. Jag befarar dock att du kommer bli lurad eftersom du är totalt oinsatt i kameror. Jag har inget tips i den prisklassen.
Citera
2010-08-10, 12:45
Medlem
Okej

Vad är att föredra i bildväg, kompaktkamera eller avancerad kompaktkamera?

Och ja - jag kollar på begg-marknaden då jag inte är sugen på att punga ut så mycket bara för få med mig lite bilder hem från alla semestrar.

Jag har en som iaf är billig: http://www.blocket.se/uppsala/Canon_Kamera_28304020.htm?ca=10&w=1
... men ingen aning om hur den är eller hur bra bilderna blir.
Citera
2010-08-10, 13:00
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Okej

Vad är att föredra i bildväg, kompaktkamera eller avancerad kompaktkamera?

Och ja - jag kollar på begg-marknaden då jag inte är sugen på att punga ut så mycket bara för få med mig lite bilder hem från alla semestrar.

Jag har en som iaf är billig: http://www.blocket.se/uppsala/Canon_Kamera_28304020.htm?ca=10&w=1
... men ingen aning om hur den är eller hur bra bilderna blir.

Vad du vill ha för kamera är mer upp till dig. Du verkar ju inte ha så bra koll på hur kameror fungerar. Har du ingen lust att lära dig om slutartid, bländare, iso, ljusmätningsmetoeder, vitbalans så känns det onödigt med en kamera med dessa inställningar.

Kameran du länkar till hittar jag inte mycket om. Den enda träffen på svenska sidor är just den Blocketannonsen du länkar till. Men den bör inte vara allt för gammal då den både har IS och 2,5" skärm. Canons Powershot-kameror är dessutom bra.
Citera
2010-08-10, 13:13
Medlem
Menar du att kameran jag länkat har allt det där du just nämnde?
Tror du den är komplicerad för mig, en nybörjare eller är det en lätthanterlig kamera?

Jag bryr mig inte så mycket om alla funktioner, jag vill mest bara ta fina bilder
Finns kanske auto-knappar och dylikt på den?

Läste även om att en del kameror tar rullar? dvs inte "digitaliska" :S ?
Citera
2010-08-10, 18:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Menar du att kameran jag länkat har allt det där du just nämnde?
Tror du den är komplicerad för mig, en nybörjare eller är det en lätthanterlig kamera?

Jag bryr mig inte så mycket om alla funktioner, jag vill mest bara ta fina bilder
Finns kanske auto-knappar och dylikt på den?

Läste även om att en del kameror tar rullar? dvs inte "digitaliska" :S ?
Du menar en helt vanlig analog kamera? Då måste du beakta den extra kostnaden som inköp av rullar, framkallning osv. innebär, det är även lite svårare att utvecklas då man inte ser direkt vad de nya inställningarna gav utan man måste komma ihåg situationen och hur man tänkte. Jag skulle rekommendera dig att köpa en digitalkamera istället.

När du säger nybörjare är det svårt att säga vilken typ av kamera du vill ha. Vill du växa i din kamera och testa lite manuella lägen eller vill du fota allting i Auto-läget?
Citera
2010-08-10, 18:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleonsays
Nikon är inget som rekomenderas.

Jag rekommenderar Nikon.
Citera
2010-08-10, 18:59
Medlem
Celenos avatar
Efter att ha läst dina inlägg i tråden så ska du köpa en Canon IXUS 300 HS och ingen annan.
Citera
2010-08-10, 21:22
Medlem
Ah kanske var det jag läste om då

Jag vet faktiskt inte, bra fråga.
Klart det är kul att kunna vara bra på kameran och ändra själv hur den ska ta fotot, men samtidigt får det inte bli för mycket av den varan så att det tar 1 minut eller mer för varje bild.
Känns som de stora kamerorna får bättre bild än de vanliga digitalkamerorna, kan ha fel men det är känslan.
_____

Kameran du länka tycker jag är lite dyr, nästan 3,500:-, vilket är 1000:- högre än min maxkostnad
Citera
2010-08-10, 22:09
Medlem
dr_loves avatar
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_Kamera_28304020.htm?ca=10&w=1 som du har länkat till är en Canon S5IS. 1500 är helt okej för den även om remmen inte ser ut att finnas kvar.

Du får även med motljusskydd och Vidvinkelkonverter vilket i säg kostar runt 400-500 kronor om jag inte minns fel.

Kör på den du. Den klarar du dig med så länge du inte ska börja med mer avancerad fotografering. Tror du även kommer gilla zoomen.

/dr_love
Citera
2010-08-11, 00:13
Medlem
Citat:
Känns som de stora kamerorna får bättre bild än de vanliga digitalkamerorna, kan ha fel men det är känslan.
Åtminstone systemkamerorna gör i allmänhet det tack vare att de har en större sensor, vilket innebär mindre brus. Det betyder dock inte att kompaktkamerorna skulle vara skit. Är man medveten om begränsningarna, och undviker att använda höga ISO-tal på kameran, brusar inte kompaktkameran så mycket den heller. Skälet till att rekommendera dig en kompaktkamera, är att du inte är tillräckligt intresserad av att betala vad en systemkamera kostar, vilket är förståeligt med tanke på dina planer för hur mycket du tänker fotografera. Kompaktkamerorna är till bland annat för de som bara vill ha en kamera att knäppa lite med ibland vid behov utan att behöva engagera sig så mycket i det.
Citera
2010-08-11, 12:50
Medlem
Okej, tack för alla tips!

Skall åka och kolla på länkade kameran snart, är 1500:- ett bra pris eller är man dum? Antar att man lär av sina misstag men man kan i alla fall göra ett gott försök att minska dem genom att fråga runt lite.

Sen skulle jag gärna vilja veta om man kan bli lurad på nå vis?
Är det ngt jag bör kolla och testa osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in