• 1
  • 2
2010-08-08, 18:18
Medlem
Big Bres avatar
Hejsan.

P.g.a en extrem förhållandekris med medföljande ångest och dödsönskan funderar jag på om det finns några smarta tabletter som kan hjälpa en att se en mening med att gå upp på morgonen och uthärda sitt arbete.

Självklart vill jag inte bli beroende av någonting, och jag hoppas klara mig själv ganska snart, men just nu behöver jag hjälp.
På psykakuten fick jag bara några få verkningslösa piller som tydligen var svindyra.

Några förslag?

(Tack för hjälpen)
Citera
2010-08-08, 18:27
Medlem
0 erfarenhet men Xanax kanske?
Citera
2010-08-08, 18:32
Medlem
Veeoons avatar
Det enda som inte är beroendeframkallande du kan ta är antideppresiv medicin. Och även där är det vissa sorter som skapar ett beroende. Benzo går fetbort pga beroenderisken.
Citera
2010-08-08, 18:38
Medlem
Big Bres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Det enda som inte är beroendeframkallande du kan ta är antideppresiv medicin. Och även där är det vissa sorter som skapar ett beroende. Benzo går fetbort pga beroenderisken.

Tänker du vanlig receptfri "orosdämpande" eller något särskilt?

Jag är helt grön på detta området, och begriper inte så mycket av det jag söker på...
Citera
2010-08-08, 18:42
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Bre
Tänker du vanlig receptfri "orosdämpande" eller något särskilt?

Jag är helt grön på detta området, och begriper inte så mycket av det jag söker på...
Du kommer inte hitta något receptfritt som effektivt dämpar ångest/oro. Benzo är det ultimata mot ångest men väldigt beroendeframkallande. Antidepressiv medicin kan hjälpa men du får snacka med din läkare så du kan få en remiss till psyk.
Citera
2010-08-08, 18:51
Medlem
Big Bres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Du kommer inte hitta något receptfritt som effektivt dämpar ångest/oro. Benzo är det ultimata mot ångest men väldigt beroendeframkallande. Antidepressiv medicin kan hjälpa men du får snacka med din läkare så du kan få en remiss till psyk.

Det kanske är en dum fråga men: ungefär vad kostar den typen av medicin egentligen? Om man nu får det på recept och inte spelar rysk roulett genom att köpa det på gatan?
Citera
2010-08-08, 19:04
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Det kanske är en dum fråga men: ungefär vad kostar den typen av medicin egentligen? Om man nu får det på recept och inte spelar rysk roulett genom att köpa det på gatan?

Antideppresiva (SSRI) som citalopram, efexor osv kostar i princip inget att lösa ut på recept, knappast något du hittar på gatan eftersom man kan inte knarka på antidepp, det är medicin som man äter dagligen och som börjar verka efter några veckor och har inget med narkotika att göra.

Lugnande/ångestdämpande (Benzodiasepiner) som Xanor, Valium osv är dock narkotika och kan kosta allt från 10-20kr styck på gatan. Tveksamt att du skulle få detta utskrivet legalt av en läkare i första hand oavsett hur grov ångest du har..du kommer i första hand få prova antidepp och diverse mer eller mindre verkningslösa preparat innan det blir tal om dessa typer av mediciner.
Citera
2010-08-08, 19:06
Medlem
drblanc11s avatar
Hej,
alla läkemedel som man tar vid behov mot ångest, är samtliga antingen beroendeframkallande eller så är de ofta ganska tröttande vilket gör det olämpligt att arbeta med dem i kroppen. Du kan prova t.ex. Atarax, finns på recept, som tillhör den senare gruppen.

Om du börjar äta regelbundna antidepressiva (vilket jag inte egentligen rekommenderar när det rör sig om en krisreaktion) så kommer du kanske få effekt efter 7-14 dagar (30-60% sannolikhet att man blir hjälpt när det rör sig om mild/måttlig depression) och kanske få en del biverkningar, plus att det är jobbigt att sätta in dem eftersom man får så kallade insättningsbiverkningar i början, t.ex. ökad ångest.

De flesta antidepressiva ligger på ca 60 kr/100 st, de nyaste preparaten snarare 3-600 kr/100 st. Man kommer upp i högkostnadsskyddet ganska snabbt.
Citera
2010-08-08, 19:15
Medlem
Big Bres avatar
Om jag klarar mig ur den här krisen så vill jag ju inte ha fler droger, och att vänta 2-3 veckor på att antidepp ska hjälpa blir ju helt meningslöst eftersom jag antagligen befinner mig med huvudet i den berömda väggen då.

Är den enda utvägen att prata med en läkare och säga som det är? Kan man säga till en läkare vilka mediciner man föredrar?

Tack för alla svar och för att ni står ut med min okunskap.
Citera
2010-08-08, 19:36
Medlem
drbondos avatar
Remeron kanske? Tas till natten.
Citera
2010-08-08, 19:54
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Om jag klarar mig ur den här krisen så vill jag ju inte ha fler droger, och att vänta 2-3 veckor på att antidepp ska hjälpa blir ju helt meningslöst eftersom jag antagligen befinner mig med huvudet i den berömda väggen då.

Är den enda utvägen att prata med en läkare och säga som det är? Kan man säga till en läkare vilka mediciner man föredrar?

Tack för alla svar och för att ni står ut med min okunskap.
Då finns det ingenting för dig då all effektiv medicin tar lång tid att få utskrivet och är grymt beroendeframkallande. Atarax och sånt där gör dig trött och passar därför inte tillsammans med arbete.
Citera
2010-08-08, 19:54
Bannlyst
Många antidepp är fett dyra men eftersom det finns ett högkostandsskydd så betalar man inte mer än 1800kr om året oberoende vad dom kostar. Går att skaffa avbetalning på apoteket.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in