2010-08-10, 01:40
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Jag har blivit rätt duktig på att spela normal korta stunder tex när jag handlar i affärer och sådär. Men det fungerar bäst om jag har tagit mycket benso eller om jag har tagit ritalin. Några egentliga förbättringar i funktioner kan jag inte briljera med. Försämringar, främst kognitiva har jag dock en masse. Är 33 men känner mig tröttare än en som är 103.

Jag har aldrig haft dåligt självförtroende. inte ens när jag var hatad av i princip hela skolan och mobbad. Jag har nog den gamla skolans Asperger där man är en autist som går sin egen väg, oberörd av grupprunkeri.

Jag är en jättebebis på cirka 12-18 år i sinnet. Med vissa inslag av någonting vuxet. Kontrollbehov tror jag. Är kvinna fö.
Citera
2010-08-10, 01:52
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Är kvinna fö.

Nej, ge dig. Är det säkert??
Citera
2010-08-10, 01:56
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Ja, jag brukar nämna att jag är kvinna så jag slipper få pm om att jag är en fjortonårig pojke som folk vill träffas och slåss med . Folk brukar tro att jag är en grabb, mitt nick till trots.
Citera
2010-08-10, 19:27
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Precis som TS har jag tänkt på det här tidigare! Jag känner igen mig i den punkten han skriver; Att de flesta svårigheterna man hade som barn mattats av (för min del: extrem känslighet för klädlappar, tics, tvångsbeteenden etc) & till stora delar försvunnit

Man kan väl inte dra alla aspies över en & samma kam men många av de som är i vuxen ålder & fortfarande har enorma problem, med allt från: Beröring, ljud/ljuskänslighet, svårigheter att läsa sociala koder, klumpig motorik etc skulle säkerligen ha tränat bort de flesta av sina svårigheter om deras problem upptäcktes tidigt & om de diagnostiserades som barn.

Är man i vuxen ålder & känner att nästan samtliga svårigheter är borta är det väl egentligen bäst att stryka diagnosen? Det är ju faktiskt möjligt & en diagnos måste alltid vara aktuell/fräsch som jag läste i en annan Asperger-tråd här i Psykologi-delen (man hör ibland att diagnosen är med en hela livet, men finns det nåt bevis som talar för det egentligen?)

Ska bli intressant att se vad DSM-V har att säga i sin kommande upplaga, där diagnosen säkerligen blir struken & enbart ersatt med "högfungerande autism". Vi väntar till 2013 på den punkten
Citera
2010-08-21, 17:40
Medlem
bakjs avatar
Jag fick min diagnos för snart 3 år sedan då jag var 26 år gammal.
Har märkt ett par förbättringar.
Jag kan numera ringa ett telefonsamtal till en ganska så okänd person utan flera timmar ångest och förberedelse.
Och min lägenhet ser inte ut som ett bombnedslag i en afrikansk slum längre.

Får se hur det ser ut om 7 år till. Hoppas att jag har ett arbete och några arbetskamrater då.
Citera
2010-08-21, 19:10
Medlem
Jag tycker mig märka att jag fungerar hela tiden bättre och bättre i olika situationer ju längre jag är i dem eller hur länge relationerna varat.

Jag tror också att vi med Asperger funderar mer för att få saker att fungera.

Efter att tex ha bott i elva år på en och samma plats så hade jag lärt mig det mesta både hur jag skulle hantera olika situationer men också relationer med folk runt omkring mig.
För några år sedan flyttade jag till annan ort och efter många år med rätt okej lugn omkring mig så började hela cirkusen igång igen.
Jag har inte fått kontakt med folk mer än på ett mycket ytligt plan. Jag kan inte prata med folk om jag inte har nåt att säga och jag har här ingen anledning att ha nåt att säga. Tidigare hade jag barnens skola, scouter, musikundervisning, man gick med barnen till biblioteket och på alla dessa ställen fick man mer naturligt kontakt med folk.

Barnen är nu utflugna och bor på andra orter och de vill inget annat än att jag tex ska träffa en man som kan hålla mig sällskap men i den frågan är jag inte ens i tonåren än, jag kan inte läsa vad de vill när jag träffar dem och har aldrig nåt att säga mer än bara vanligt babbel. För att inte behöva vara ensam resten av livet så bör jag väl börja fundera och skapa strategier igen för hur det här skall gå till. Problemet är väl också att jag inte har nåt BEHOV av att ha någon. Att orka ta kampen med sig själv att försöka komma över alla hinder för att kunna få en bra relation, oavsett om det är en kärlekrelation eller ej, är jag inte helt sugen på.

Men kundrelationer på jobbet är jag suverän på! Kunder bemöter jag ju likadant oavsett ort.

Alltså, när jag bryter ett mönster så hamnar jag på ruta ett igen men om saker håller i sig så blir de bara bättre och bättre med tiden.

Finns det någon som har erfarenheten att kanske blivit av med sin diagnos efter en lång period av stabilitet för att sedan återgå till problemen om nåt inträffat?
Citera
2010-08-22, 14:59
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walden
Jag skrev nyligen om precis detta i en annan tråd, men tyckte det kunde vara värt att ta upp som separat diskussion också. Nämligen huruvida Asperger syndrom (och även möjligtvis ADHD) bör kunna ses som en sorts "senmognad" där utvecklingen av vissa förmågor helt enkelt är försenad.

Jag har själv en diagnos som heter Asperger syndrom med planeringssvårigheter.
När jag t.ex. började grundskolan hade jag väldigt svårt att hitta i lokalerna, jag glömde saker hela tiden och var allmänt efter i undervisningen. Jag var inne i min egna lilla inskränkta värld och upplevde hur de andra hela tiden var så utåt och sociala, och hade så lätt för sig med allt.
I högstadiet och gymnasiet vart jag väldigt ensam men brydde mig inte så värst. Jag höll på med mina specialintressen och det räckte ganska bra. Tjejer kunde jag bli förtjust i men hade ingen aning om vad jag skulle göra med den känslan. Såg inte meningen med att prata om man inte hade något konkret ärende osv. Samma sak hemma där jag upplevdes som väldigt avskärmad. Aspig helt klart. I andra ring i gymnasiet fick jag min diagnos.

Nu har 10 år gått sedan jag fick diagnosen och jag är nu 27 år gammal. Idag är jag en helt annan person. Jag har fått en bättre förståelse för socialt samspel, börjat bli mer utåtriktad och breddat mitt intresseområde väldigt mycket om man jämför med förut. Min förmåga att vara uppmärksam och att planera/organisera har också förbättrats avsevärt.

Samtliga utav de jag mött med diagnosen Asperger har också upplevt mer eller mindre samma sak; de hade alla mycket större problem förr, och just tonåren brukar ha varit värst (ofta pga. mobbning).

Vore intressant att se här hur många av er med egen diagnos som upplever att de värsta svårigheterna och aspigaste egenskaperna har mattats av med åren.

En annan intressant fråga är vad värdet ligger i att få denna diagnos om det ändå blir så pass mycket bättre för de flesta. Kontraproduktiva faktorer finns ju trots allt med en sådan här diagnos; självförtroendet kan sänkas, man känner sig stämplad och tror inte man klarar saker man egentligen kanske visst gör. Detta har jag själv också upplevt. Hur upplever ni det?
Asperger och annan autismspektrumproblematik kan helt klart ses som "sen mognad". Inte det enda perspektivet men ett av de stora spåren.

Jag har underliggande PDD-NOS. Tycker bara att det blir bättre med åren. Man kan ta itu med en hel del problematik kognitivt. Samtidigt måste man acceptera att det inte går över eller att man kan bli botad.
Citera
2010-08-22, 20:41
Medlem
Jag skulle vilja påstå att jag har blivit sämre med åren. Fram tills typ två år sedan var jag iofs väldigt aggressiv och utåtagerande, men jag fattade vad folk menade när dom drog ett skämt typ. Nu är jag lugn som en filbunke men har istället inte en susning om folk är seriösa eller skojar om dom är ironiska. Jag brukar iofs fråga vad dom menar, blir lite stämplad som dum i huvudet, men det gör inget.
Jag fattar inte uttryck som jag inte har hört förut, när jag hörde "högt i tak" för första gången för några månader sen tänkte jag typ "jaha ja, det är väl bra med högt i tak på hus".
Min förmåga att läsa av folks ansikten är i princip obefintlig numera, jag kollar på kroppsspråk ist för det är mycket tydligare. Jag har också blivit sämre på att veta om något jag säger är taskigt eller inte, typ "jag gillar inte din outfit" om nån frågar. Vita lögner, vad är det? Min humor är också helt annorlunda, jag kan inte kolla på humorserier, typ Vänner längre för det är alldeles för uppenbart att det ska vara roligt så det blir bara skit istället.
Är skitdålig på att prata med folk jag inte känner också.

Men jag är fett glad ändå
Citera
2010-08-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wunderwuman
Jag skulle vilja påstå att jag har blivit sämre med åren. Fram tills typ två år sedan var jag iofs väldigt aggressiv och utåtagerande, men jag fattade vad folk menade när dom drog ett skämt typ. Nu är jag lugn som en filbunke men har istället inte en susning om folk är seriösa eller skojar om dom är ironiska. Jag brukar iofs fråga vad dom menar, blir lite stämplad som dum i huvudet, men det gör inget.
Jag fattar inte uttryck som jag inte har hört förut, när jag hörde "högt i tak" för första gången för några månader sen tänkte jag typ "jaha ja, det är väl bra med högt i tak på hus".
Min förmåga att läsa av folks ansikten är i princip obefintlig numera, jag kollar på kroppsspråk ist för det är mycket tydligare. Jag har också blivit sämre på att veta om något jag säger är taskigt eller inte, typ "jag gillar inte din outfit" om nån frågar. Vita lögner, vad är det? Min humor är också helt annorlunda, jag kan inte kolla på humorserier, typ Vänner längre för det är alldeles för uppenbart att det ska vara roligt så det blir bara skit istället.
Är skitdålig på att prata med folk jag inte känner också.

Men jag är fett glad ändå

Jag har också märkt att jag, med åren, blivit sämre på att uppskatta folks ålder och att känna igen ansikten. Har också svårt för att läsa av folk, men det har jag trott berodde på att jag flyttat till annan ort och fått börja om från noll igen, kanske är det så att det egentligen är en åldersgrej eller förvärring av min åkomma.
Förr kunde jag hålla tyst men idag kommer ett ÄRLIGT svar mycket snabbare av typen som du säger: Jag gillar inte din outfit.
Har samma uppfattning om humorserier.....

Det du skrev har jag själv funderat väldigt mycket på...är detta vanligt? det kanske tom är nåt att räkna med?
Citera
2010-08-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Jag har också märkt att jag, med åren, blivit sämre på att uppskatta folks ålder och att känna igen ansikten. Har också svårt för att läsa av folk, men det har jag trott berodde på att jag flyttat till annan ort och fått börja om från noll igen, kanske är det så att det egentligen är en åldersgrej eller förvärring av min åkomma.
Förr kunde jag hålla tyst men idag kommer ett ÄRLIGT svar mycket snabbare av typen som du säger: Jag gillar inte din outfit.
Har samma uppfattning om humorserier.....

Det du skrev har jag själv funderat väldigt mycket på...är detta vanligt? det kanske tom är nåt att räkna med?

Det är väl nån slax tillbakabildning av hjärnan, haha. Om ett par år sitter vi där, fullblodsautister.

Åldersgrej? Jag är 21 år och om det blir ännu värre sen är det ju inte så roligt. Man vill ju funka någorlunda i samhället, liksom.
Citera
2010-08-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wunderwuman
Det är väl nån slax tillbakabildning av hjärnan, haha. Om ett par år sitter vi där, fullblodsautister.

Åldersgrej? Jag är 21 år och om det blir ännu värre sen är det ju inte så roligt. Man vill ju funka någorlunda i samhället, liksom.

Eller så är det så att eftersom jag har flyttat till annan ort så får jag liksom börja om från noll igen och "lära" mig de sociala bitarna omigen.....
Citera
2010-08-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Eller så är det så att eftersom jag har flyttat till annan ort så får jag liksom börja om från noll igen och "lära" mig de sociala bitarna omigen.....

jag skojade, borde vetat bättre och skrivit ut det när det trots allt är aspies jag snackar med.

amen det är inte lätt alla gånger, men panika inte så mycket över att allt är nytt, ta det lugnt och skit i om folk tycker du är konstig eller nåt. bygg upp nya, bra rutiner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in