• 1
  • 2
2010-08-08, 21:41
Medlem
Har fått upp ögonen för senare del av programmet, som man kan söka för att komma in på en viss utbildning på en viss skola genom att tillgodoräkna tidigare högskolestudier som överensstämmer med ens kommande studier. På så vis kan man konkurrera

Har jag då fått rätt uppfattning om vad innebörden av "senare del av programmet" innebär?

Jag har försökt söka mig till fakta/info kring ämnet utan några egentligen större upptäckter. Därför är det fortfarande några frågor som söker svar. Därför hoppas jag främst på att det finns personer som verkligen har bytt lärosäte (och program?) och kan dela med sig av deras erfarenheter.

Vad är det i första hand som krävs för att kunna söka senare del av programmet?
Vad avgör om man kommer in och/eller vad kan man göra för att öka sina chanser?
Går man förlorad av studietid?

Ja det finns många luckor att fylla i..
Citera
2010-08-08, 22:06
Medlem
mrbostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
Vad är det i första hand som krävs för att kunna söka senare del av programmet?

Det grundläggande behörighetskravet för studier på avancerad nivå är en avklarad kandidatexamen på 180 högskolepoäng. Till detta läggs programspecifika krav så som 90 hp inom rätt fördjupningsområde för sökt masterprogram.

Citat:
Vad avgör om man kommer in och/eller vad kan man göra för att öka sina chanser?

Uppfyller du kraven ovan så är det betygen och ev. andra meriter som blir avgörande om det blir platsbrist.
Citera
2010-08-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbostrom
Det grundläggande behörighetskravet för studier på avancerad nivå är en avklarad kandidatexamen på 180 högskolepoäng. Till detta läggs programspecifika krav så som 90 hp inom rätt fördjupningsområde för sökt masterprogram.

Uppfyller du kraven ovan så är det betygen och ev. andra meriter som blir avgörande om det blir platsbrist.

När jag startade den här tråden var jag fortfarande osäker om jag hade förstått det rätt och efter din kommentar blev jag bara mer orolig.

Senare del av programmet innebär inte att man bara byter skola efter exempelvis 1 termins studier?

Jag anade att jag var ute o cykla
Citera
2010-08-08, 22:26
Medlem
mrbostroms avatar
Citat:
När jag startade den här tråden var jag fortfarande osäker om jag hade förstått det rätt och efter din kommentar blev jag bara mer orolig.

Senare del av programmet innebär inte att man bara byter skola efter exempelvis 1 termins studier?

Jag anade att jag var ute o cykla

Här har du rätt info:

http://www.chalmers.se/sections/vill...-till-chalmers

http://www.kth.se/utbildning/program...m-pa-kth-1.701
Citera
2010-08-08, 22:45
Medlem
Citat:
Här har du rätt info:

http://www.chalmers.se/sections/vill...-till-chalmers

http://www.kth.se/utbildning/program...m-pa-kth-1.701

Jo jo, de där har jag läst många ggr. Och jag blir ändå inte klokare

"Du som har påbörjat ett grundutbildningsprogram på en annan högskola/universitet men vill byta till ett program på Chalmers har möjlighet att söka det som kallas för senare del av program."

Och jag kan inte tolka det på annat sätt än att de är ett sätt att byta från program XX till samma/liknande program fast till en ny skola/lärosäte.

Men sen snackas det om kandidat och masters och då blir jag bara förvirrad

HUR GÖR MAN FÖR ATT BYTA SKOLA UTAN ATT BYTA PROGRAM OCH UTAN ATT BEHÖVA BÖRJA OM MED STUDIERNA OCH INTE HELLER VARA TVUNGEN ATT LÄSA X ANTAL ÅR LÄNGRE?!?!
Citera
2010-08-08, 23:09
Medlem
mrbostroms avatar
Citat:
HUR GÖR MAN FÖR ATT BYTA SKOLA UTAN ATT BYTA PROGRAM OCH UTAN ATT BEHÖVA BÖRJA OM MED STUDIERNA OCH INTE HELLER VARA TVUNGEN ATT LÄSA X ANTAL ÅR LÄNGRE?!?!

Problemet är att högskolorna/universiteten inte synkroniserar sina utbildningar fullt ut. Läser du på KTH och skall byta till Chalmers så har du läst olika kurser och bara vissa kurser går att tillgodoräkna. Dessutom så ligger de kurser du tillgodoräknar inte under samma terminer mellan de olika skolorna så det du har läst termin 1 på KTH motsvarar inte det du läst termin 1 på Chalmers.

Det du kan göra är att söka till den nya skolan och sedan tillgodoräkna dina tidigare kurser som godkännes och sedan försöka läsa in de kurser som går de sista terminerna istället.

Ta kontakt med studievägledaren för berört program!
Citera
2010-08-08, 23:19
Medlem
Citat:
Problemet är att högskolorna/universiteten inte synkroniserar sina utbildningar fullt ut. Läser du på KTH och skall byta till Chalmers så har du läst olika kurser och bara vissa kurser går att tillgodoräkna. Dessutom så ligger de kurser du tillgodoräknar inte under samma terminer mellan de olika skolorna så det du har läst termin 1 på KTH motsvarar inte det du läst termin 1 på Chalmers.

Det du kan göra är att söka till den nya skolan och sedan tillgodoräkna dina tidigare kurser som godkännes och sedan försöka läsa in de kurser som går de sista terminerna istället.

Ta kontakt med studievägledaren för berört program!

Ok, tack för ett utförligt svar

Men vad innebär då "senare del av programmet"?
Citera
2010-08-08, 23:27
Medlem
mrbostroms avatar
Citat:
Men vad innebär då "senare del av programmet"?

Att du börjar på ett civilingenjörsprogram och skrivs in på termin 1-4. Har minst 35p tillgodoräknat.

Lycka till!
Citera
2010-08-08, 23:36
Medlem
Citat:
Att du börjar på ett civilingenjörsprogram och skrivs in på termin 1-4. Har minst 35p tillgodoräknat.

Hur skulle det då bli om jag läser 1 år Civ.Ing Maskinteknik på LiTH för att sedan söka "senare del av programmet av Civ.Ing Maskinteknik på KTH?
Citera
2010-08-08, 23:53
Medlem
mrbostroms avatar
Man söker Maskinteknik 300 hp precis som vanligt men kompletterar anmälan med en speciell blankett. http://www.kth.se/utbildning/program...tation-1.51538

Men om du skall komma med till hösten så gör du bäst i att kontakta ansvarig på KTH för Maskinteknik 300 hp & senare del av programmet.

Andreas Alm Arvidsson
08-7909160
aaa @ kth.se
Citera
2010-08-09, 13:37
Medlem
Så om man har planer på att byta skola efter 1 termin eller 1 läsår och har tänkt att byta till exakt samma utbildning på en ny skola krävs det att man söker senare del eller är det något som i första hand är till för dom som byter såväl utbildning som skola. Låt säg ex Högskoleingenjörer som vill ta civ.examen. Eller kvittar det vad man läst tidigare (bortsett att man har mindre att komplettera ju bättre kursinnehållet stämmer)
Citera
2010-08-09, 23:47
Medlem
mrbostroms avatar
Det är till för alla som tror sig kunna tillgodoräkna sig kurser som de har läst tidigare, som är relevanta för den nya utbildningen och som hoppas bli inskriva på en senare termin än 1.

Du kan söka den nya utbildningen precis som vanligt och få kurser tillgodoräknade efter att du har börjat men då är du inskriven på termin 1.

Att du har läst 180p på Handels kan vara relevant om du vill läsa till civ.ing. i industriell eko. men söker du t.ex. V&V så kanske det inte inbringar samma resultat då minst 90p måste vara inom sitt fördjupningsområde för att man skall få sin kandidatexamen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in