2013-03-21, 15:02
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är många som söker trygghet på olika sätt. Min misstanke är att det är vad SB gjorde genom att söka vård för verkliga och påhittade åkommor och händelser. Av någon anledning så sitter ledningen på Säter och håller på SB. Tvärtemot vad man bör och brukar göra med patienter som man av en eller annan anledning kort fast med, enligt den jurist som intervjuades i teve.

Det är anledningen till att jag tror att du har fel om SB' s mentala status och hans sexualsadistiska läggning. För vad skulle det annars finnas för skäl att vägra låta någon annan institution bedöma honom?

Hur skulle det se ut om SB på det hela taget simulerat sig till mat och husrum, och det bara är så att han på gamla får ångrat sig? Att en enskild dåre kan lura ett helt sjukhus att han är galen?
Men hur menar du? Skulle han först förgäves ha försökt simulera sig till vård på 60-talet (för mat och husrum eller av annan anledning) och sedan, för att understryka hur vårdberoende han verkligen var, förgripit sig på tre pojkar som låg inlagda på sjukhuset där han arbetade. Kanske det, personligen tycker jag att det verkar enormt mycket troligare att hans övergrepp berodde på att han faktiskt hade sexuella tvångsstörningar.
Citera
2013-03-21, 15:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Men hur menar du? Skulle han först förgäves ha försökt simulera sig till vård på 60-talet (för mat och husrum eller av annan anledning) och sedan, för att understryka hur vårdberoende han verkligen var, förgripit sig på tre pojkar som låg inlagda på sjukhuset där han arbetade. Kanske det, personligen tycker jag att det verkar enormt mycket troligare att hans övergrepp berodde på att han faktiskt hade sexuella tvångsstörningar.

Vi ska skilja mellan 60- och 90-tal. Man blir inte hospitaliserad med en gång. Det var i och med det medvetet usla rånet det hela tog fart.
Citera
2013-03-21, 16:17
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Bohlwinkel

För det första handlar det om antastanden,på de pojkarna vilket går att läsa.Det hade ingenting tror jag med sexuellt tvång att göra för då skulle han ha fortsatt men det har han inte gjort.Det hade nog mer med hans ångest och brukandet av trikloretylen,thinner och annat att göra att han gick över gränsen. Lyssna på Kalla faktas intervju.Där förklarar han hela sammanhanget

Han säger också där att hans homosexuella läggning i de kretsar där han växte upp "var något som inte fanns" (jag är själv uppväxt i samma miljö så jag vet att så var det och värre) vilket väl måste ha gett ångest och behov av att bli sedd och lyssnad på och behov av att som Jagharenliten skriver trygghet.Han hamnade ju utanför liksom!

Att Säter inte vill låta honom få en bedömning någon annanstans tycker jag visar en rädsla hos Säter för vad som kan komma fram då när de inte har kontrollen längre.Han vårdas ju inte längre,han straffas och bevakas efter de resningar han fått och hans besökare visiteras olagligt! Liksom han själv till och med efter promenaderna på morgnarna på en sluten rastgård utan något att ta
Citera
2013-03-21, 16:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vi ska skilja mellan 60- och 90-tal. Man blir inte hospitaliserad med en gång. Det var i och med det medvetet usla rånet det hela tog fart.
Nu förstår jag inte alls. Han sökte vård i slutet av 60-talet och blev hospitaliserad 1970. Ganska raskt marscherat skulle jag säga.
Citera
2013-03-21, 16:50
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nu förstår jag inte alls. Han sökte vård i slutet av 60-talet och blev hospitaliserad 1970. Ganska raskt marscherat skulle jag säga.

Nu är det kanske jag som inte hänger med. När begick hantedt får rånet?
Citera
2013-03-21, 17:34
Medlem
Stina-Linas avatar
Han begick inget rån då
Och till Bohlwinkel Han blev inte hospitaliserad.Hospitaliserad betyder att man blir så sjukhusanpassad att man inte klarar sej utanför sjukhuset.Han skrevs ut efter vård och klarade sej utan vård i många år
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-03-21 kl. 17:54.
Citera
2013-03-21, 18:33
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Från 1991 och 10 år framåt fick han psykofarmaka och terapi i såna mängder att han inte var tillräknelig.Det var då som den dåvarande terapeuten triggade fram först att TQ skulle ha varit utsatt för övergrepp.Utredningen av ev mord på J A kom alltså igång 1992 men det blev anmält först 1993 (det behövde kanske lite förarbete vad vet jag).

Den terapeut som första dukade bordet åt TQ var Kjell Larsson numera Långbergs som var både psykiater och psykoterapeut.Han lämnade sen över till Birgitta Ståhle som var psykolog.

Märkas kan att den terapi som användes då inte längre används just pga att den var manipulativ och ovetenskaplig

Vad jag menar med stoppa så menar jag att ansvariga hade skyldighet att stoppa både tilldelning av den stora mängd narkotika TQ fick och därmed också erkännandena.För det förekom inga erkännanden innan narkotikan kom in i bilden.Men de ville helt enkelt ha "resultat" tänker jag i alla fall.De blev ju kändisar på Säter pga detta.
Stoppades gjordes dock tilldelningen av narkotika först år 2001 och då blev det inga mer erkännanden

Vad jag kan förstå av Råstam kom de första erkännandena eller antydningarna under en period då Quick i och för sig fick medicinering men då denna höll på att trappas ned och då han dessutom var aktuell för friskrivning. Här har du ett inlägg där jag citerat en hel del ur Råstam om just detta, med sidhänvisningar: https://www.flashback.org/sp40914876.

Med tanke på att man både trappade ned på medicineringen och planerade att släppa ut honom efter det att han börjat berätta kan det ju knappast vid denna tid ha varit fråga om någon sammansvärjning där man försökte droga Quick till att erkänna. Snarare var man vid denna tid oansvariga åt andra hållet i det att man tog honom på för litet allvar och väntade så länge med att kontakta polisen. Medicineringen kan mycket väl ha varit felaktig redan då, det kan inte jag bedöma, men det är i så fall en annan sak än den senare övermedicineringen.
Citera
2013-03-21, 18:39
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
En anledning enligt Bergwall själv var att han ville göra sig intressant för att få behålla sin samtalsterapi.

Nej du, hitta inte på! Han ville göra sig intressant har han sagt. Ingenting annat. Vad får du ut av att försvara dåren?? Du verkar ha lika lätt att ljuga som Quick.
Citera
2013-03-21, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
I Falun, får man antaga.

Det måste vara kul att försöka blanda bort korten i Cirkus Qvick......som om det
inte räcker med att hispan som STure hålls inlåst på förefaller att vara rena Gökboet

Nu kanske det är dags att blanda om korten, om Quick blir frikänd för alla 8 mord, då kan ett

alternativ vara att dårarna byter plats med varandra. Kwast och Pentinen får sitta på Gökboet

på samma avdelning där Quick sitter nu tilsammans med Gubb Jan och Quicks terapeut.

Quick vad ska han göra då? Kriminalreporter på Dalademokraten kanske skulle kunna vara

något, han är väl van att skriva?
Senast redigerad av Thomas-Kvick 2013-03-21 kl. 18:52.
Citera
2013-03-21, 19:00
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas-Kvick
Nu kanske det är dags att blanda om korten, om Quick blir frikänd för alla 8 mord, då kan ett

alternativ vara att dårarna byter plats med varandra. Kwast och Pentinen får sitta på Gökboet

på samma avdelning där Quick sitter nu tilsammans med Gubb Jan och Quicks terapeut.

Quick vad ska han göra då? Kriminalreporter på Dalademokraten kanske skulle kunna vara

något, han är väl van att skriva?

Tyvärr är det inte dags att blanda om några kort. Dåren Quick sitter där han sitter, eftersom det enda han kan är att ljuga och tråna efter starka mediciner. Kwast och Pentinen kommer inte att sitta i nåt gökbo. Sorry. Quick sitter inte inne pga av några mord. Han är inlåst därför att han är galen.
Citera
2013-03-21, 19:07
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Nej du, hitta inte på! Han ville göra sig intressant har han sagt. Ingenting annat. Vad får du ut av att försvara dåren?? Du verkar ha lika lätt att ljuga som Quick.

Och du verkar ha tämligen lätt att överdriva. Jag svarar på en enkel fråga på ett i mina egna ögon neutralt sätt och blir plötsligt angripen av vissa för att försvara behandlingen av Quick och av andra för att försvara Quick.

Kan du precisera hur jag försvarat honom? Är det för att jag skriver "en anledning" eller för att jag skriver att han ville behålla sin samtalsterapi? "En anledning" skrev jag därför att jag inte var säker på om han angivit flera. Att han sagt att han var mån om att få behålla sin samtalsterapi minns jag dock tydligt, även om jag i alla för närvarande inte orkar börja läsa i Råstam eller leta i hans dokumentärer eller de andra intervjuer med Bergwall jag sett bara för att överbevisa dig om detta genom att ge en exakt hänvisning.

Och varför skulle det förresten vara så mycket mer försvarligt att ljuga därför att man vill behålla sin samtalsterapi än därför att man vill göra sig intressant? Det är väl ungefär samma sak.
Citera
2013-03-21, 19:16
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Och du verkar ha tämligen lätt att överdriva. Jag svarar på en enkel fråga på ett i mina egna ögon neutralt sätt och blir plötsligt angripen av vissa för att försvara behandlingen av Quick och av andra för att försvara Quick.

Kan du precisera hur jag försvarat honom? Är det för att jag skriver "en anledning" eller för att jag skriver att han ville behålla sin samtalsterapi? "En anledning" skrev jag därför att jag inte var säker på om han angivit flera. Att han sagt att han var mån om att få behålla sin samtalsterapi minns jag dock tydligt, även om jag i alla för närvarande inte orkar börja läsa i Råstam eller leta i hans dokumentärer eller de andra intervjuer med Bergwall jag sett bara för att överbevisa dig om detta genom att ge en exakt hänvisning.

Och varför skulle det förresten vara så mycket mer försvarligt att ljuga därför att man vill behålla sin samtalsterapi än därför att man vill göra sig intressant? Det är väl ungefär samma sak.

Han sa dock aldrig att han ville behålla sin samtalsterapi. Han ville behålla sina bensodiazepiner. Det minns jag tydligt, även om Råstam kanske inte sagt det. Kan du precisera hur jag plötsligt har angripit dig för att försvara behandlingen av Quick. Så plötsligt var det dock inte. Det var efter moget övervägande. Dock ville Quick gärna ha sina bensodiazepiner. Han har sagt det om och om igen: han ljög för att få sina bensodiazepiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in