• 1
  • 2
2010-08-09, 13:08
Medlem
Ri-Fas avatar
Hej!
Min flickvän har sedan 6 år tillbaka haft en katt, nu har vi köpt en ny och den gamla katten bara fräser åt henne, finns det något sätt att få henne att acceptera den andra? Båda är honor och av samma ras.
Citera
2010-08-09, 13:11
Medlem
Mummies avatar
Låt dom vara bara så går det bra.
Vi skaffade nyss en kattunge och vår äldre katt protesterade men efter en vecka har han blivit som en unge själv.
Låt de ta det i sin egen takt och låt klorna vara klippta så kommer det att gå bra.
Citera
2010-08-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Hej!
Min flickvän har sedan 6 år tillbaka haft en katt, nu har vi köpt en ny och den gamla katten bara fräser åt henne, finns det något sätt att få henne att acceptera den andra? Båda är honor och av samma ras.

det är alltid svårare att ha två katter av samma kön.. det är bara att lägga en skål med mat och sätta ner båda precis vid skålen.. delar dom så är dom vänner.. annars kan ni lika bra ta bort ena katten
Citera
2010-08-09, 13:19
Medlem
Owers avatar
Ri-fa crew Nä men låt dom bara vara, dom är ju tvungna att vara tillsammans så dom kommer vänja sig tillslut.
Citera
2010-08-09, 13:19
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziboez
det är alltid svårare att ha två katter av samma kön.. det är bara att lägga en skål med mat och sätta ner båda precis vid skålen.. delar dom så är dom vänner.. annars kan ni lika bra ta bort ena katten

I början är inte katter vänner och att blanda in mat gör det bara värre.
Kan inte tänka mig att detta stämmer.
Haft katter hela mitt liv och kan inte vara utan men aldrig tänkt tanken på något sådant du beskriver, hundar ja men inte katter.
Citera
2010-08-09, 13:23
Medlem
Nordin11s avatar
Hade lika med mina katter.
Dom vänjde sig efter ca 1år.
Jävlar vad drygt det var att lyssna på dem före.
Citera
2010-08-09, 13:38
Medlem
Wandras avatar
Det är ett helt naturligt beteende i början. Det är ju den "gamla" kattens revir. Låt dem bara sköta det själva så blir det bra med tiden.

Är den nya katten en unge så kommer inte den "gamla" katten att skada den alls, bara sätta den på plats. Det kan bara se lite brutalt ut.

OM det är så att katterna ryker ihop ordentligt kan man ha en vattenflaska till hands och spraya på dem lite lätt för att på så sätt avleda dem.

Man kan tyvärr inte skynda på processen för dem att bli vänner.

Ett tips är att börja leka med dem, kasta en pingisboll eller med ett snöre så att båda katterna blir involverade.
Citera
2010-08-09, 16:01
Medlem
SparkMans avatar
Försök hålla katterna så avslappnade som möjligt. Ju mer spända de är desto sämre. Sen är det väldigt sällan de är vänner direkt, har bara hört en historia om en katt som accepterat den nya direkt (den gick till transportburen och började tvätta den lilla med en gång utan protester).

I mitt fall tog det 3 dagar, för mina föräldrar tog det 2 veckor (båda var av olika kön).
Citera
2010-08-09, 16:53
Moderator
^Eazs avatar
Nu har jag ingen praktiskt erfarenhet av katter (är en hundmänniska), men jag har läst att man kan ta den redan bosatta kattens favoritsovplats och gnugga den nya katten med för att den ska få en liknande doft som den gamla och på så sätt skynda på processen.

Som sagt, jag har ingen aning om detta funkar, så någon med större kunskap får gärna utala sig.
Citera
2010-08-09, 17:44
Medlem
Min katthane (kastrerad, 4 år) accepterar inga andra katter alls! Inte ens katthonor går bra. Jag har försökt ett antal gånger genom att vara kattvakt åt min dotters katthona, som dessutom är äldre än min hane, men nej.... Han ger sig på henne så fort han har en chans. Samma med andra katter som råkar komma in på tomten, han jagar obönhörligen iväg dem.
Däremot är han bästa vän med våra schäfertikar.
Citera
2010-08-09, 18:28
Medlem
Eliza CTs avatar
Med tålamod brukar det faktiskt gå bra så småningom. Men var noga med att den gamla katten får lika mycket omsorg och kel som den nya! Annars blir det lätt svartsjuka.
Likaså ska den gamla få vara för sej själv när den vill. Kunna hoppa upp någonstans där den lilla inte kommer åt den.
Försök locka båda till lek (som någon skrev) ett bra sätt att få dom avslappnade och nära varandra.
Jag tycker inte man ska tvinga dom dela matskål - våra har alltid haft var sin. Likaså är varsin toalåda att rekommendera, alla katter vill inte dela låda - andra vill inte gå på en låda som är använd, men det gäller alla katter.

Ger den äldre sej på den lille hårdhänt så har dom åtskilda när dom är ensamma hemma, tills allt går bra.
Lycka till!
Citera
2010-08-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziboez

Skitsnack.

Låt dom vara ifred, kastrerade katter är lättare så fixa det.

Men det brukar inte vara problem om man inte bryr sig, dom fräser morrar och "slåss" ingen fara så länge inte blodet sprutar.

Tagit hem katter massor med gånger, tog hand om hemlösa förr och aldrig har det vart problem.

Men ibland kan det ta tid (snabbare med kattungar) tom upp till 1 år innan dom fullt accepterar varandra.

Så skaffa två lådor och ha mat på olika ställen,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in