• 1
  • 2
2010-08-09, 09:25
Medlem
Hej!

Det är så här att när jag sitter vid min Asus-laptop har den en tendens att börja flimra enormt mycket när skärmen är i vissa "lägen". Jag kan reglera skärmens lutning lite och då få en okej bildskärm igen, men det är bara en tidsfråga innan det händer igen - och samma procedur upprepas. Det här har pågått i ungefär 3 månader och anledningen att jag inte gått in med den till affären är givetvis för att jag är en riktig klant, som inte hittar kvittot. Har haft datorn sen september i fjol, därmed går garantin snart ut.

Har varit inne i affären jag köpte den, men de påstod att de inte såg mitt kvitto i deras databas. Får väl lita på dem.

Har provat ändra upplösning samt att flimret kommer även om jag har strömkabeln i som ur.

Någon idé?
Citera
2010-08-09, 12:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2010-08-19, 01:48
Medlem
Ingen som vet något?
Citera
2011-01-03, 00:27
Medlem
den jäveln =)s avatar
Väcker liv i tråden igen..Lider av samma problem, min bärbara dator flimrar något enormt mycket. Så man får hitta rätt läge att ha skärmen i så man slipper flimret. Någon som kan hjälpa oss? Går det att skruva upp och fixa på något vis? känns ju som att antingen är någonting glappt eller så helt enkelt trasigt.
Citera
2011-03-22, 13:22
Medlem
Fr0ggehs avatar
Här var det dött... ja, samma sak för mig också. Även jag har en laptop av märket Asus. Detta började igår kväll och är väldigt jobbigt. Det mer än flimrar i många lägen, skärmen blir i princip helt gul med massa ränder. Det går att hitta lägen där den funkar dock men det är lite klurigt. Känns som nån form av glapp eller?
Citera
2011-03-22, 13:30
Medlem
Svennisens avatar
Kan vara:

1. Värme som stör grafikkretsen. Lösning: Öppna upp och blås rent (försiktigt)
2. Glapp mellan grafikkretsen och skärmen. Lösning: Öppna upp och kolla kontakter osv.

3. Något helt annat som, processor, minne osv... Problemet med datorer, ett litet fel på något, kan orsaka helt andra fel på andra komponenter.

Tänk på att det alltid är en risk att öppna upp en laptop själv. Skärmen är lätt, men ska man in vid moderkortet och andra kretsar och pilla så kan det bli väldigt pilligt med många skruvar som ska av i rätt ordning.
Citera
2011-03-22, 17:45
Medlem
Har ni svårt att komma ihåg hur allt satt när ni tar isär så kan ni alltid ta bilder som ni kollar på efteråt.
Citera
2012-06-10, 20:50
Medlem
Bumpar tråden då jag också har en Asus-laptop där skärmen flimrar / rullar! Har grafikkortet NVIDA GeForce GT 540M om det spelar nån roll. Flimret har även uppstått precis vid uppstarten av datorn, dvs. när "bios" är igång.

Någon som har en lösning på detta?
Citera
2012-06-10, 21:06
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Till alla er som har Asus och har detta problemet. Detta är ett känt konstruktionsfel som har att göra med konstruktionen av gångjärnen/switchen som sköter avstängning/påsättning av skärmen i samband med öppning/stängning av locket.

Min brorsa har samma problem med en Asus som är ca. 2 år gammal och det uppträder helt slumpmässigt. Försökte hjälpa honom för ett par månader sen och hittade en hel del info på nätet från utländska forum etc. som allt talar för att det är ett konstruktionsfel som rör ganska många modellserier. Nu sparade jag tyvärr inte länkarna men googla på engelska så bör ni nog hitta samma info jag hittade. Så länge datorn inte är äldre än tre år är det bara att beväpna sig med så mycket information som möjligt och reklamera så är Asus i princip tvungna att åtgärda problemet.

Min brorsa orkade inte ta tag i det/leta upp kvitton etc. så han sket i det men ..........

/#LOUDmouth#
Citera
2012-06-11, 16:58
Medlem
Så jävla synd!

Asus gör jävligt bra laptops annars. Just nu kommer flimret ytterst sällan, men om det händer oftare får man väl bege sig till Siba
Citera
2012-08-07, 09:00
Medlem
Fortfarande ganska dött här. Inte är det väl så att detta problem bara finns från det märket. Jag har en Dell som flimrat i månader nu.

Nu har det gått så pass långt att jag måste trycka konstant på vänster sida vid fästet av skärmen för att se någonting. Släpper jag i någon sekund flimmrar det till igen. Oerhört irriterande, flimmret har nu nästan gått över till att bara vara en vit skärm (om jag inte håller in vid sidan av skärmen) så mitt tips är att lämna in datorn snabbt eller också lägg pengar på en ny. Jag tror min är ganska körd just nu.
Citera
2012-08-07, 16:32
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliceinspaceland
Fortfarande ganska dött här. Inte är det väl så att detta problem bara finns från det märket. Jag har en Dell som flimrat i månader nu.

Nu har det gått så pass långt att jag måste trycka konstant på vänster sida vid fästet av skärmen för att se någonting. Släpper jag i någon sekund flimmrar det till igen. Oerhört irriterande, flimmret har nu nästan gått över till att bara vara en vit skärm (om jag inte håller in vid sidan av skärmen) så mitt tips är att lämna in datorn snabbt eller också lägg pengar på en ny. Jag tror min är ganska körd just nu.

Låter som glapp i kontakten, skruva upp (google är din vän till att hitta guider för detta) och kolla om du ser något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in