2014-06-27, 21:57
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nej, varför låta domstolar pröva om ett brott begåtts när det finns behandlingspersonal på vårdinrättningar som kan gör det istället.

Du förefaller ha missat vad jag inledde mitt svar med:

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det som är intressant, är väl snarare om professionella behandlare av intagna på psykanstalt, skall rusa iväg till polisen så snart någon intagen börjar svamla om mord i parti och minut.

Skall man inte kunna utgå från att personal på sådana anstalter är

a) vana vid detta

och

b) om man kan sitt jobb, genomskådar svamlet från den intagne

Givet dessa förutsättningar, som bör gälla för personalen på nämnda anstalter, kan jag inte finna någon anledning att belasta domstolar helt i onödan.
Citera
2014-06-27, 21:57
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men innan dess hade SB sagt att han fantiserat och att han inte varit säker på att det han berättat hade ägt rum; han hade inga minnen från något mord. - Och det är här det går snett.

930301 hålls det första förhöret med SB och det gäller då mordet på JA. SB agerar som han brukar: så fort han inte kan besvara en fråga - eller hitta fram till ett gömsle, börjar han uppvisa olika ångestsymptom, få svårt att andas, osv. Hans skådespelarkonst tar sig allehanda uttryck och han gör sitt bästa för att dupera omgivningen. Men det borde ha varit en enkel match för vilken utredare som helst att per omgående ha genomskådat honom: I första mordversionen är han naken och knivskär JA till döds, i andra stryper han honom, osv. Han säger också att han inte har vetat om att det är han som mördat JA. I en av hans senare versioner har hans egen bror fraktat bort JA:s huvud, i en annan version har han själv kastat ut huvudet på ett kalhygge, i en tredje skröna har han från ett berg vräkt ned JA:s huvudlösa kropp och själv tänkt hoppa efter; han inför en pappkartong genomblöt av blod, avkapade händer som kastas kors och tvärs, osv. Sedan startar avd. grävning efter TQ:s ångestfyllda anvisningar men man hittar naturligtvis inte minsta benflisa. - Och så där har det ju varit i varenda mordutredning - och förklarats med att TQ i rasande fart återvinner sina minnen:

Den drogade TQ raglar omkring, utstöter ångestfyllda tjut, planterar information och agerar efter bästa förmåga för att sätta dit sig själv; efter åtskilliga förvirrande terapisessioner vill han inget hellre än att vara en duktig patient som gör sina själavårdande terapeuter nöjda. Det spelar ingen roll vad han än yrar om i sitt drogrus; det går på det mest halsbrytande sätt ändå att tolka allt han gnyr ur sig som ”medvetna avvikelser” eller ”samvetsnöd”. Pga ofattbart hemska barndomsupplevelser hittar han aldrig fram till sina likgömmor, men kan efter förnyade tablettintag inte utesluta att han samlat de kvarlevor han inte orkat äta upp på ett enda ställe – vilket skulle förklara varför Sampo skäller som besatt på varenda plats fhl SP pekat ut. Eftersom TQ redan hunnit flytta sina måltidsrester till ett säkert gömsle som han behöver många kg narkotikaklassade läkemedel för att våga närma sig, tenderar hans lärjungar till slut och gå och titta mot skyn som om de förväntat sig att få syn på en flock asgamar, eller ett heligt torn fyllt med TQ:s reliker: "det himmelska cafét" (som han själv kallar det). Det likfrälsta gänget består av en åklagare, en förhörsledare, en försvarsadvokat, en minnesforskare, en psykoterapeut och en hel massa bärare och servicepersonal. – Cirkus Säter har kommit till stan – eller rättare sagt till en ny skog, en ny tjärn, ett nytt stenröse… Så det är alltså vad som pågick i terapin; en terapi som fortfarande praktiseras och planterar falska minnen hos människor - med åtföljande lidande för anhöriga. Detta vansinne tycks fhl SP ha omfattat med hull och hår, och han sammanfattar själv bäst den terapeutiska irrläran:

Var har du hämtat det här citatet? Är det Seppo Penttinen som säger så, i någon av filmerna? Eller är det en fiktiv. ungefärlig återgestaltning?

Försök att minnas, Thomas. Vi är på plats, och återvänder inte mer.
Det är här dina minnen kan vara som allra… mest möjliga att komma ihåg.

Jag tycker att det är synd att du brer på så mycket. "Det likfrälsta gänget". Det är inte ens en bra bild.
Citera
2014-06-27, 22:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Ja just det har jag skrivit idag men blivit påhoppad ändå
Det är ju ett orättmätigt påhopp eftersom det är med sanningen överensstämmande: TQ har hela tiden förhållit sig mycket ambivalent och frågande. Sedan har han med tiden - och mycket till följd av sitt missbruk - kommit att veta varken ut eller in. Man har i en svårt sjuk och drogberoende patients hjärna planterat in så mycket sjukt snack så att det nog är väldigt svårt att förstå omfattningen av det han har varit utsatt för. Hela tiden har han varit i underläge och man skulle nästan kunna säga att det utövats utpressning på honom eftersom hans drogberoende har underhållits samtidigt som han tvingats till det ena erkännandet efter det andra för att få behålla sina droger. Beviset: När han blev drogfri upphörde allt vad erkännanden heter.
Citera
2014-06-27, 22:06
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Det är ju ett orättmätigt påhopp eftersom det är med sanningen överensstämmande: TQ har hela tiden förhållit sig mycket ambivalent och frågande. Sedan har han med tiden - och mycket till följd av sitt missbruk - kommit att veta varken ut eller in. Man har i en svårt sjuk och drogberoende patients hjärna planterat in så mycket sjukt snack så att det nog är väldigt svårt att förstå omfattningen av det han har varit utsatt för. Hela tiden har han varit i underläge och man skulle nästan kunna säga att det utövats utpressning på honom eftersom hans drogberoende har underhållits samtidigt som han tvingats till det ena erkännandet efter det andra för att få behålla sina droger. Beviset: När han blev drogfri upphörde allt vad erkännanden heter.

Det här är din tolkning, lite väl tvärsäker tycker jag men den är din och ingen kan ta den ifrån dig.

Men det här är mycket viktigt, med tanke på att du använt dig av citatteknik på ett lite slarvigt sätt tidigare: varifrån kommer det här citatet?

Citera
2014-06-27, 22:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Var har du hämtat det här citatet? Är det Seppo Penttinen som säger så, i någon av filmerna? Eller är det en fiktiv. ungefärlig återgestaltning?

Det tycker jag mig minnas att du frågat tidigare:
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)
Citera
2014-06-27, 22:11
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Det tycker jag mig minnas att du frågat tidigare:
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

Ja det stämmer, måste ha missat ditt svar helt enkelt. Tack.
Citera
2014-06-27, 22:41
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
”Borgström” ser jag också nu, men ifrågasätter om TQ själv deltog. Det kan t.ex. stå ”TQ företrädd av CB”. BP:s PM skrivs efter ett terapisamtal där minnesbilder från mordet börjar dyka upp (och några regelrätta polisförhör har ännu inte hållits). Det sägs att Q ringer tre dagar efter det första polisförhöret.
Jag tycker att jag kan avgöra att det inte står så. Pröva att välja större youtubefönster eller annan skärm.

Jag läser det som "...själv, Thomas Quick, advo[ca 8 tecken]_Borgström och undertecknad. Samtalet..."

På inläggen du gjorde igår fungerar dina backlinks (koden som ger den klickbara grå pilen). Bökigt att du inte gör dem idag.

Citat:
Jag är alltså lite osäker på huruvida TQ själv deltog i det här telefongruppsamtalet (så tidigt på morgonen..). Ser inte alla passager. – Det skulle exempelvis kunna stå: ”På en direkt fråga från undertecknad, om Helene-händelsen har en avgörande betydelse för sammanhanget uppger BS att när hon frågat om detta säger TQ att det inte skall uppfattas så. /…/ ”Ja, visst är det en möjlighet med tanke på TQ:s agerande.
Det kan inte stå så. Jag läser "På en direkt fråga från undertecknad, om Helene-händelsen har en avgö[ca 20 tecken] sammanhanget, säger Quick att det inte ska uppfatt..." Det bör vara ostridigt att SP skriver att Bergwall själv berättar på konferensen.

Minnesvärt att vi tolkar en dunkel avfilmning av en halv dokumentsida, för att få veta mer om detta än hittills.

Citat:
I bägge fallen (TQ närvarande, eller ej) vittnar telefongruppsamtalet om att man är inställd på att alla ”osammanhängande och förvridna” utsagor från en drogad TQ betyder att det vankas nya mord.
Det är en mobilisering av aktörer, ja. Hur klar eller drogad Bergwall är där låter jag vara osagt, till skillnad från dig.
Citera
2014-06-27, 23:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
/.../ Det är en mobilisering av aktörer, ja. Hur klar eller drogad Bergwall är där låter jag vara osagt, till skillnad från dig.
Har han varit drogfri en enda dag före avgiftningen..?
Citera
2014-06-27, 23:19
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Har han varit drogfri en enda dag före avgiftningen..?
Mer eller mindre. "Utsagor från en drogad TQ" som du skrev, är inte alls säkert en adekvat beskrivning av stunden för konferensen. Jag håller det öppet.

I brist på facit på förskrivningen och det totala missbruket dag för dag har ingen av oss ännu gjort en fullständig sammanställning av de kända utsagor som finns om medicineringsförändringar. Det skulle ta några timmar.
Senast redigerad av Schlesien 2014-06-28 kl. 00:10. Anledning: skrivfel fixat
Citera
2014-06-27, 23:31
Medlem
Citat:
(min fetning)

Sanningen överensstämmande? Vems sanning, din? Du är rätt vårdslös med ordanvändningen!
Både erkännandena och samarbetet med polisen upphörde samtidigt som tvångsavgiftningen började.

Överåklagare Björn Ericson:

Citat:
”I en journalanteckning från den 5 juni 2001 har Göran Kjällberg redovisat hur Sture Bergwall reagerade på beslutet om att trappa ned på medicineringen och då framförallt bensodiazepinerna
Jag gör då klart för pat. att jag under inga omständigheter kan fortsätta acceptera pågående missbruk för att han ska kunna fortsätta polisförhören. Han får givetvis själv ta ställning till hur han ska göra men det är inte medicinskt acceptabelt att ett missbruk får fortgå under sådana premisser. I samtalet använder han dessa argument snarast i rent utpressningssyfte och det finns här ett klart missbruksbeteende hos honom”.
(min fetning)

Av vad fd överåklagaren Jörgen Lindberg skriver i åtalsnedläggning fallet Stegehuis, var SB inte den stackare som du utmålar, han gav flitigt intervjuer mot betalning eller annan ersättning och sökte febrilt efter information

Citat:
/…/Information som SB fått i samband med polisförhören tog han uppenbarligen med sig in i terapin och därmed, i kombination med att SB aktivt sökte information om brotten på annat sätt, förlorade polis och åklagare kontrollen över uppkomsten av för utredningarna väsentliga uppgifter.
/…/Beklagligt är att SB på så sätt och utan kontroll kunnat skaffa sig miljöinformation om platser där brott skulle ha begåtts eller var ur brottsutredningssynpunkt intressanta, uppgifter som SB sedan kunnat använda sig av i förhören.
/…/ det är omvittnat att SB under denna period aktivt arbetade för att bli i vart fall misstänkt för så många mord som möjligt (vilket i detta fall bl.a. framgår av PM 1994-12-14, huvudprot flik 7)
Därtill kommer att SB, som han själv senare förklarat, ville bli sedd och uppmärksammad i den miljö på Säter som han vistades i, med dess klientel av kliniskt mer intressanta grova brottslingar. Att framstå som massmördare blev enligt SB ett sätt för honom att få denna uppmärksamhet och samtidigt, som det visade sig och kanske minst lika viktigt för SB, tillgodose sitt behov av narkotika.
(min fetning)
Citera
2014-06-27, 23:31
Medlem
letsdoits avatar
"Mannen som slutade ljuga" på 28 min:
http://www.youtube.com/watch?v=sfabE1lYB50
Citera
2014-06-27, 23:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Avgiftningen tog SB hårt och ingen kan säga att det var frivilligt, Källberg,s beslut fick konsekvenser för alla de i näringskedjan som livnärde sig på massmördaren TQ, SB kunde inte längre leverera de fantastiska sagoberättelser som behövdes för att driva de farsartade rättegångar som de facto de åtta han medverkade i var.

Vad värre var för Kwast och SP han vägrade medverka i fler terapeutiska sessioner i syfte att minnas ännu fler mord det var inte att undra på att SP blev desperat och började maila Ståhle med förfrågningar om att terapin skulle återupptas.

Användaren Habet visade med sitt inlägg tydligt att när de galna terapisessionerna upphörde (2002 enligt RMV och Råstam&Josefsson) med fri tilldelning av droger, så vart det märkligt nog slut på fantasierna från SB, det kan ju vara något för vissa att begrunda.

En viss autist i tråden tror att jag menar att all kontakt med Ståhle upphörde det är givetvis trams och vanföreställningar som skapats i användarens egen autistiska hjärna, de hade en del kontakt och terapeutens mål med det var att SB skulle återuppta terapin men som sagt utan tillskott av extra droger fixade inte SB det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in