Citat:
Ursprungligen postat av
habet
Det fetade:
Jo, det gör han ju i och för sig, men det är inte just det jag tänker på när jag läser boken.
Mer det här att han vet vad det är som har kritiserats och just där tillrättalägger han sitt eget agerande som om han redan då skulle ha tänkt på de sakerna, men gjort värderingar och bedömningar kring det.
Det är lite svårt att ta på men blir (åtminstone för mig) rätt uppenbart när man läser boken.
Ett exempel är väl det jag tidigare citerade ur boken:
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)
"Självklart insåg jag att det var högst rimligt att Säters chefsöverläkare ville dra in permissionerna. Det skulle se konstigt ut om en person som erkänt två mord gick runt på gatorna. Det fanns också fördelar med att Quick var inlåst på sjukhuset. Om Källberg drog in hans permissioner fanns inget behov av att ha honom häktad för att hindra att han försvann eller begick nya brott. Problemet med att han kunde försvåra utredningen genom att bygga upp falska erkännanden med information utifrån, var en risk som kunde hanteras om han var inspärrad på Säter."
Har för mig att det inte riktigt var så han hade resonerat då vid det tillfället.
Tack för replik!
Beklagar att jag inte läst på ordentligt bakåt i tråden innan jag ställde min idiotfråga om Kvasten resonerar likadant som Lambertz -det är naturligtvis klart som sjutton han gör: De är ju båda medlemmar i Quick-gänget! Det vill säga: Sveriges mest pinsamma illusionister, bestående av ett galet justieråd, en på sin tid
extremt karriärkåt åklagare, en allmänt lallig polisman, en märklig journalist och en litet i periferin tassande kändisadvokat -dessa som nu försöker slå blå dunster i svenska folket medan de alla dansar på sin respektive slaka lina.
-Ett sånt jävla patrask! Tjära och fjäder åt dem alla!
OnT:
Just den passagen du citerade ang de märkligt beviljade permissionerna till en presumerad seriemördare(!) är något som skavt hos mig. Så det är med den typen av tillrättaläggande resonemang som Kvasten än en gång skall försöka vilseleda svenska och norska folken?!
OffT:
Det blir för mig att försöka få tag på boken.
Mot mina principer får jag väl stjäla den någonstans. Jag har redan med alla mina surt förvärvade skattekronor redan gött det svinet tillräckligt, så att direkt gynna honom med ett bokinköp bär mig mer emot än att bli tjuv för en dag...