Citat:
Ursprungligen postat av Hatavolvo
Som rubriken lyder så har jag tankar om att börja med drifting, dels för att det är kul och dels för att jag är ganska bra på det!
Men nu undrar jag vad som krävs för att börja med det och om det finns olika klasser/serier?
Och även den ekonmiska biten, hur mmycket pengar och är det ens möjligt att få sponsor i sverige?
Tänkte ratta en Nissan 200sx s14 men bra grejer under huven!
Snälla kom med tankar och gärna egna erfarenheter!
Mvh Hatavolvo
Vissa styr ju upp olika drifting tävlingar men det är inge olika klasser där, iallafall inte dom jag har varit på. Det är väl på typ mantorp och såna evenemang dom har olika klasser för drifting.
Och för att få köra där så måste du ha en del saker i bilen, tex fullbur ( inte ett måste på alla ställen )
Godkänd hjälm, ibland måste du även ha en Flamsäker skyddsdräkt.
S14 är en riktigt fin bil och drifta med, släng på nå coilovers så den blir stum så den inte kränger bara, och ett par schyssta roota fälgar, då är saken biff
Utav vad jag har hört ( det är mina kompisar som driftar, inte jag! men jag ska börja nästa sommar äre tänkt ) Så är det dyrt.
Du får knappt några prispengar för dom småa tävlingarna här omkring, sundsvall och uppåt.
Du får stå för kostnaderna själv, såsom däck, soppa, slitage delar osv, fast på vissa tävlingar har dom haft kastade däck som man kan byta till när man kör slut på sina egna. Men det är ingenting du ska ta för givet.
Det dyraste med drifting är slitage på däcken, är det en större tävling så får du räkna med ett x-antal uppsättningar med bakdäck.
Nu vet jag inte vad jag ska skriva, så du får fråga om du undrar över något.
OBS. I sundsvall så finns det en fin driftingbana som dom brukar ha öppet då och då för just drifting