Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-09, 21:53
Medlem
ojns avatar
Jag ser inget härligt i att diskutera med 18-åringar ("vuxna" människor) som beter sig (och stavar) som 12-åringar. Ska vi kasta ut dessa också, bara för att vi kan?

Och Flashback är inte ett forum för vuxna, det är ett forum för alla. Om det var möjligt skulle 18-årsgränsen vara det första som rykte.
Citera
2010-08-09, 22:13
Medlem
Jamtskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag ser inget härligt i att diskutera med 18-åringar ("vuxna" människor) som beter sig (och stavar) som 12-åringar.

Inte jag heller. Men jag inbillar mig att det är svårare för en 12-åring att bete sig som en 18-åring, än för en 18-åring att bete sig som en 12-åring.

Citat:
Ska vi kasta ut dessa också, bara för att vi kan?

Vilket jävla skitargument för att försvara 12-åringars rätt att befinna sig på Flashback.

Citat:
Och Flashback är inte ett forum för vuxna, det är ett forum för alla. Om det var möjligt skulle 18-årsgränsen vara det första som rykte.

Flashback är ett forum för alla - rövslickare, ryggdunkare och ja-sägare.

Hatar du Måna Muslim
Stoppa invandringen
Tar du den i tvåan
Feminister är manshatare

Om detta är frågor för icke vuxna, så undrar jag om Flashback existerar för att rekrytera nytillkomna med bekväma åsikter
Citera
2010-08-09, 22:25
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtskan
Du har så klart rätt till din åsikt. Men jag ser inget härligt i att diskutera med 12-åringar som om de vore vuxna människor.

Att Flashbacks ägare väljer att se mellan ögonen när det gäller 18-årsgränsen är inget som gynnar diskussionsklimatet på Flashback. Småbarn hör inte hemma i ett forum för vuxna. Det är min åsikt. Men jag har inget att säga till om i det här fallet. Det är bara att gilla läget eller söka sig till andra forum...

Som jag brukar säga så åker de ju ut om de missköter sig i vilket fall så det spelar inte så stor roll. De små fördelar vad gäller kvaliteten på forumet som kan vinnas genom att aktivt jaga minderåriga är inte alls värda den förlust som sker på anonymitetsfronten. Bannar vi en person för att någon grävt massa runt h*n och kommit fram till att de uppgivit på annat håll att de är minderåriga kan du ge dig sjutton på att vi inom kort har en stor skara som aktivt ägnar sig åt det. Dessvärre är det också många som inte förstår att dylika tips isåfall ska tas direkt med moderator utan istället postar direkt på forumet.
Citera
2010-08-09, 22:38
Medlem
ojns avatar
Citat:
Inte jag heller. Men jag inbillar mig att det är svårare för en 12-åring att bete sig som en 18-åring, än för en 18-åring att bete sig som en 12-åring.
De flesta 18-åringar klarar det galant. Det verkar nästan som att det går på rutin, per automatik. Men det är nog intressantare att jämföra vem som klarar sig bäst att bete sig som en 18-åring. Och där tror jag - tyvärr - att det blir i princip oavgjort. De är lika mycket barn bägge två, åtminstone mentalt.
Citat:
Vilket jävla skitargument för att försvara 12-åringars rätt att befinna sig på Flashback.
Tja.. Du verkar ju vilja kasta ut användare som inte tillför något. Och då kan vi ju också kasta ut 18-åringarna. Men vad sägs om det här då: Flashback står för allas rätt att uttrycka sin åsikt. En åsikt du inte verkar dela.

Sedan tycker jag 18-åringar överlag tillför lika mycket (läs lite) som 12-åringar. De är allt annat än vuxna. De har för fan inte ens gått ur plugget och skaffat sig ett jobb än. Av alla de användare jag sett som är runt 18 år kan nog de riktigt vettiga räknas på ena handens fingrar. Och de flesta blev moderatorer, och så var det helt plötsligt inga alls kvar. I och för sig inget jätteproblem, då jag numera slipper läsa trådar vars rubrik TS inte ens bemödat sig med att formulera på ett vettigt sätt.
Citat:
Flashback är ett forum för alla - rövslickare, ryggdunkare och ja-sägare.
Ja, bland annat. Dessa grupper borde rimligen ha lika stor rätt att vistas här som alla andra.
Citat:
Om detta är frågor för icke vuxna, så undrar jag om Flashback existerar för att rekrytera nytillkomna med bekväma åsikter
Flashback vill väl locka till sig alla typer av människor? admin har ju med all önskvärd tydlighet visat att forumet inte längre är nischat.

Stäng av internetuppkopplingarna i skolorna, då borde vi lösa 2 problem på en gång.
Citera
2010-08-09, 22:47
Medlem
Jamtskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Som jag brukar säga så åker de ju ut om de missköter sig i vilket fall så det spelar inte så stor roll. De små fördelar vad gäller kvaliteten på forumet som kan vinnas genom att aktivt jaga minderåriga är inte alls värda den förlust som sker på anonymitetsfronten. Bannar vi en person för att någon grävt massa runt h*n och kommit fram till att de uppgivit på annat håll att de är minderåriga kan du ge dig sjutton på att vi inom kort har en stor skara som aktivt ägnar sig åt det. Dessvärre är det också många som inte förstår att dylika tips isåfall ska tas direkt med moderator utan istället postar direkt på forumet.

Min utgångspunkt är att barn skall få vara barn så länge de inte anses vuxna nog att ingå egna avtal.
För mig handlar det inte om att "jaga minderåriga". Det handlar om att skydda minderåriga.

Jag har full förståelse för vuxenvärldens behov av anonymitet i den här delen. Men alla vuxna har samtidigt ett ansvar för barns väl och ve, oavsett om vi är deras målsman eller inte.

Det finns en anledning till att vissa filmer är barnförbjudna och dessa förbud finns inte för att man vill jaga barn...
Citera
2010-08-09, 22:56
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Min utgångspunkt är att barn skall få vara barn så länge de inte anses vuxna nog att ingå egna avtal.
För mig handlar det inte om att "jaga minderåriga". Det handlar om att skydda minderåriga.

Jag har full förståelse för vuxenvärldens behov av anonymitet i den här delen. Men alla vuxna har samtidigt ett ansvar för barns väl och ve, oavsett om vi är deras målsman eller inte.

Det finns en anledning till att vissa filmer är barnförbjudna och dessa förbud finns inte för att man vill jaga barn...

Då förstår jag bättre vad du menar. Nu kom jag ju på att vi diskuterat den här saken förut också, du får ursäkta att jag var lite disträ och det hade fallit ur minnet

Visst ligger det något i det. Men det är väl helt enkelt så att vi har olika åsikter, jag anser främst att det är föräldrarnas sak att skydda dem (inte bara från FB utan annat också) och du kanske anser att ansvaret delvis ligger på oss.
Citera
2010-08-09, 23:00
Medlem
Jamtskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn

Tja.. Du verkar ju vilja kasta ut användare som inte tillför något. Och då kan vi ju också kasta ut 18-åringarna.

Du missförstår mig helt och hållet. Jag har aldrig påstått att en 12-åring inte kan tillföra forumet något. Jag menar bara att 12-åringar inte är vuxna. 12-åringar är barn som behöver vuxnas beskydd. Vi hjälper inte en 12-åring genom att tillåta henom att diskutera på en vuxens nivå.

Citat:
Men vad sägs om det här då: Flashback står för allas rätt att uttrycka sin åsikt. En åsikt du inte verkar dela.

Lika flummigt och intetsägande som FNs deklaration om alla människors lika värde.

Ord! Rättigheter nedskrivna enbart för att de låter bra och kan användas efter behag...

Men rättigheter innebär motsvarande skyldigheter. Och skyldigheter kan vi inte kräva av barn som står under målsmans beskydd!
Citera
2010-08-09, 23:04
Medlem
Jamtskans avatar
Citat:
Då förstår jag bättre vad du menar. Nu kom jag ju på att vi diskuterat den här saken förut också, du får ursäkta att jag var lite disträ och det hade fallit ur minnet

Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta, så självklart förlåter jag dig

Citat:
Visst ligger det något i det. Men det är väl helt enkelt så att vi har olika åsikter, jag anser främst att det är föräldrarnas sak att skydda dem (inte bara från FB utan annat också) och du kanske anser att ansvaret delvis ligger på oss.

Barn som inte har föräldrars skydd behöver andra vuxna som tar ansvar. Så - ja jag anser att vi alla har ett vuxenansvar gentemot barn.
Citera
2010-08-09, 23:08
Medlem
Danro80s avatar
Citat:

Ja frågan är hur "skyddade" dessa minderåriga är bara för att dom inte kan registrera sig på forumet, även som utloggad kvarstår ju möjligheten att läsa på forumet. Naturligtvis är det ju föräldrarnas ansvar att se till att deras barn inte besöker dessa sidor.
Citera
2010-08-09, 23:22
Medlem
Jag hade gärna sett att personen stängdes av. En av anledningarna till att jag surfar här är att slippa alla 12-14 åringar!
Citera
2010-08-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
Fann idag en snubbe som länkade till en annan hemsida, där denne användare hade en inloggning. Det som länkades var printscreens. Efter lite grävande, med hjälp av dessa preintscreens, fann jag att denne användare på den hemsidan står som under 18 år.

Så, vad gör jag nu? Sitter som en porslinshund och ler vackert åt denna upptäckt?

Edit: rubriken
hur orkar du bry dig?
Citera
2010-08-09, 23:35
Medlem
Jamtskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Ja frågan är hur "skyddade" dessa minderåriga är bara för att dom inte kan registrera sig på forumet, även som utloggad kvarstår ju möjligheten att läsa på forumet. Naturligtvis är det ju föräldrarnas ansvar att se till att deras barn inte besöker dessa sidor.

Dina argument haltar betänkligt. Bara för att ett barns målsman har det juridiska ansvaret för ett barn, så innebär inte det att andra vuxna automatiskt kan avsäga sig allt ansvar för samma barn.

Bara för att barn kan läsa på forumet så är inte det anledning till att dessutom ge dem fritt tillträde till allt som sker bakom kulisserna på forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in