2010-08-09, 16:47
Medlem
Som rubriken lyder så har jag tankar om att börja med drifting, dels för att det är kul och dels för att jag är ganska bra på det!

Men nu undrar jag vad som krävs för att börja med det och om det finns olika klasser/serier?
Och även den ekonmiska biten, hur mmycket pengar och är det ens möjligt att få sponsor i sverige?
Tänkte ratta en Nissan 200sx s14 men bra grejer under huven!

Snälla kom med tankar och gärna egna erfarenheter!

Mvh Hatavolvo
Citera
2010-08-09, 16:50
Medlem
Du kan ju ratta en Volvo annars?

OnT: Spännande! Vet du om det är många svenskar som håller på med drifting? Är det populärt i Sverige? Förut på vintern då
Citera
2010-08-09, 16:50
Medlem
adampoos avatar
Låter som det kommer vara djävulisiskt svårt att få det att gå runt. Utgifterna i all motorsport är ju skyhöga och kan tänka mig att drifting inte skiljer sig.

Skoj om du lyckas dock, håll oss uppdaterade..
Citera
2010-08-09, 17:01
Medlem
Drifting är inte alls stort i sverige och svensk mästerskapen i drifting här suger enligt mig! hade kunnat gjort de bättre med en volvo 740...

Och ekonomiskt sätt så har jag inte ambitioner att bara dra in pengar för det vet jag att det inte går i sverige!
Citera
2010-08-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatavolvo
Som rubriken lyder så har jag tankar om att börja med drifting, dels för att det är kul och dels för att jag är ganska bra på det!

Men nu undrar jag vad som krävs för att börja med det och om det finns olika klasser/serier?
Och även den ekonmiska biten, hur mmycket pengar och är det ens möjligt att få sponsor i sverige?
Tänkte ratta en Nissan 200sx s14 men bra grejer under huven!

Snälla kom med tankar och gärna egna erfarenheter!

Mvh Hatavolvo

Vissa styr ju upp olika drifting tävlingar men det är inge olika klasser där, iallafall inte dom jag har varit på. Det är väl på typ mantorp och såna evenemang dom har olika klasser för drifting.
Och för att få köra där så måste du ha en del saker i bilen, tex fullbur ( inte ett måste på alla ställen )
Godkänd hjälm, ibland måste du även ha en Flamsäker skyddsdräkt.

S14 är en riktigt fin bil och drifta med, släng på nå coilovers så den blir stum så den inte kränger bara, och ett par schyssta roota fälgar, då är saken biff

Utav vad jag har hört ( det är mina kompisar som driftar, inte jag! men jag ska börja nästa sommar äre tänkt ) Så är det dyrt.
Du får knappt några prispengar för dom småa tävlingarna här omkring, sundsvall och uppåt.
Du får stå för kostnaderna själv, såsom däck, soppa, slitage delar osv, fast på vissa tävlingar har dom haft kastade däck som man kan byta till när man kör slut på sina egna. Men det är ingenting du ska ta för givet.
Det dyraste med drifting är slitage på däcken, är det en större tävling så får du räkna med ett x-antal uppsättningar med bakdäck.

Nu vet jag inte vad jag ska skriva, så du får fråga om du undrar över något.

OBS. I sundsvall så finns det en fin driftingbana som dom brukar ha öppet då och då för just drifting
Citera
2010-08-12, 02:00
Medlem
Som nämndes ovan så är utgifterna större än inkomsterna. Driftingen i Sverige är väl på gång allt mer men kommer aldrig komma så långt som det är i många andra länder.
När det gäller sponsorer tror jag att det kan vara rätt svårt, iaf om du är ute efter någon som kan sponsra dig fullt ut. Då krävs det nog att du har lite meriter att visa upp samt en stor målsättning med driftingen så att de får något tillbaka. Men att få spons på mindre saker som däck, hjulinstllningar och rabatt på prylar ska nog inte vara några problem. Kika in på www.drft.se så får du nog mer utförliga svar på dina funderingar än du får här =)
Citera
2010-08-12, 03:12
Medlem
Vet det mesta ni har skrivit om och som jag nämnt är mitt mål ej något ekonomiskt då jag vet att det ej går i sverige!

Angående bil så har jag redan planerat och lagt undan en budget för bil!

Tack för svaren! Men tyvärr visste jag det mesta ni skrev....
Citera
2010-08-12, 22:48
Medlem
Skit i mitt förra inlägg!

Tackar för hjälpen, har lärt mig mycket!
Citera
2010-08-13, 17:19
Medlem
Inte för att jag har så mycket att tillägga,men en av dom stora namnen däröver i staterna är ju en svensk kille......Hur fan började han...???
Citera
2010-08-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Inte för att jag har så mycket att tillägga,men en av dom stora namnen däröver i staterna är ju en svensk kille......Hur fan började han...???

Samuel Hübinette ja! Ligger en del i det du säger, skulle vara intressant och se hur han börja!
Citera
2010-08-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Du kan ju ratta en Volvo annars?

OnT: Spännande! Vet du om det är många svenskar som håller på med drifting? Är det populärt i Sverige? Förut på vintern då

Ja, Sverige har ju haft världens bästa driftare :P Som vunnit D1.. Samuel Hubinette eller hur hans efternamn stavas.. Han körde en blå vrålhet Dodge Viper
Citera
2010-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXplorist
Som nämndes ovan så är utgifterna större än inkomsterna. Driftingen i Sverige är väl på gång allt mer men kommer aldrig komma så långt som det är i många andra länder.
När det gäller sponsorer tror jag att det kan vara rätt svårt, iaf om du är ute efter någon som kan sponsra dig fullt ut. Då krävs det nog att du har lite meriter att visa upp samt en stor målsättning med driftingen så att de får något tillbaka. Men att få spons på mindre saker som däck, hjulinstllningar och rabatt på prylar ska nog inte vara några problem. Kika in på www.drft.se så får du nog mer utförliga svar på dina funderingar än du får här =)

Lite tveksamt att utgifterna alltid skulle vara större än inkomsterna.. Till en början, definitivt.. men Om man börjar tjäna kosingar.. har en bil som inte går i bitar varje race utan bara lägger pengar på däck så ska man väll kunna komma till en vändpunkt där man börjar tjäna på de.

Annars hade drifting dött för längesen.. De är dock min åsikt.. För de låter orimligt att man bara förlorar på de..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in